3 prostii cat mine de mari pe care le credeam acum 9 luni

La prima lucrare data in primul semestru la Bioanatomie am luat un 6 ‘cu indulgenta’. Asta dupa ce toata vara am citit de vreo 3 ori cartea de Biologie de a 11-a. Combinat cu faptul ca mie chiar mi-a placut dintotdeauna sa aflu cum functioneaza corpul uman – si chiar am citit pe cat posibil multe lucruri despre orice subiect care ma interesa (boli/probleme ale rinichilor, ochilor, stomacului, inimii, oaselor etc.). La ce bazaconii am bifat drept corecte, 6 ala a fost o nota prea mare.

  1. Diabetul este o boala a (sau cauzata de o disfunctie a) ficatului. – toata viata am vazut filme cu alcoolici care aveau SI probleme cu ficatul SI diabet. Deci am facut o conexiune directa intre cele doua. Gresit!
  2. Insulina este secretata de ficat. – stiam ca diabetul e in general o problema legata de insulina, dar nu stiam exact ce face insulina asta si cine o secreta. Daca diabetul e o boala a ficatului, atunci insulina e secretata de ficat, nu? Trist.

  3. Bila este secretata de vezica biliara. – acuma… de ce as fi crezut ca ar fi secretata de altceva, nu? Nici macar nu m-am gandit ce inseamna cuvantul vezica. Idiot.

Concluziile mele:

  • degeaba citesti ceva daca nu esti atent la legaturile dintre produsul organului x si actiunea lui asupra tesuturilor/organelor y/z
  • o persoana care e in stare sa-ti explice pe intelesul tau anumite lucruri merita! Poti fi autodidact, si poti realiza conexiuni, dar daca nu esti atent, inveti prostii si ramai cu ele drept stiinta (de fapt pseudostiinta).

  • Ia sa vedem daca am inteles si retinut bine:

    1. Diabetul este o boala metabolica in care o persoana are o glicemie ridicata (nivel ridicat al glucozei in sange) – ori din cauza unei deficiente de insulina, ori din cauza lipsei raspunsului celulelor corpului la insulina (combinata cateodata cu o scadere a productiei de insulina). Adica diabet de tip 1 si 2. Primul apare in special la copii, al doilea in general la adulti. Prevalenta este de 10% vs. 90%.

    Mai avem si diabet gestational si alte tipuri de diabet (prediabet, diabet latent autoimun la adulti). Mai exista si diabetul insipid, care prezinta efecte asemanatoare cu diabetul clasic (poliurie, polidipsie si polifagie), doar ca avem alte procese cauzatoare (asta e cauzat de probleme cu productia de hormon antidiuretic – vasopresina – sau cu raspunsul rinichilor la vasopresina) si alte efecte (nu avem crestere a glicemiei).

    1. Insulina este un hormon hipoglicemiant, secretat de pancreas (celulele beta din insulele lui Langerhans). Inhiba procesele metabolice care cresc glicemia in sange si intretine procesele metabolice care o scad. Procesul asta de inhibare/intretinere are efecte majore la nivelul organismului.
  • Bila este secretata de celulele hepatice (deci de ficat). Este doar stocata (intr-o forma intermediara) in vezica biliara, de unde este eliberata in canalul comun biliar, care se varsa in duoden dupa ce se intalneste cu canalul pancreatic (Wirsung).

  • Asta m-a facut sa-mi aduc aminte de o prostie pe care am auzit-o in liceu si pe care nu m-am gandit vreodata s-o verific, diseminand-o ca un bou:

    • taurina din Red Bull vine din sperma de tauri (de aici si numele) – de aia e Red Bull asa bun! Gresit! Desi a fost sintetizata prima data din bila de taur (de aici numele), n-are nici o legatura cu sperma – si nici nu este sintetizata din asta pentru a produce milioane si milioane de galoane de Red Bull anual.
    1 Comment

    Leave a Reply

    