Lectiile unor asistente cu vechime pentru un invatacel

1. In primul rand, nu corecta pe nimeni. Asculta, intreaba, invata, dar nu corecta pe nimeni. (Adica atunci cand imi spune o asistenta ca “rectul e puternic Enervat si vascularizat”, sa tac si sa nu comentez)

2. Fa ce-ti spun eu ca e bine, nu neaparat cum ma vezi pe mine ca lucrez. Eu imi permit dupa 10-15-20 de ani de vechime sa fac lucrurile cum m-am obisnuit, tu trebuie sa le faci ca la carte. (Daca eu sunt prea obosita sau enervata pentru a-ti spune ca ce fac eu e teoretic incorect, asta e, o sa inveti sa faci o tehnica gresit. Problema ta.)

3. Nu mentiona niciodata cuvintele șpagă sau mită intr-un context negativ. Mai bine nu le mentiona deloc. (N-o sa te mai invete nimeni, nimic, deoarece toata lumea o primeste).

4. Nu conteaza ce ai citit tu in cartile alea care sunt si bibliografia pentru examenul de final de scoala, daca eu stiu mai bine, eu stiu mai bine. (Vezi punctul 1).

5. Cand noi “predam tura”, daca avem chef de vorba (nu, nu vorbim intotdeauna despre fiecare pacient si lista de operatii samd), nu ne intrerupe cu probleme (e adevarat, banale) ale vreunui pacient de pe coridor. Discutiile noastre despre plozii de-acasa si ce tampenii au facut sunt mai importante.

6. Desi fiecare asistenta tine seringile in toate felurile posibile cand extrage continutul unei fiole, recipient, sticluta etc., daca tu o tii in aceeasi situatie intr-un mod care tie ti se pare mai eficient, asteapta-te la o admonestare. La intrebarea ‘cum e corect’ n-o sa primesti 1 raspuns de 2 ori de la 10 asistente diferite. Dar cum faci tu e sigur gresit. (Imita, dar niciodata nu improviza).

7. Prea multe intrebari strica. Nu conteaza ca tu vrei sa inveti lucruri si n-ai cum sa le inveti decat intreband. Desi tot timpul iti spunem ca vrem sa-ti raspundem la intrebari, mai bine nu intrebi nimic. Dupa aia, evident ca vei auzi: “Am niste elevi care vor sa devina asistenti medicali. Nu fac nimic, tot timpul. Doar sprijina peretii pe aici“.

8. Noi nu ingrijim un pacient intotdeauna pentru ca vrem sa se insanatoseasca sau ne pasa de el. (E adevarat, multi chiar n-au sanse prea mari sa iasa vii dintr-un spital, mai ales de la Chirurgie. De asemenea, daca-ti pasa prea mult, in scurt timp o sa ai o criza de nervi) Nu, o facem pentru ca nu vrem sa ne moara vreun pacient pe tura noastra! Hartogaraia de completat si investigatiile interne sunt mai de temut decat faptul ca un om… moare.

9. Ti-am zis sa nu mai pui atatea intrebari. Vezi 7. Nu stiu ce inseamna chiar toate prostiile alea de pe fisele de operatie. Ce e scorul de risc ASA? Nu stiu, intreaba un anestezist.

10. Daca eu iti zic ca algifenul nu are algocalmin in el, crede-ma pe mine, nu ce scrie pe prospect. Evident, NU MA CORECTA! Vezi 1.

2 Comments

Leave a Reply

