Voluntariat la un spital

Iarasi un post dedicat celor care cauta informatii in legatura cu asta (cum fac voluntariat in spitale ca asistent medical).

Ca student la facultate/elev la postliceala poti teoretic face voluntariat in orice spital din tara. Ca absolvent ti-e si mai simplu (daca ai luat examenul final si esti inscris in OAMMR). Trebuie doar sa gasesti un pic de bunavointa in spitalele cu pricina.

Pentru cei care vor sa faca voluntariat pe Ambulanta, un coleg a scris un guest-post foarte bine explicat (pentru SABIF – imi imaginez ca in restul tarii e asemanator).

Ca procedura, totul e relativ simplu, n-am foarte multe de scris.

Experienta proprie a fost asa:

  • am vrut sa fac practica intr-un spital nou, intr-o sectie noua (fata de cele in care am fost deja in timpul scolii). Am luat legatura cu un prieten care era rezident intr-un spital. El a vorbit cu Asistenta-Sefa de pe sectia cu pricina. Puteam sa merg si eu personal direct la Asistenta-Sefa, dar mi-a fost mai simplu asa, pentru ca am stiut exact cand este acolo.
  • am venit la o intalnire cu Asistenta-Sefa, m-a pus sa fac o cerere de voluntariat. Evident, trebuie sa iti prezinti cazul Asistentei-Sefe. Daca nu-i place de tine, n-o sa te ajute. Daca demonstrezi ca esti cat de cat deschis(a) la minte, n-ar trebui sa ai nici o problema.

  • Cererea o duci la seful sectiei (medic), care trebuie s-o avizeze. Apoi cu cererea te duci la Administrativ, unde cineva va duce foaia ta la cineva care ia decizii (un Sef de ingrijiri, cineva de la Resurse Umane etc.). Dureaza 1-2 zile lucratoare pana ti-o aproba.

  • cu cererea aprobata, te intorci la Asistenta-Sefa si gata, ai drept de voluntariat.

Ca mentiune importanta, daca vrei sa nu faci 3 drumuri in 3 zile diferite, cel mai bine faci acest lucru intr-o dimineata, pe la 9-10, cand aproape sigur gasesti pe toata lumea de care depinzi in spital.

Voluntariatul NU e platit, asta e clar.

Voluntariatul nu inseamna ca automat vei fi angajat in spital. Doar iti genereaza bunavointa din partea unei persoane care e posibil sa te ajute mai tarziu.

Daca esti refuzat(a), nu dispera. Incearca la alte sectii. Ia tot spitalul la rand, eventual, pana gasesti o Asistenta-Sefa dispusa sa te ajute.

Din 5 Asistente cu care am vorbit, care au facut voluntariat intr-un spital (pe sistemul de mai sus), toate 5 au fost angajate dupa cateva luni in spitalele cu pricina: Floreasca, Militar Central (C. Davila), Coltea.

Deci se poate. Daca nu gasesti si nu gasesti nicaieri un post pentru a te angaja, voluntariatul e o solutie relativ utila.

Succes!

P.S. Am multi vizitatori care cauta “model de cerere pentru voluntariat in spital“. Un model universal (tipizat) nu cred ca exista – dar nu e exclus ca anumite spitale sa aiba asa ceva.. Cand am facut eu asta, totul a fost scris de mana, doar mi s-a spus ca cererea trebuie sa contina neaparat cateva elemente:

  • persoana catre care adresezi cererea. In cazul meu, a fost “Seful sectiei de Oncologie din Spitalul…”
  • nume, prenume, adresa; calitatea in care faci cererea (elev/student/absolvent = asistent medical)

  • perioada in care vrei sa faci voluntariatul si data inceperii

  •  

    L.E. O cititoare (multumesc) mi-a atras atentia ca, in postura de elev la postliceala/student la facultate de asistenti medicali, ni se refuza dreptul de a face voluntariat cu contract de voluntariat incheiat intre elev/student si spital.

    Legea Voluntariatului spune clar ca orice persoana fizica poate presta servicii de voluntariat in domeniul medico-sanitar, doar ca la “drepturile voluntarului” se mentioneaza ca trebuie sa desfasoare activitatea “in concordanta cu pregatirea sa profesionala“. Adica ei nu i s-a permis voluntariatul cu contract – pe motiv ca nu are inca o diploma care sa ateste faptul ca este asistenta medicala. Drept urmare, nu va putea face voluntariat decat cu eliberarea unei foi simple de evaluare din partea asistentei medicale. Privind inapoi la experienta mea, si mie mi-au dat clar de inteles ca nu voi primi ca dovada a perioadei de voluntariat decat cererea mea de primire pe sectie (ca voluntar) – semnata si stampilata.

    Realist vorbind – foaia aia este practic inutila daca veti vrea vreodata sa va cautati un job in afara Romaniei ca proaspeti absolventi de postliceala/facultate. Daca totusi aveti diploma de AM si nu va gasiti un loc de munca, atunci cereti sa vi se incheie un contract de voluntariat sau un act cat de cat oficial! In momentul asta (mar. 2014) exista un proiect de lege care isi doreste sa echivaleze voluntariatul ca “vechime in munca“. Nu stii niciodata cand va fi util acest act.

    13 thoughts on “Voluntariat la un spital

      1. Presupun ca ati citit ce scrie mai sus.
        1. Daca sunteti eleva la postliceala/facultate de asistenti medicali, atunci e relativ usor.
        2. Daca sunteti absolventa de facultate/postliceala de AM, atunci e chiar usor, atata timp cat nu dati peste o asistenta-sefa chiar obtuza.
        3. Daca nu aveti studii de genul asta, se poate face voluntariat, dar e mai complicat. Am vazut o fata (18 ani) care a facut voluntariat in Unitatea Primiri Urgente al unui Spital Universitar din Bucuresti – dar a venit printr-un cunoscut al parintilor ei din Spital. Adica e recomandabil sa aveti pe cineva care sa va “recomande” = sa deschida o usa. Se poate si fara, doar ca trebuie sa fiti descurcareata si sa nu acceptati “nu”-ul ca raspuns.

        Like

    1. Buna ziua, sunt eleva la AMG la postliceala si as dori sa fac voluntariat/practica intr-o clinica de stomatologie, stomatologul principal a zis ca accepta atata timp cat aflu cum as putea sa fac asta in mod legal, adica atunci cand apare vreun control eu sa pot face dovada ca ma aflu acolo ca si voluntar/practicant si sa nu se interpreteze ca as lucra la negru. E clar ca o fac pentru ca mi-ar placea sa lucrez pe partea aceasta si stiu cat de mult conteaza sa sti sa faci ceva in domeniul in care vrei sa te angajezi. Intrebarea mea este cum fac acest lucru? Adeverinta de la scoala plus o cerere de voluntariat crezi ca ar fi de ajuns? Multumesc

      Like

      1. Buna.
        Buna intrebare.
        Din cate inteleg eu legea voluntariatului nr. 78/2014, cei care accepta voluntari trebuie sa indeplineasca niste conditii:
        – sa aiba fisa de voluntariat pentru fiecare voluntar primit
        – sa aiba fisa de protectia muncii completata pentru voluntari si, cred, curs de protectia muncii.
        – sa aiba cererea de voluntariat a voluntarului la “dosar”
        – si sa existe un contract de voluntariat incheiat intre el si voluntar. Exemplu de contract aici
        Voluntariatul tau (la fel ca al meu) nu cred ca va conta ca experienta in domeniu pe cartea de munca (pana nu termini scoala) din cauza ca nu am absolvit niste studii ca sa ne calificam la ce scrie in art. 10, p(2): “Activitatea de voluntariat se considera experienta profesionala si/sau in specialitate, in functie de tipul activitatii, daca aceasta este realizata in domeniul studiilor absolvite”

        In principiu, o adeverinta de la scoala e posibil sa fie utila, dar nu vad nici o mentiune de obligativitate. Prezinta-i legea (e scurta) si exemplul de contract si lasa-l sa le interpreteze la randul sau sau sa ceara o informatie de la ITM.

        Like

    2. Multumesc frumos de raspuns, totusi nu gasesc nicaieri scris in lege daca pot face sau nu voluntariat in timpul scolii, asta ma enerveaza la culme, daca exista acest drept pentru studenti imi pare ceva mai simplu, din moment ce contractul de voluntariat este obligatoriu, pentru ca am vazut scris la drepturi si obligatii ca avem dreptul sa cerem un raport de voluntariat care sa ne ajute sa facem dovada ca avem “experienta” pe viitor.
      O alta intrebare ar fi daca ne putem angaja ca asistenti inca din timpul scolii? In ideea ca de obicei daca faci practica/voluntariat la cineva ai mari sanse sa te angajeze,mai ales la privat, ori in cazul meu daca as reusi sa fac voluntariat aici, 2 ani doar voluntariat mi se pare cam mult.

      Like

      1. Legea nu e foarte clara, dar din ce inteleg eu, voluntariat “cu contract” care sa conteze ca experienta (vechime in campul muncii) nu putem face pana nu ne luam examenele si ne inscriem la OAMMR (adica avem drept de libera-practica).
        Poate inteleg eu gresit. La cele 2 spitale unde am facut eu voluntariat am primit acelasi raspuns de la 4 persoane diferite (cate 2 asistente sefe si 2 persoane de la administrativ) atunci cand eu am vrut sa se incheie un contract de voluntariat: “nu pana nu termini scoala”. Cum vroiam sa fac totusi voluntariat, am ales sa nu ma cert, pentru ca probabil raspunsul ar fi fost “du-te tu frumos pe usa aia, invartindu-te”. 🙂
        Acum am 2 foi trase la xerox pentru cele 2 perioade de cate 6 saptamani, fara prea mare valoare demonstrabila, dar cunostinte in plus in domeniu.

        Cat despre angajare, e aceeasi situatie. Dpdv legal, nu avem voie sa lucram ca AM fara a fi membri ai OAMMR. E o meserie legiferata, cu cerinte teoretice si practice clare, nu o poate face oricine “de pe strada”.
        Realitatea e un pic nuantata. La mine in scoala sunt multe colege angajate prin cabinete mici de stomatologie, care lucreaza ori la negru, ori angajate ca infirmiere sau altceva, chit sa poata justifica prezenta lor acolo dar sa nu se poata zice ca lucrau ca AM fara sa aiba inca atestarea legala pentru asta.
        Am o alta colega care sustinea i-a facut in anul 2 mai multe ture surorii ei, angajate intr-un spital de stat – dar care era inainte de-a intra in concediul de maternitate. Asta desi se stia despre ea ca e doar eleva – dar a putut face asta pentru ca cunostea mai multe persoane prin spital.
        Fiind Romania, legile sunt ocolite sau evitate destul de des. Ramane la latitudinea ta sa accepti sa faci asta sau nu – atata timp cat gasesti pe cineva dispus sa le ocoleasca pentru a te ajuta (sau a se ajuta pe sine).

        In cazul voluntariatului, vorbesc din experiente proprii. In rest, e vorba de ce mi s-a relatat de catre mai multe colege – deci nu garantez ca sunt afirmatii 100% corecte.

        Like

    3. In cazul meu, am facut practica pe o sectie de chirurgie timp de cateva luni, pe timpul verii, insa nicio asistenta nu a fost prea dispusa sa ne invete. Apucam vizita de dimineata si tratamentul, si foarte rar ne lasa sa punem noi mana sa punem o perfuzie sau o banala injectie. A urmat licenta, mutatul in alt oras, si nevoia de a gasi un loc de voluntariat. Aparent, nu e asa usor sa gasesti un loc sa te accepte, daca intelegeti unde bat. Am mers pe o sectie de oncologie, unde mi se spune ca e dificil pe sectia respectiva, ca ar fi mai bine sa merg altundeva, daca m-a trimis acolo conducerea sau am venit din proprie initiativa. Intreb si eu: este normala situatia asta? Chiar e nevoie de pile absolut peste tot, chiar si doar pentru un voluntariat?!

      Like

      1. Evident ca nu e normal.

        Iar la invatat, depinde foarte mult de noroc. Cateodata sunt numai oameni care nu vor, nu stiu sau nu pot sa te invete nimic. Cateodata dai peste oameni ok.
        Cat despre gasirea unui job – sunt obligati sa puna orice anunt de job pe site-ul spitalului. Ai verificat? E posibil (dar foarte putin probabil) chiar sa nu existe posturi…
        Oricum, nu dispera, mai incearca. In cel mai rau caz, in strainatate se pare ca au mai mare nevoie de serviciile tale…

        Like

    4. Buna ziua! Am si eu nevoie de o lamurire! Sunt la studenta la scoala postliceala in anul 3, vreau sa plec in afara cand am sa termin scoala! Mi s-a cerut sa fac un voluntariat de minim 2 luni , cu un numar de4/6 ore pe zi si se mi se elibereze o adeverinta in care sa mi se specifice numarul de ore practicate in perioada de 2 luni de zile! Se poate elibera aceasta adeverinta?

      Like

      1. Cadru legal pentru asta exista, dar din experienta mea, spitalele se feresc sa o faca.
        E posibil sa va ajute o asistenta medicala sefa mai inimoasa, dar nu e foarte usor.
        Eu am avut 2 perioade de voluntariat in timpul scolii, le-am pus in cv, dar nu am cum sa le probez cu hartii. Nu mi-a cerut nimeni pana acum hartiile alea.

        Like

    Leave a Reply

    