Probleme intalnite de mine la practica in spitale

Acum fix 1 an incepeam prima perioada de practica intr-un spital din Bucuresti. Asta scriam la sfarsitul acelei perioade. Intre timp am mai facut practica sau voluntariat in inca alte 3 spitale. De saptamana trecuta am inceput practica intr-un al 5-lea spital.

Un fapt surprinzator: cel mai mult am invatat in perioada de voluntariat din “vacanta” de vara. Asta vine si de la faptul ca am facut voluntariatul intr-o sectie de Oncologie – care intotdeauna sunt subdimensionate dpdv al personalului si supraincarcate dpdv al pacientilor. Deci intotdeauna ai ceva de facut sau de invatat acolo. Dar vine si de la faptul ca in majoritatea spitalelor eu nu pot ajunge decat in turele de dupa-amiaza, cand sunt mai putine lucruri de facut si, pe cale de consecinta, de invatat.

Scoala de Asistent Medical Generalist ar trebui sa te pregateasca pentru majoritatea situatiilor pe care le poti intalni intr-un spital, in cam orice sectie, ca sa poti profesa fara probleme in momentul in care o termini si-ti iei diploma de AMG. Pe hartie, reuseste asta destul de bine. Scoala ale carei cursuri le urmez eu acum are contract cu destul de multe spitale din Bucuresti. Cu un pic de time-management, se reuseste sa nu se trimita prea multi elevi in acelasi timp in acelasi spital, permitand o rotatie a elevului prin cat mai multe Sectii si evitandu-se situatiile neplacute in care 10-20 de elevi (din ani diferiti) sunt in acelasi timp in aceeasi sectie din acelasi spital.

Problemele apar la trecerea ‘de pe hartie’ in realitate. 

Viata “pe sectie” intr-un spital de stat presupune (in functie de sectie) 2 sau 3 perioade (momente) de “tratament” si o sumedenie de alte activitati “intre tratamente”.

Intre tratamente” se interneaza pacientii noi, se externeaza pacientii vechi, se completeaza diferite fise, se verifica starea (semnele vitale ale) pacientilor internati, se refac diferite stocuri de medicamente etc.

La “tratament” se administreaza medicatia sau se fac anumite proceduri pacientilor, la anumite ore fixe. De regula exista un “tratament” dimineata (la 7:00 – 8:00) si inca unul dupa-amiaza sau seara (18:00 – 22:00). In functie de sectie, “tratamentele” pot fi si 3. Ei bine, fix in aceste momente poti invata cat mai multe lucruri pe care le vei face apoi ca Asistent Medical. Daca nu poti ajunge dimineata la spital timp de 3 ani de zile, atunci e foarte probabil sa ai ceva lacune in educatia ta de Asistent Medical. Adica poti prinde “tratamentele” de seara – unde poti invata destul de multe lucruri, dar niciodata n-o sa treci prin toate situatiile cu care se intalneste un Asistent Medical daca nu ajungi si in timpul turelor de dimineata.

Scolile care au ore de dupa-amiaza reusesc sa atraga “elevi” trecuti de varsta la care nu ai job fix cu promisiunea “poti sa inveti o noua meserie bine-mersi si sa-ti pastrezi jobul, atata timp cat poti ajunge la scoala pe la 15:30 – 16:30 zilnic”. Problema e ca, din cei 3 ani de scoala de Asistent Medical, doar aprox. 60% din cele 42 saptamani x 3 sunt petrecute in sali de cursuri, invatand teorie. In restul timpului, la practica, trebuie sa faci pe dracu’-n patru ca sa ajungi cumva si dimineata. Nu ajungi? Ghinion. “Dar stiti, eu am venit la scoala asta fix pentru ca vroiam sa imi pastrez si locul de munca, pentru a castiga suficienti bani incat sa traiesc si sa si platesc taxa de scolarizare” – raspunsul (daca se oboseste cineva sa ti-l dea): “trebuia sa te gandesti la asta inainte sa incepi scoala“.

Ce e de facut? Inghiti in sec si faci cumva sa ajungi la spitale si dimineata… Oricum, majoritatea oamenilor care vor sa devina Asistenti Medicali invata dimineata sau n-au probleme cu a merge dimineata la spital, deci asta e o problema valabila pentru putini oameni.

Problema ar fi ca nici nu prea exista o solutie. Oricat ma gandesc, nu vad cum s-ar putea schimba situatia fara sa se schimbe cu totul sistemul de invatamant. Un sistem ca in Germania, unde multe spitale (private sau nu) au cate o mica scoala atasata, unde elevii invata si partea teoretica si partea practica in incinta spitalului, pare ceva mai eficient. Practica se face in timpul week-endului sau in ture prestabilite. Chiar si acolo, scoala nu prea iti ofera timp si de un job – poate si de asta primesti o suma de bani LUNAR ca plata pe perioada scolarizarii.  Dar am divagat…

Alte probleme: e posibil sa nimeresti intr-o Sectie a unui spital care NU PREA ARE PACIENTI. Suna bizar, nu? Spital fara pacienti, in Bucuresti? Ei bine, da, e posibil asa ceva. Anul trecut, in plin viscol, mergeam la Spitalul Colentina la o Sectie de Medicina Interna. Erau internati in medie cam 10 pacienti, in vreo 6 saloane. Eram repartizati 12 elevi pe acea Sectie. Noroc ca nu veneam toti odata, pentru ca am fi fost mai multi elevi decat pacienti, in anumite zile. Ce faci? Din nou, inghiti in sec si macar te bucuri ca pacientii nu sunt suficienti de stresati incat sa se enerveze de atatea fețe noi in jurul lor.

De asemenea, se mai poate intampla sa dai peste vreo Sectie in care exista doar cate 1 asistenta pe tura (mai ales dupa-amiaza). Asta inseamna ca din start e ceva mai stresata si ocupata, deci timp sa-ti raspunda tie la intrebari sau sa-ti arate cum face asta sau aia are si mai putin.

La polul opus al ultimei situatii ar fi cazul in care o Sectie prea mica are prea multe Asistente pe o tura. Asta inseamna automat ca trebuie sa te orientezi foarte repede: la ce asistenta te duci, care se duce la ce pacient, caruia i se face ce exact si la care poti ajuta cum…

Oricum ar fi, o ultima piedica este cea legala. Din punctul de vedere al Legii din Romania, elevii/studentii care studiaza ca sa devina Asistent Medical n-au voie sa atinga un pacient. Adica au voie doar sa observe si sa puna intrebari si sa experimenteze pe materialul didactic (manechine). Daca Legea asta ar fi respectata 100%, atunci am avea numai Asistenti Medicali Generalisti debutanti care habar-n-au mai nimic. Daca nu pui mana pe un pacient, nu stii cum sa-i faci o injectie intramusculara, nu stii sa-i pui o branula, nu stii sa faci o clisma (mda, trebuie sa stii si asta 🙂 ) si multe altele.

Poti tu sa stii toata teoria din lume, daca n-ai mai facut asta pana atunci, te blochezi cand ai un batranel tremurand in fata, care mai are 50 de grame de carne pe fund si tu trebuie sa-i faci o injectie IM si apoi sa-i pui o branula intr-o vena pe care n-o vezi si n-o simti oricat ai palpa-o. Desigur, toata lumea invata din greseli, doar ca scoala moderna ar trebui sa te pregateasca suficient de bine incat sa nu faci prea multe greseli – iar atunci cand “lucrezi” pe un pacient viu, nu iti permiti sa gresesti.

11 thoughts on “Probleme intalnite de mine la practica in spitale

  1. Buna, este adevarat ca nu prea sunt mult blogguri despre AM, am cautat pentru a ma informa, acest blog este unul dintre putinele pe care le am gasit, in care am asimilat cateva informatii. Pe noi, incepatorii, nu ne informeaza nimeni de absolut nimic. Voiam sa te intreb, ce se intampla in primul an de practica, cum se procedeaza, ce anume se face, ce se intampla daca nu ti iese din prima, daca nu ma descurc? Sunt atat de multe intrebari la care nu primesc niciun raspuns.. As fi recunoscatoare daca m ai lamuri cu cate ceva.

    Like

    1. Buna.
      Si eu sunt un “incepator”, oricum as interpreta situatia mea 🙂

      Te rog sa-mi pui niste intrebari mai clare daca vrei sa-ti raspund (din cate am invatat sau vazut eu).

      Nu inteleg daca esti inainte de anul 1 (n-ai inceput anul scolar) sau treci in anul 2. Presupun ca abia ai dat admiterea. Daca presupun gresit, scuze.

      In primul an vei avea cam 60% cursuri si 40% practica (la postliceale, la facultate parca e un pic diferita proportia). O sa faci cam 1 luna scoala, 2 saptamani de practica – pana pe la sfarsitul anului, cand vei face o perioada mai lunga de practica. Intre ele, perioade de vacanta (corespund cu vacanta scolara, din liceu). Asta daca s-a pastrat structura anului scolar (se cam schimba de la an la an).

      In functie de scoala/facultatea unde mergi (toate au contracte semnate cu diferite spitale) vei fi repartizata pe o anume sectie in fiecare perioada de practica. Teoretic, poti forta masura si merge singura la o singura sectie tot anul. Am auzit de asemenea cazuri. Am un coleg care a mers 3 ani la aceeasi sectie. Scolile nu prea aproba acest comportament, pentru ca trebuie sa ai experienta pe toate sectiile, in teorie. Spitalele, la randul lor, nu prea te primesc pe termen lung decat daca “cineva” pune o vorba buna (o Asistenta-Sefa, de regula).

      La prima practica o sa ajungi fara sa stii mare lucru, pentru ca in prima luna nu prea apuca sa iti predea ceva util. Dar poti frumos sa intrebi “ce e asta, cum se face asta, de ce se face asta samd”. Nu te mananca nimeni.
      Ca sfat pentru un incepator: invata regulile de asepsie si intreaba tot timpul daca “asa se face la carte?”. Nu e bine sa te obisnuiesti prost de la inceput. Poarta manusi, spala-te pe maini. Daca nu exista manusi, cumpara-ti, costa 20 de lei cutia de 100 de perechi.

      La inceput o sa fii pusa sa pregatesti perfuzii. Sa te obisnuiesti sa golesti de aer perfuzorul. Si cand deschizi fiolele, vezi ca Dexometazona (fiola maro) si fiolele de Ser sau KCl (unele mari, de 10 ml) se sparg mai aiurea. Roaga o asistenta sa-ti arate, apoi o sa intelegi.

      Daca ai intrebari, pune-le aici.

      Like

  2. Sincer, nu ma asteptam sa mi raspunzi. Chiar astazi m am inscris, saptamana viitoare voi da examenul de admitere, care din punctul meu de vedere este inutil, pentru ca la inscriere mi s a dat un asa numit portofoliu cu toata materia care se da la examen + raspunsurile acestora. Anyway, nu am fost foarte sigura la inceput, daca sa ma inscriu sau nu la aceasta scoala, imi place, ma atrage si mai ales sa ajut oameni, sa lucrez in domeniul asta, nici acum nu sunt foarte sigura ca am facut alegerea care trebuie insa mai bine ca mi am urmat inima decat sa traiesc toata viata cu intrebarea, what if ? Nu ma dau la o parte de la invatat, insa cel mai frica imi este la practica, nu sunt o persoana descurcareata in viata, nu prea am incredere in mine si din cauza asta cred ca apare si frica.. Ma sperie gandul ca o sa ajung intr un spital si nu voi stii ce sa fac, daca asistentele nu au rabdare sau sunt lipsite de interes?
    La practica vom merge toti din clasa la acelasi spital sau vom fi repartizati ?

    Like

    1. De ce sa nu-ti raspund? Nu e ca si cum am scris blogul asta ca sa ma vad scriind. Incerc sa ajut pe cat posibil pe altii aflati in aceeasi situatie ca mine.
      Admitere saptamana viitoare + “portofoliu” primit la inscriere, cred ca stiu scoala. 🙂

      Nu te speria de practica. Nu stiu de cate ori ai intrat intr-un spital pana acum. Pe anumite sectii o sa ai un soc la inceput, pe altele te vei adapta mai usor.

      Sper sa nu ai probleme cu sangele sau materiile fecale sau mirosurile puternice – pe toate o sa le intalnesti rapid. In functie de “noroc”, o sa vezi si oameni murind, pe moarte sau “doar” cadavre. O sa te obisnuiesti, nu te speria.

      In general, fiecare clasa e repartizata in acelasi spital, pe grupe mai mici, care se formeaza ori la orientarea din spital, ori inainte (dar rar se intampla sa mearga “socoteala de-acasa”). Odata ajunsa in spital, te vei schimba in echipamentul primit (probabil) de la scoala – pe unde vei putea. Mai toate spitalele au niste vestiare, dar unele arata mult mai rau decat altele. Te vei obisnui.

      O sa dai peste asistente fara rabdare sau chiar rele (sau mai rau) oriunde. Partea buna e ca vei da si peste asistente care vor gasi timp sa va impartaseasca ceva cunostinte mult mai des (in opinia mea – dupa ce am ajuns in peste 12 sectii din 8 spitale)…

      Daca ai rabdare si te arati interesata, rar o sa iesi de pe o sectie fara sa inveti sau faci ceva. Problema e sa ai continuitate. In stagii scurte (de 2 saptamani) rar o sa apuci sa le faci pe asistente sa aiba incredere in tine, ceea ce va insemna ca vei apuca sa faci mai putine lucruri. Nu dispera, retine ce ai facut bine si ce ai facut rau si incearca sa te perfectionezi.

      Ca mic sfat din experienta personala: daca gasesti o sectie unde chiar ti-a placut mult ce ai facut, vorbeste cu asistenta-sefa inainte de a veni in ultima zi pe sectie. Poate vei mai veni acolo, poate vei vrea peste 3 ani sa te angajezi acolo, poate vei vrea la vara sa faci voluntariat, ca sa mai inveti lucruri.

      O sa ai esecuri multe de-a lungul anilor, totul e sa inveti din greseli. O sa spargi vene, o sa te tai, o sa te intepi, o sa strici perfuzoare, o sa mai gresesti la montarea unei branule, n-o sa poti monta o sonda urinara sau nazo-gastrica. Nimeni nu e expert din prima. Nu te speria, cu un pic de vointa (si niste noroc) vei vedea ca vei si progresa.

      Daca dai peste o sectie unde chiar nu e nimic de facut (se mai intampla, mai ales in decembrie sau in lunile de vara), incearca sa inveti medicamentele, instrumentarul si pune intrebari asistentelor.

      Like

  3. Este vorba despre Feg, eu sunt din Brasov.
    Am mai intrat in spitale si crede ma am ramas socata de ce am vazut acolo, cam toti asistentii de acolo erau neinteresati de ceea ce se intampla, erau foarte repeziti si priveau pe toata lumea de sus.
    Se poate sa imi cumpar eu singura echipament ?
    Din cate am auzit, cand mergi la practica tu trebuie sa intrebi asistentele despre orice pentru ca ele nu te baga in seama, este adevarat?
    Sunt constienta ca usor nu va fi sper doar sa nu ma demoralizeze atitudinea asistentilor..
    Da, m am gandit si la voluntariat si cu siguranta voi face asta pe timpul verii.

    Like

    1. Odata ce schimbi tabara, o sa vezi ca nu e dracul asa negru. Desigur, anumite lucruri sunt deranjante peste tot, dar poti invata sa NU faci si tu ceea ce ti se facea si te enerva cand erai pacient (sau ruda unui) pacient internat.
      Nu exista “nu se poate”. Singurul lucru cert in sistemul de Stat e ca salariul e mic. Restul lucrurilor se pot face mai bine individual… Nu te baga in seama (se intampla), te bagi tu in seama cu ele. Nu vor si nu vor sa te invete nimic (se intampla), intotdeauna incearca sa observi ceva.

      Scuze, nu m-am uitat la IP-ul tau. In Bucuresti scolile cam dau echipament (pantaloni + bluza). Poti astepta pana incepe anul cu aceasta achizitie – eventual poti sa te interesezi de magazine care vand asa ceva prin Brasov si sa te duci sa vezi daca-ti place ceva, cam ca la un magazin normal de haine 🙂

      Iti trebuie papuci sau incaltari de spital, in schimb. Ceva alb, simplu, fara alte culori. Preferabil ceva confortabil si care sa reziste. Am auzit ca cei de la Scholl fac incaltari bune – dar pretul e pe masura reputatiei (200+ lei pentru o pereche de papuci)… Eu folosesc niste conversi albi, m-au tinut bine-mersi pana acum. 🙂

      O sa intalnesti multe lucruri care te vor demoraliza in spitale. Incearca sa-ti cauti un motiv pentru care faci aceasta scoala si vrei sa devii AM. Ceva ce iti place. Daca nu ti-l vei gasi, e posibil sa ajungi un AM ca cele mentionate de tine: neinteresate, infatuate, ingamfate samd. In cazul acela, mai bine renunti la scoala decat s-o faci degeaba. Parerea mea.

      Like

        1. Erau albi, cu logo-ul foarte mic, usori, de panza (dar nu recomand asta – daca iti pica un ac in ei, trece ca prin branza).
          Dar orice incaltaminte alba (si preferabil din cauciuc sau un material cat de cat impermeabil) e acceptabila.

          Like

  4. Da, ai mare dreptate, fac asta pentru ca imi place, chiar daca am avut unele retineri usoare.. E inutil sa faci ceva ce nu iti face placere, devi zic eu, robot peste cativa ani de lucru. Am auzit si eu de firma aceea, echipamentul vreau sa mi l iau eu, pentru ca o sa mi fie de folos si mai incolo.
    Iti multumesc frumos pentru raspunsuri si cu singuranta iti voi mai scrie. Multa bafta in continuare !!

    Like

Leave a Reply

