O situatie absurda? Un bun motiv pentru a rade!

Saptamana trecuta, o revista franceza de satira politica (cam ce se vroia candva “Academia Catavencu”), “Le Canard enchaîné“, divulga faptul ca societatea nationala de cai ferate franceze (SNCF) a comandat 2000 de garnituri de tren de generatie noua prea mari. Peroanele statiilor erau prea inguste pentru noile trenuri, ceea ce va necesita lucrari de redimensionare de 50 de milioane de euro (sau chiar 80 de milioane, se zvonea initial).

 

Trenurile sunt destinate retelei de transport regional franceze (TER), care se ocupa cu transportul de persoane in zonele metropolitane adiacente marilor orase. Un tip de transport in comun care nu va exista prea curand in Romania.

Problema ar fi aparut (spunea stirea initiala) de la faptul ca angajatii Retelei de cai ferate franceze (RFF) nu ar fi comunicat corect dimensiunile maxime admise in statii, inginerii de la SNCF nu s-ar fi obosit sa reverifice informatiile si totul s-a dus mai departe la producator, care urma sa livreze trenurile prea mari. Pusi in fata faptului implinit abia la teste, solutia inginerilor SNCF a fost sa ceara modificarea a peste 1300 de peroane, o actiune care va urma sa coste 50 de milioane de euro.

Realitatea (spune un feroviar francez pe blogul lui) este ca  nu se stie de unde s-a ajuns la cifra de 2000 de trenuri (in conditiile in care s-au comandat 413 trenuri pana acum – surse in articol). Informatiile trimise n-ar fi fost gresite din prostie, ci pur si simplu au fost conform cu normele actuale de dimensiuni ale peroanelor garilor. Problema reala este ca, de fapt, aceste norme nu au fost implementate pana acum in toate garile, pentru ca nu au trecut inca trenuri de gabarit actual prin ele – de aici si nevoia de a le modifica acum. Situatia era, deci, cunoscuta de ceva timp (2009, zice un jurnalist de la revista “Ville Rail & Transports”). Cheltuiala este mare, desigur, dar trebuia facuta la un moment dat, pentru a adapta peroanele invechite ale garilor la tehnologia actuala.

 

Adica nu, trenurile nu erau “prea mari”, asa cum a vuit toata presa, la nivel mondial. Cat misto au putut face ziarele englezesti de francezi. Imediat, americanii i-au urmat. Evident, nimeni n-a verificat toate informatiile. Pana si mediafaxul nostru a relatat stirea fix asa cum a aparut pe fluxul de stiri, fara sa caute vreo informatie suplimentara. Situatia a devenit mai hilara si pentru ca nu a existat o comunicare corecta din partea SNCF/RFF.

 

Oricum ar fi, e vorba de un cost destul de mare pentru niste companii de stat franceze care au pierderi mari.

Cum au reactionat francezii? Au inceput sa faca misto de tot ce e legat de SNCF. Alte cateva exemple aici. Si nu, poza cu gelul durex nu e un “raspuns al durex Franta” – e un fake (dar un fake amuzant).

 

La final: va pare cunoscuta situatia? Acum cateva saptamani, ceva asemanator s-a intamplat la Metrorex. Cum au raspuns romanii?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s