Care e singurul loc din corpul uman unde o artera trece printr-o vena?

Raspunsul este… “intrebarea e gresita“. 🙂

Singurul loc din corpul uman unde in mod normal trece o artera printr-o structura venoasa este sinusul cavernos (de fapt sunt 2 sinusuri cavernoase), unde artera carotida interna trece printr-un spatiu care poate fi descris drept o colectie mare de vene si venule.

Mi-a pus intrebarea asta un doctor, vroia sa vada ce stiu. Presupun. Am fost sincer, i-am spus ca nici macar nu stiu unde si care este sinusul cavernos. In afara de sinusurile paranazale (frontale, maxilare, etmoide si sigmoide), habar-n-aveam pe unde sunt alte sinusuri prin capul omului, desi stiam ca ar mai exista pe undeva prin creier… Slabe cunostinte de anatomie am.

Asa ca am inceput sa caut informatii.

Intai am luat-o cu definitia medicala a unui sinus: din latinescul “sinus” (curba, suprafata curbata, indoita), descrie orice “sac” sau cavitate intr-un organ sau tesut (sau oo cavitate/pasaj anormale, cauzate de distrugerea unui tesut). Apoi am vazut ca sinusurile cavernoase sunt doar 2 dintre sinusurile durale venoase din craniul uman. Acestea sunt niste “canale” venoase care se gasesc intre straturile de dura mater din creier si care dreneaza sangele din el. Adica sunt diferite fata de sinusurile paranazale, care sunt niste cavitati (umplute cu aer) si captusite cu mucoasa de tipul respirator (epiteliu respirator).

Am vazut ca mai avem si sinusuri in alte parti ale corpului decat in craniu: sinsuri renale (de astea stiam), sinusurile cardiace:  coronarian, pericardiale si cele aortice (aici eu presupuneam ca ar trebui sa fie si nodul sino-atrial, dar nu e chiar asa), sinusurile carotide (astea sunt interesante, deoarece prin stimularea baroreceptorilor din ele se poate produce incetinirea batailor inimii, vasodilatare si o scadere a tensiunii arteriale), plus multe sinusuri limfatice (subcapsular, medular, trabecular)

Intr-un final, am citit un pic si despre sinusurile cavernoase – 2 “canale” de sange venos care formeaza o cavitate intre osul sfenoid si cel temporal in craniu. Prin ele trec 4 nervi (3 – oculomotor, 4 – trohlear, 5 – trigemen si 6 – abducens) si artera carotida interna. Niste informatii in plus aici.

Sinsurile cavernoase sunt importante pentru ca, pe langa faptul ca dreneaza si sangele care iriga ochii, din cauza structurii lor, ofera un spatiu unde se pot produce (din diferite cauze: infectii, cancer, inflamatii, vasculare, trauma) diferite afectiuni, reunite intr-un sindrom al sinusurilor cavernoase – cu efecte posibile nefaste asupra sanatatii omului.

O alta posibila problema este crearea unei fistule carotid-cavernoasa (imagine aici) sau formarea unui cheag de sange in zona asta (tromboza a sinusului cavernos).

Cateva imagini:

ImageImageImage

 

 

 

copyright imagini: clinicalanatomy.ca, medscape.com.

Leave a Reply

