Greu e sa nu poti sa-i spui unui om ca greseste

Ok, abia am terminat anul 1. Mai am de invatat incredibil de multe lucruri. Asta e foarte frustrant – faptul ca nu ma pot baza pe un bagaj de cunostinte vast in domeniul asta (Medicina).

Chiar si asa, anumite lucruri sunt ‘baza‘ in Nursing si in general in Ingrijirea unui pacient. Majoritatea absoluta a asistentelor pe care le-am intalnit NU folosesc manusi. Doar atunci cand stiu (rare cazuri) ca un pacient are hepatita B sau C isi mai pun manusi. In rest… administrarea tratamentelor medicamentoase, montarea branulelor, recoltarea de sange se face predominant fara manusi (din ce am vazut eu in cele 4 spitale si 5 sectii pe unde am facut practica pana acum). Majoritatea si-au fabricat diverse scuze. Cele mai corecte sunt atente sa ne atraga atentia sa nu ne obisnuim sa facem cum fac ele, ci sa facem totul pe cat posibil “ca la carte”. Adica sa ne spalam pe maini corect, sa purtam manusi, sa fim atenti sa schimbam acele, sa nu folosim acul cu care am tras medicamentele pentru tratamentul unui pacient la un al doilea pacient samd

Greseli majore n-am prea vazut pana acum. Ac folosit la administrarea intramusculara/subcutanata la 2 pacienti n-am vazut. Seringi folosite pentru administrarea directa a tratamentelor la 2 pacienti n-am vazut.

Dar am vazut foarte des:

• asistente care intra in contact cu sangele unui pacient si apoi doar se sterg pe mana (fara manusa) cu un pic de spirt si trec mai departe la alt pacient

• ace folosite pentru a intepa flacoanele cu ser/ringer sau pungile cu glucoza/ser pe sus, pentru a introduce substante medicamentoase suplimentare, adica nu prin cauciucul de jos, care exact pentru asta este – un lucru asupra caruia ni se atrage atentia in mod repetat prin manuale. Asepsia cu siguranta nu e perfecta pe nici un flacon din ala, deci tot timpul exista riscul unei infectii nosocomiale.

• ace lasate necapisonate prin caruturile de tratament, ace pe care dupa aia asistenta le foloseste ca sa introduca diverse medicamente in flaconul/punga de perfuzie.

• ace folosite (asta e mai rar) pentru a trage antibiotic pentru un pacient si apoi refolosite pentru a pune alt tratament (nu neaparat cu antibiotic) altui pacient. E adevarat, in general sunt intrebati pacientii inainte de fiecare tratament daca sunt alergici la ceva. Dar din nou, antibioticul n-ar trebui sa ajunga in nici un caz in contact cu un pacient considerat posibil alergic la el, o treaba subliniata prin manualele de Nursing.

• manipularea tratamentelor oncologice (citostatice) – care sunt in proportie importanta substante carcinogene – FARA MANUSI

Astea sunt doar chestii relativ mai grave pe care le-am observat. Ce ma enerveaza cel mai tare e ca nu pot sa ii atrag atentia unei asistente pe care o vad ca face asa ceva. Pe multe nici macar nu le pot intreba “dar eu stiam din manualul X ca nu trebuie sa facem asta, pentru ca…“. Nu sunt genul care corecteaza pe altii fara sa isi bazeze afirmatia pe o informatie achizitionata dintr-o sursa considerata ‘de incredere’. Multe sunt foarte suparacioase. Am gasit si cateva asistente care erau foarte pricepute si mai recunosteau ca nu fac toate lucrurile chiar ca la carte, pe care le puteam intreba orice lucru mi se parea mie ca e ciudat (fata de ce tineam minte din manuale) si care imi si explicau lucrurile apoi. Dar acestea au fost doar 3 pana acum. Deloc surprinzator, tot ele erau cele care isi asumau cele mai putine riscuri si care faceau 99% dintre lucruri apraope “ca la carte”.

Cel mai enervant e ca, fiind in practica sau in voluntariat, depind foarte mult de asistente. Trebuie sa invat multe lucruri, dar trebuie sa fiu si foarte atent la ce invat – sa nu ma obisnuiesc sa fac lucruri gresit. Problema e ca, daca ii atrag atentia unei asistente intr-un moment nefericit, pe tura ei n-o sa mai fac nimic, niciodata. Greu e sa depinzi constant de altii, pe de alta parte, e o meserie pe care n-o poti invata ‘din carti’, tot timpul trebuie sa lucrezi pe un pacient, supervizat. Daca as fi lasat nesupervizat, e foarte probabil ca as face o gramada de tampenii, deci TREBUIE sa fiu supervizat. Neplacuta situatie.

1 Comment

Leave a Reply

