De ce e important sa cunosti istoria tarii tale?

Nici macar nu o sa ma leg de necesitatea cunoasterii istoriei universale si europene, niste cunostinte necesare pentru un cetatean european al secolului XXI. Ma voi referi doar la istoria noastra, asa scurta si lipsita (aparent) de importanta la nivel mondial cum e ea.

In mai multe discutii pe care le-am avut in ultimii ani, cu oameni mai mult sau mai putin educati sau scoliti, am intalnit foarte des o idee enervanta: ‘in ziua de azi nu ai nevoie de istorie, geografie, literatura samd, trebuie sa stii ceva util dpdv economic, ceva care sa te ajute sa castigi bani’. Nu neg necesitatea obtinerii unor cunostinte practice in domenii cautate in campul muncii, dar nu vad de ce asta trebuie sa elimine dorinta de-a cunoaste niste lucruri de baza despre tara unde te-ai nascut. O tara care nu-si cunoaste istoria, cu niste oameni care nu stiu unde e o regiune istorica pe harta, cu niste copii care nu pot numi un erou al unui roman romanesc este o tara condamnata la disparitie. Desigur e o opinie personala, e foarte posibil sa ma insel si din starea actuala sa iasa o Romanie evoluata, cu niste oameni mai adaptati pentru viitor. Nu stiu.

Ce stiu e ca in week-end am trecut pe la Mausoleul de la Marasesti, ocazie cu care mi-am propus sa-mi improspatez cunostintele despre implicarea Romaniei in Al Doilea Razboi Mondial Primul Razboi Mondial. Dupa aproximativ 3 ore de citit despre guvernele noastre de atunci, politica vremii, bataliile noastre ‘glorioase’, implicarea Marilor Puteri, contextul mondial si regional (in special despre amploarea miscarii bolsevice), am ajuns la concluzia ca nu stiam mai nimic si ca stiu si mai putin acum decat stiam inainte. Asta vine si de la faptul ca nu pot citi ceva ca un om normal, de la cap la coada. Cand intalnesc o referinta catre un om important, un eveniment important sau un concept important, trebuie sa citesc si despre ele…

Ce relevanta are asta? Citind eu asa, am intalnit si referinte la politicienii romani ai vremii. Coruptii nostri de azi n-au inventat nimic nou pe pamantul tarii noastre. Mi-a ramas in minte povestea ‘Porcului’ (Alecu Constantinescu) un politician roman lipsit de scrupule, care se recomanda drept ‘fost si viitor ministru’, ale carui fapte de vitejie includ rechizitionarea unui tren cu munitie de razboi si utilizarea lui pentru a-si muta calabalacul din Bucurestiul pe cale sa fie ocupat de germanii victoriosi. Alta poveste despre el mentioneaza rechizitionarea locomotivei de la un tren cu raniti de pe front, pentru a-i muta lui nuntasii care ramasesera fara mijloc de transport. Bineinteles, ca orice istorisire, e posibil ca faptele lui sa fie un pic exagerate, dar din ce am mai citit, politicienii vremii faceau si lucruri mai grave. Astia erau oamenii care au trimis peste 1 milion de romani pe front, din cauza carora au murit intre 500 si 800 de mii de romani in 3 ani.

De ce e importanta istoria? Ca sa intelegi ca o parte din romani si-au pus si isi vor pune interesele intotdeauna inaintea oricarui concept de bine, libertate, democratie sau mai stiu eu ce.

Si sa actionezi stiind asta!

6 thoughts on “De ce e important sa cunosti istoria tarii tale?

  1. De citit neapărat (și în paralel) Note Politice de Marghiloman și Amintiri Politice de I G Duca. Deși descriu aceeași epocă ele contrastează violent, iar din acest contrast veți afla foarte multe.

    Like

Leave a Reply

