Nu BAC-ul e problema cea mai mare in sistemul nostru de invatamant

Buna analiza lui Lucian Davidescu, mi-a placut.

Nu procentul prea mic sau prea mare de promovati la un examen ‘al maturitatii’ ar trebui sa fie motivul de indignare, ci incapacitatea scolii de-a produce dupa 12 ani niste adulti care sa nu fie analfabeti.Image

Judecand la rece, dupa 12 ani de zile nu numai ca ar trebui sa fii in stare sa citesti un text cu usurinta, dar ar trebui sa te poti exprima cursiv, in scris si vorbit, pe orice tema data. Asta e o minima cerinta dupa atatia ani de ‘scoala’. Cum sa “pici” un examen cu intrebari retorice? De ce ai fost lasat sa ajungi in clasa a 12-a, daca tu nu esti in stare sa citesti un text si sa extragi 2 notiuni evidente din el? Prin primele 8 clase toti elevii sunt trecuti pe ‘repede-inainte’. Daca pana aici te-ai strecurat cu succes fara sa stii nimic, sa-mi fie cu iertare, dar cineva ar trebui sa te lase corijent sau repetent macar de-acum incolo. N-ar trebui sa ajungi la sfarsitul clasei a 12-a din mila. Toti profesorii care se plang de faptul ca sunt prost platiti (pe buna dreptate) ar trebui in primul rand sa isi gaseasca curajul sa-si recunoasca partea lor de vina. Trecand peste aspectul financiar si peste cel al prostiei elevului, daca vezi ca elevul tau e tâmpit si nici nu stii sau nu poti sa-l faci mai destept, atunci foloseste-te de singura arma pe care o ai la indemana: lasa-l corijent si repetent. Si atunci poti sa te alegi cu acelasi lucru: un analfabet care renunta la scoala. Dar macar te-ai straduit sa-l inveti ceva si i-ai aratat ca nu ‘merge si-asa’.

Lipsa de relevanta a Bacalaureatului in sine pe piata muncii e o alta problema mare. Singurul lucru pentru care te pregateste bacalaureatul este ‘datul examenelor’. Pe vremea cand majoritatea facultatilor aveau examen de admitere, materia era concentrata pe capitole/ani – foarte rar pe toata materia din toti anii. Pentru ASE invatai doar economie si matematica. Pentru Politehnica invatai matematica si fizica/economie (in functie de facultate). Pentru Medicina invatai (si inca inveti) Anatomia umana (clasa a XI-a), Chimia Organica (clasele a X-a si a XI-a) si/sau Fizica. Samd. Vrei sa dai la facultate/postliceala, ok, dai si Bacalaureat. Nu vrei vreodata sa dai la facultate sau la o postliceala, atunci la ce-ti va folosi o diploma de Bacalaureat? O evaluare mai corecta in anii de liceu + o adeverinta ca ai terminat 12 ani de scoala ar fi mult mai eficiente.

Din pacate, conceptul asta de ‘trecem pe toata lumea si se cerne totul la final cu un examen‘ l-am vazut si la ASE si acum la postliceala pe care o fac. Mi se pare de-a dreptul criminal ca niste elevi care nu stiu sa numeasca grupele de sange (in macar unul dintre sistemele antigenice sanguine) sa treaca in anul 2 in scoala noastra (care se tot mandreste ca e cea mai cea).

Nu in ultimul rand, invatamantul romanesc preuniversitar e prea axat pe a oferi doar un bagaj minim de cunostinte generale si cunostinte relativ aprofundate in domeniile profilului urmat si atat. Caz concret: eu am terminat unul din primele 5 licee din Bucuresti,  daca evaluam dupa numarul de olimpici internationali, media la admitere, procentul de elevi care au promovat BAC-ul (100% sau 99%), procentul de elevi care au intrat la facultate dupa samd. Profil de Informatica. Nu, n-am fost un elev bun. Cel mult mediocru. Am avut o medie generala pe toti anii de un pic sub 8. In clasa a 12-a am invatat doar la ce ma interesa – adica materiile pentru bac si pentru admiterea la facultate. Matematica, Economie + Engleza, Romana si Informatica. Chiar am invatat. Am luat 9,44 la Bac. Am dat admitere si am intat la 3 facultati, la fara taxa, la 1 dintre ele chiar cu bursa (2 din ASE si una de la Politehnica). Ma rog, am facut alegerea cea mai proasta dintre cele 3, dar asta e alta discutie.
Mai multe probleme:

1. Am copiat la informatica (singura materie la care s-a facut asta). Nu stiam deloc un subiect de 0,5p. Daca nu copiam acel subiect, luam 9. In afara de faptul ca s-a putut copia, subiectele au fost concepute prea stupid. Cel mai bun elev din clasa la informatica, un baiat care la atestatul de informatica din a 12-a a prezentat un joc RPG (cu grafica, poveste si toate cele) facut de el, care acum e prin America, Software Engineer la o mare companie de Software, a luat tot 9,5. Intr-un examen facut corect pentru informatica de liceu, eu ar fi trebuit sa iau in jur de 7 sau mai putin si baiatul ala ar fi trebuit sa ia 10.

2. La 29 de ani am inceput sa invat din nou, intr-un nou domeniu (Sanatate). Studiind anul trecut si anul asta Biologie, Genetica, Fizica si Chimie (in mare parte cam aceeasi materii din clasele a 10-a, a 11-a, a 12-a), am descoperit cu stupoare ca nu stiam mai nimic. Genetica, desi este incredibil de misto si de usoara (in opinia mea de-acum) era 100% ceva nou pentru mine. Anatomia omului o mai stiam mai mult din cauza ca de la 20 de ani incoace am tot citit cat mai multe despre diverse boli si cum functioneaza diversele organe ale corpului. Oricum, stiam foarte putin si credeam o gramada de tampenii. La Chimie, desi materia din clasele 9-11 chiar mi-a placut foarte mult in liceu (sau cel putin cu aceasta impresie am ramas eu), eram 0. La Fizica n-am scuze. Nu mi-a placut, n-am invatat-o niciodata cu placere.

Ok, sa presupunem ca am reusit sa tocesc suficient, in mici izbucniri, cat sa iau note de trecere. Dar daca n-am retinut nimic sau aproape nimic peste ani, la ce mi-au folosit acesti ani de liceu dpdv al cunostintelor? Ok, problemele incep cu elevul care nu sta cu gandul la alchene, tesuturi si grupe de sange in timpul liceului. Dar poate ca si profesorii ar trebui sa fie in stare sa-i insufle dorinta de-a sti cat mai multe – mai ales cand nu e vorba de un liceu unde profesorii erau amenintati sau agresati. Ideea e ca sistemul asta in care inveti din toate cate ceva si nu retii mai nimic e stricat.

Imaginea e cu copyright JWT Cohn, cred – luata de pe gandul.info (panoul de pe Arthur Verona).

2 Comments

  1. Cristian, eu am lucrat in invatamant. Ideea e ca eu nu aveam voie sa las repetenti, desi nimeni nu stia o boaba de franceza. Erau praf! Dar trebuia sa ii trec pe toti. Stii de ce? Pentru ca atunci cand nu sunt elevi, nu sunt clase. Toate scolile vor mai multe clase, pt ca profesorii sa aiba normele intregi. Altfel, esti obligat sa iei ore si in alte parti, sau mai rau, dispar posturi, se restrang catedrele etc. Ca sa nu mai vorbim de ” programul de indobitocire voita”. Asta e alta lunga discutie.

    Like

    1. Asta ne zicea si profesoara noastra de Anatomie din anul 1 despre loazele carora le preda de-a lungul timpului. Problema e ca asa perpetuam situatia actuala. Termina 12 clase si habar-n-au sa scrie si sa citeasca, d-apoi sa aiba cunostinte suficiente pentru a promova un examen.

      Din pacate, asta se intampla si in Postliceala mea – o gramada de analfabeti au ajuns in anii 2-3 si vor termina, cu chiu cu vai. Unii vor ajunge chiar sa profeseze (cu ceva spaga, cu ceva noroc). Vai de capul pacientilor care le vor intra pe maini…

      Like

Leave a Reply

