Viata cu migrene

In primul rand pun avertizarea: nu sunt doctor, nu vreau sa inlocuiesc o vizita la un doctor (chiar o recomand), doar incerc sa impartasesc si altora experienta mea, cu speranta ca voi ajuta pe cineva, candva. Adaug cateva explicatii stiintifice la finalul articolului, daca e cineva interesat.  Intrebati un medic sau un farmacist inainte sa incepeti sa luati orice medicament! Nu va auto-diagnosticati si nu luati medicamente pentru ca ati citit pe net (inclusiv aici) despre ele. Chit ca e vorba de medicamente care se elibereaza fara prescriptie, e important sa cereti opinia unui specialist!

Se presupune ca pana la 15% din populatia globului va avea cel putin o migrena in cursul vietii. O migrena poate fi caracterizata drept o durere (majoritar unilaterala) pulsatila, care poate dura intre 2 si 72 de ore, asociata sau nu cu anumite fenomene vizuale (aura) si cu anumite simptome secundare (greata, foto si fonofobie, varsaturi).

Prima migrena (de care mi-am dat seama) am avut-o la 18 ani. Intr-o zi, dupa ce terminasem cu invatatul pentru BAC, deschisesem calculatorul. La cateva minute dupa, mi-am dat seama ca nu mai pot scrie cuvintele cum trebuie. Ma gandeam sa scriu “vii maine la ora de…” si pe ecran aparea “iv angm l ro em…” sau ceva de genul. Dupa cateva minute de panica (ce mi se intampla?), a inceput ma doara capul. O durere din ce in ce mai tare, care a progresat pana la un stadiu in care nu mai puteam face nimic. Am inchis toate luminile, am deschis geamul larg, m-am pus in pat (dupa ce m-am clatit cu apa rece pe fata) si am zacut. Am luat un algocalmin (pe vremea aia nu se pornise Marele Razboi impotriva Algocalminului). Dupa o vreme mi s-a facut si foarte greata, am si vomitat. Am luat un al doilea algocalmin (constient ca pe primul probabil ca l-am evacuat inainte sa-si faca efectul). Am vomitat din nou. Dupa asta parca m-a mai lasat durerea. M-am mai clatit cu apa pe fata, am reusit cu greu sa adorm. A doua zi m-am simtit mai bine, dar imi simteam capul greu si orice miscare brusca sau incordare/tensionare imi provoca dureri de cap. A treia zi nu mai aveam nimic. Am pus asta pe seama a ceva ce-am mancat, am ingnorat totul. A doua migrena am avut-o in timpul facultatii, pe la 21 de ani. De data asta i-am povestit medicului de familie, care mi-a zis ca eu i-am descris o migrena, ca sa nu ma ingrijorez, sa iau algocalmin daca mi se mai intampla si cu asta basta. A 3-a am avut-o pe la 24 de ani, in timp ce eram la serviciu, in fata calculatorului. A fost prima migrena in care mi-am dat seama ca am si aura (intre timp mai citisem despre ele). Ma uitam la ecran si brusc nu mai intelegeam cuvintele scrise spre marginea lui, intelegeam 100% doar ce era scris in centrul ecranului. Dupa aceea am inceput sa vad totul neclar in jurul meu, ca prin niste norisori albi, care imi incetosau vederea. Cu chiu, cu vai, am ajuns acasa, unde am vomitat, am luat pastile si am adormit. Cand m-am trezit aveam o durere remanenta de cap si sensibilitate crescuta (pana la aversiune) la orice miros mai tare (olfactofobie). De atunci am avut cam 1 migrena la 6 luni. Cu exceptia anului trecut, cand am avut 7 in 3 luni. M-am dus la un neurolog, m-a trimis sa-mi fac un IRM – in care creierul meu arata ok.

Deci am migrene. Fac parte dintre ferictii care au si aura. Adica imi pot da seama cam cu 30 de minute inainte de a incepe durerea ca urmeaza sa am o migrena, ceea ce imi dau o sansa in plus sa-mi minimizez durata si intensitatea unui episod dureros.

Dupa ce m-am mai documentat si am vorbit cu un neurolog si alti cativa doctori despre migrene, as avea cateva sfaturi pentru cineva care sufera de migrene:

  • in primul si in primul rand, daca nu stiti sa mai fi avut vreodata migrena si nu aveti pe nimeni in familie care sa fi suferit de migrene in viata lui, mergeti la medicul de familie ca sa faceti rost de o trimitere la un neurolog. Exista multe alte probleme (mai mult sau mai putin grave) care pot cauza dureri intense de cap, gresit autodiagnosticate drept ‘migrena’.
  • incercati sa tineti un jurnal al migrenelor. Ajuta foarte mult in a identifica niste posibili declansatori pentru migrena. La mine pana acum am identificat unii generali (stres, oboseala, lipsa de somn, surmenaj) in combinatie (sau nu) cu anumiti factori de mediu (consumul de branzeturi uscate sau ciocolata, diferenta mare de altitudine). Daca elimini anumite alimente din masa zilnica/saptamanala, poti scadea (teoretic) incidenta migrenelor. Alti declansatori recunoscuti ar mai fi: alcoolul, mancarea procesata, cafeaua, ceaiurile cu multa teina, citricele, alunele, anumite fructe/legume. Liste ar fi aici, aici sau aici.

  • daca aveti si aura (fenomene vizuale neexplicate care preceda migrena), invatati s-o recunoasteti si sa luati imediat cum apare niste medicamente. Anumite antiinflamatoare nesteroidiene sunt foarte utile daca sunt luate foarte devreme, dar inutile daca sunt luate prea tarziu. Ibuprofenul e recomandat pe majoritatea siteurile din afara si exista si studii care demonstreaza ca AINS sunt eficace cateodata. Mie neurologul mi-a recomandat fasconal, antinevralgic si mai putin algocalmin. Pentru mine antinevralgicul si fasconalul functioneaza foarte ok. Continutul lor de cafeina ajuta la asta, direct si indirect. Deci un fasconal luat la timp poate insemna o migrena mai scurta.

  • In general se recomanda sa luati si un antiemetic, pentru a opri senzatia puternica de a vomita. Asta poate avea si efecte nedorite – mie imi scade intensitatea durerii dupa ce vomit. Problema este ca daca vomitati mai mult de 1 data (de cateva ori am vomitat de 4-5 ori la o migrena) o sa evacuati tot continutul stomacului, la sfarsit inclusiv acid si (in anumite cazuri) bila. Asta poate avea efecte nefaste asupra esofagului, amigdalelor, limbii si a dintilor. Personal, daca imi dau seama ca o migrena urmeaza, iau si un metoclopramid cu fasconalul ala, prefer sa indur o migrena un pic mai lunga decat sa-mi vomit “matele”. 🙂

  • in general, e recomandabil sa te feresti de orice zgomote puternice, lumina si chiar si de mirosuri puternice atunci cand ai o migrena. Eu incerc sa ajung cat mai repede acasa sau intr-o incapere intunecata, aerisita, unde sa sufar in liniste pana imi trece migrena. Daca reusesc sa adorm e perfect. O solutie volatila cu ulei de eucalipt poate fi utila pentru a adormi mai repede.

  • medicamentele specializate pentru migrene sunt triptanii (agonistii receptorilor de serotonina) sau ergotaminele (vasosconstrictoare). Sunt mai eficiente decat AINS-urile in tratamentul migrenelor, dar nici ele nu sunt 100% eficiente (adica iei 1 si gata, iti trece durerea). In Romania se gaseste Imigran (sau sumatriptan). Anumite farmacii il vand doar cu prescriptie medicala, altele il vand la liber. Recomandarea medicilor este sa nu abuzati de triptani – puteti intra intr-un ciclu de abuz de medicamente care rezulta in dureri si mai mari, de fapt. Nu in ultimul rand, au o gramada de efecte secundare. Si mai costa o groaza de bani (intre 25 si 40 lei pentru 2 pastile).  Eu am folosit 1 singura data un Imigran, nu pot sa zic ca m-a ajutat extraordinar de mult.

  • incercati sa invatati un ritual de relaxare. Cand stati in pat si asteptati sa va treaca durerea de cap sau macar sa adormiti, iar capul pulseaza puternic, numai la relaxare nu va sta capul. Cautati pe youtube sau pe google “relaxation techniques” si veti gasi suficiente informatii. Incercati o tehnica de genul asta ca antrenament. O sa va ajute in timpul unei migrene.

  • repet: e foarte important sa identificati din timp faptul ca urmeaza o migrena. De migrene nu se moare, dar durerea si greata pot impiedica o persoana sa ia niste decizii rapid (in caz de nevoie). Pentru anumite categorii profesionale, asta poate insemna si posibilitatea de-a va feri de un accident mai mult sau mai putin grav.

  • pe mine ma ajuta clatirea cu apa foarte rece a fetei si pozitionarea unei pungi cu gheata (sau doza de orice fel, tinuta la frigider – ca sa fie foarte rece) pe zona dureroasa. O investitie care a meritat toti banii. 🙂

  • la tratamente alternative-care-pot-fi-o-tampenie ar mai fi si presiunea aplicata pe portiunea interdigitala dintre degetul aratator si cel mare sau masajul tamplelor – la mine nu prea functioneaza. Multi oameni sustin ca si acupunctura e o solutie pentru migrene. Eu nu stiu nici un loc in Romania unde se face acupunctura ‘pe bune’, deci nu pot recomanda nimic.

Procesul exact prin care se produc migrenele nu este inca 100% explicat. Se presupune ca sunt produse de o combinatie de factori genetici si de mediu. Pana nu de mult, se presupunea ca e vorba doar de o problema vasculara la nivelul creierului. Ipotezele considerate mai plauzibile in ziua de azi presupun ca e vorba de o problema neurologica.

O ipoteza presupune o stimulare anormala a cortexului (scoarta cerebrala), din cauza unor neuroni hiperexcitabili. Acesti neuroni activeaza nervii trigeminali, care trimit semnale de ‘durere’ catre nucleul trigeminal din trunchiul cerebral. Acesta retrimite semnalul de durere catre talamus, care il trimite mai departe la zona din scoarta cerebrala unde simtim durerea.

A doua ipoteza presupune functionarea anormala a unor grupuri de neuroni din trunchiul cerebral (din nucleul Raphe/periaqueductal gray, sau PAG/locus coeruleus), care deprima o zona a scoartei cerebrale, ceea ce duce direct sau indiret la activarea receptorilor durerii din scoarta cerebrala (activeaza direct receptorii durerii sau activeaza sistemul trigeminal).Image

Advertisements

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s