2 carti de week-end

Dupa o perioada de practica si de studiu de tot felul de lucruri pe care abia le inteleg (i.e. fiziopatologie), mi-a trebuit o pauza. 🙂

Am terminat o carte pe care o cumparasem in Cipru dar pe care n-o citisem decat pe jumatate acolo (Rome: The Coming of the King). Apoi am citit o carte mai scurta (All you need is kill), pe care se bazeaza un film care va aparea in cinematografe saptamana viitoare (Edge of tomorrow). Sa vedem ce impresie mi-au lasat:

Rome: The coming of the King – M. C. Scott, 2011; fictiune istoricathe coming of the king

Scrisa de o doctorita-chirurg veterinar, devenita scriitor (Manda Scott), cartea face parte dintr-o cvadrilogie (Rome), cu legaturi slabe cu o alta cvadrilogie (Boudica) a ei. 🙂 8 carti de fictiune bazate pe date si personaje istorice reale din primul secol al erei noastre, in care Imperiul Roman joaca un rol important.

Eu habar nu aveam toate lucrurile astea. Am vazut intr-o librarie o carte cu o coperta cu un cavaler roman si cu o denumire interesanta, deci am cumparat-o. 🙂 Dupa ce am luat-o am vazut ca de fapt era vorba de al doilea volum dintr-o serie de carti si ca se tot faceau niste referinte la ce s-a intamplat in cartea veche. Dar nu e asa grav, se intelege tot fara sa fi citit prima carte.

Povestea este interesanta pentru mine pentru ca foloseste subiecte moderne (spionajul si terorismul), dar le transpune intr-o perioada istorica relativ cunoscuta: Roma sub imparatul Nero.

In carte, Seneca este prezentat drept conducatorul unei vaste retele de spioni/agenti secreti pentru Roma (un fel de CIA 🙂 ), iar printre cei mai buni agenti ai lui erau Sebastos Pantera si Saulos. Saulos devine un agent renegat, un evreu care in primul volum a incercat sa distruga Roma, pentru a indeplini o profetie care spunea ca atunci cand Roma va arde, va incepe o noua imparatie pe Pamant – o imparatie pe care el va putea s-o conduca, folosindu-se de adeptii unei noi religii care castiga teren in Imperiul Roman.

Saulos s-a retras in peninsula araba, unde si-a facut niste noi aliati si a asteptat. A plecat spre Cesareea apoi, unde a inceput sa-si foloseasca pozitia (ruda a regelui Irod Agrippa) unde pune in miscare un plan prin care va prelua puterea in Iudeea.

Sebastos Pantera este tot timpul cu un pas in urma lui. Totusi, impreuna cu prietenii lui vechi – centurionul roman Mergus si Hypatia, o preoteasa a lui Isis – isi face noi aliati printre evrei.

Povestea nu este chiar atat de complicata precum pare, dar e relativ captivanta. Ganditi-va la un fel de film noir cu spioni, dar in perioada imperiului Roman.

Nu pot spune ca este o capodopera – faptul ca n-am terminat-o atunci cand am inceput-o, ci am tot citit-o incet-incet spune ceva. Totusi, pentru un week-end ploios sau o calatorie mai lunga, este o carte potrivita. 🙂

Acum c-am terminat-o, nu stiu daca sa citesc si restul cartilor din serie sau nu. Inclin spre da – doar ca nu prea stiu cand o sa-mi gasesc timp pentru asta, am si alte carti pe lista “de citit”.

All you need is kill – Hiroshi Sakurazaka, 2004; SFAll You Need Is Kill

A doua carte am tot vrut s-o citesc de mai multa vreme, de cand am auzit prima data despre “Edge of tomorrow” – acum cativa ani.

Este o povestire scurta si intensa, scrisa destul de bine. Pentru un fan al SF-urilor, este excelenta. Pentru cititorul normal poate fi interesanta.

Subiectul este o combinatie intre niste idei aparute in mai multe carti si filme in ultimii 20 de ani. Prezinta un mecanism des-intalnit al calatoriei in timp, dar cu un twist: te intorci in timp, dar orice ai face, totul se reseteaza si iar te intorci in timp.

Intr-un viitor posibil, omenirea se afla la un pas de disparitie. O rasa inteligenta de extrateresti a trimis pe Pamant o nava spatiala care sa il xenoformeze, pentru a le permite extraterestrilor sa se mute aici. Cum fac asta? Prin niste Mimics, primele creaturi amfibiene din adancurile oceanelor Pamantului, care au fost asimilate si modificate genetic (cu niste nanoboti). Mimics-ii se hranesc cu pamant, apoi excreta niste substante toxice, care desertifica orice tip de sol si transforma orice apa intr-un lichid toxic verzui. La inceput, Mimics-ii erau usor de ucis de oameni slab-inarmati, dar au evoluat.

Acum, la 20 de ani de la prima invazie, oamenii se lupta inarmati cu niste arme extrem de puternice si imbracati in exoschelete mecanice si abia reusesc sa le mai tina piept. Singurii care au reusit sa aiba un relativ succes impotriva lor par sa fi fost americanii, care au o echipa de Forte Speciale, condusa de o femeie-erou, echipa care se spune ca ar fi produs doar ei cam jumatate din pierderile totale ale Mimics-ilor pe Pamant.

Eroul povestirii este un recrut japonez in Infanteria Mecanizata, care moare in prima lui lupta impotriva Mimics-ilor, nu inainte de-a o cunoaste pe campul de lupta pe luptatoarea-eroina, Rita Vranski.

Moare, doar ca se trezeste cu 30 de ore inainte. Traieste 30 de ore, moare din nou in lupta fara sanse pentru oameni. Isi da seama totusi ca isi poate imbunatati reflexele in timpul dintre 2 morti, asa ca incepe sa se antreneze.

Cartea poate fi foarte repede citita – daca iti plac SF-urile, e gata in jumatate de zi. Dupa ce am terminat-o, tot ce sper e ca filmul de saptamana viitoare sa nu fie o dezamagire. 🙂

5 Comments

    1. Care dintre ele?
      Ambele sunt disponibile pe amazon.com – kindle edition, la preturi relativ mici.
      Daca preferi carti tiparite pe hartie, amazon.de face livrari in Romania in 5-7 zile lucratoare, pentru aprox. 7 euro taxa de livrare (5 eu/pachet + 2,5 eu/kg suplimentar).

      Daca vrei sa… nu le cumperi, exista si pe torrenti.

      Like

Leave a Reply

