Doua situatii asemanatoare, la 10 ani distanta

La 20 de ani, in ultima sesiune din anul 2, inainte de ultimul examen, mi-am zis “suficient invatat, hai sa ma relaxez“.

Am mers impreuna cu 2 verisori (de 14-15 ani, atunci) si cumnatul meu in Caragiale, sa jucam un baschet. Pe vremea aia liceele nu erau obiective importante pentru siguranta nationala, chiar puteai juca baschet/fotbal in curtile lor fara sa te certi cu 10 bodiguarzi si 14 portari, toti pusi pe luat spaga sau “protejat obiectivul SI luat spaga” Fix atunci se terminase scoala, deci mai pe seara au mai aparut si ceva elevi de liceu, sa joace si ei. Ne-am tot impartit in echipe separate, pana la urma eu am nimerit intr-o echipa cu 2 necunosciti, cumnatul meu cu un var si un necunoscut si al doilea var a stat pe bara (era prea mic).

Un licean (mare smecher din curtea liceului) se tot chinuia el sa isi afirme importanta pe teren (dar nu reusea). Deci devenise nervos. Cerea faulturi aiurea (el faulta si tot el vroia mingea), tipa samd. O data, de doua ori, pana l-am refuzat a 3-a oara. La o patrundere de-a mea m-a faultat evident, dar a cerut fault in atac. Mi-a venit in fata tipand, l-am impins, mi-a pus mana-n gat, i-am dat un pumn in ochi si apoi s-a rupt firul. Coechipierii mei (prietenii lui, intr-un final) si cu restul curtii au sarit pe mine, mi-au pus piedica si apoi au inceput sa-mi care pumni si picioare. Din fericire, mi-am protejat capul si n-a durat mult, m-a scos de acolo un coleg de generatie care ma stia (absolvent de Caragiale) care venise din intamplare sa joace fotbal si m-a vazut pe jos. In toata viata mea, aia a fost singura data cand m-am batut cu cineva pe terenul de baschet. Daca poti numi “batut” datul unui pumn si apoi incasarea repetata de pumni si picioare. :))

Nu erau cine stie ce fortosi aia care m-au batut. De, liceu de fite. Dar din toata povestea am iesit mai degraba cu mandria sifonata (cum sa ma bata niste copii de 17-18 ani pe mine, care aveam 20 de ani). 🙂

Dar mi-au facut zdrente genunchii cand m-au pus jos. Am ajuns acasa plin de sange pe picioare. Au trecut vreo 2 ore de la accident pana m-am spalat cum trebuie. Stiu ca a doua zi umblam pe la facultate aratand ca un homeless care s-a tavalit pe jos de cateva ori si apoi s-a pansat aiurea (nu prea aveam skill de bandajare pe vremea aia).

Ei, ce vroiam sa zic cu toata povestea asta: la 20 de ani, mie mi-a ars toata noaptea de razbunare si deloc de risc de infectie. Nici macar 1 data nu mi-a trecut prin minte ca as putea face tetanos sau o alta infectie la ranile adanci, curatate prost si deloc tratate.

N-am avut nimic pana la urma. Ranile s-au cicatrizat in cateva zile, n-am facut vreo infectie sistemica, totul a fost ok. Dar la cat de adanci au fost ranile, exista o sansa (mica, mare, nu conteaza) sa fi facut tetanos – un risc pe care puteam sa nu mi-l asum cu o simpla vizita la camera de garda de la Boli Infectioase.

 

Ei, ieri dimineata m-am lovit de o bara ruginita. La sala, intr-un rastel, pe zona cea mai de jos, era o bara mai larga, cu filet la margini, data cu niste ulei pentru a masca urmele de rugina. Rana parea minuscula, dar cand m-am uitat mai cu atentie, am vazut ca era relativ adanca si cu retentie de ulei, rugina si ce mai era pe acolo.

Spre deosebire de acum 10 ani, am reactionat mai repede: am spalat rana bine cu apa rece si sapun imediat. M-am dus acasa, am spalat-o din nou si apoi am dat cu apa oxigenata. Inainte sa ies din nou din casa (spre munca) mi-am curatat-o din nou cu betadina si am pus si un pic de baneocin + un bandaj steril peste, pentru a minimiza riscul de acumulare de mizerii in rana deschisa.

Am discutat si cu un doctor si (la sfatul lui) m-am dus la Bals, unde mi-au facut o injectie cu vaccin antitetanic (ATPA – anatoxina tetanica purificata adsorbita). De acolo mi-au recomandat sa iau si un antibiotic, in caz ca incep sa arat semne de infectie sistemica. Poate nu era 100% necesar sa imi fac antitenos acum, dar mai bine sa fii sigur decat sa regreti mai incolo. Si oricum trebuia sa-mi fac candva un rapel la vaccinarea din copilarie.

Riscul era (poate) ceva mai mic de data asta, deoarece am curatat si dezinfectat rana rapid. Dar stateam si ma gandeam la diferenta de perspectiva asupra unei raniri (in esenta, banale).

Am luat si cateva lectii din toata situatia asta:

  • sa fiu mai atent pe unde merg (evident)
  • sa fiu mai atent la curatarea si dezinfectarea unei rani. Desi stiu cum trebuie sa se faca (circular, de la interior spre exterior la o rana proaspata), eu tamponam ca idiotul (sus-jos, stanga-dreapta). Vai de capul ei de pregatire ce am, daca intr-o situatie de urgenta reactionez tot ca un idiot.

  • daca o sa ajung vreodata sa lucrez intr-o camera de garda, sa tin minte ca nici mie nu-mi place sa nu mi se dea detalii despre ce se va intampla si sa incerc sa termin treaba inceputa: asistentele/doctorii nu mi-au spus ce se va intampla (ma rog, eu stiam ca urmeaza sa-mi faca o injectie cu ATPA, stiam ce presupune asta, n-am avut de ce sa pun intrebari) si la sfarsit a trebuit sa ma rog de asistenta sa-mi re-bandajeze rana (dadusem jos bandajul vechi, ca sa le arat rana doctorilor de garda).

 

La final, teoria despre plagi care necesita vaccinarea antitetanos:

Plagile cu potential tetanigen: cele ce creaza conditii de anaerobioza, fiind adanci, sfasiate, neregulate, cu distructie tisulara mare, cu retentie de cheaguri si corpi straini, care au intrat in contact cu praf si/sau pamant (in practica se considera plaga cu potential tetanigen orice plaga mai veche de 6 ore); risc tetanigen crescut il au plagile prin impuscare, accidentele de circulatie, caderile de la inaltime, fracturile deschise, arsurile, plagile ombilicale dupa nasteri septice, plagile post-partum/abortum in conditii septic.

Vaccinarea antitetanos nu ofera protectie 100% pe parcursul vietii, trebuie efectuate boostere la (aprox.) 10 ani distanta.

Leave a Reply

