Sistemul imunitar – imunologie, imunochimie (cursuri si informatii)

Incepem cu videoul asta, pentru a avea o idee FOARTE limitata despre ce presupune sistemul imunitar. Apropo, cine observa o omisiune importanta pe undeva prin filmulet?

Apoi: Te-ai intrebat vreodata cum anume se apara organismul de virusuri, bacterii, fungi si alte nebunii? Dar cum de un sistem atat de inteligent de aparare poate sa o ia razna si sa atace celulele sanatoase ale organismului – producand boli autoimune? Dar ce se intampla la un transplant de organ de la un om la altul – ce este Complexul Major de Histocompatibilitate? Dar ce o fi oare imunodeficienta?

Eu m-am intrebat. Din nefericire, la scoala nu ne invata toate lucrurile astea – la postliceala ni se tot serveste fraza “asta nu trebuie sa stiti voi, trebuie sa stie doctorii“. O farama mica-mica de adevar este in aceasta afirmatie enervanta. Nu trebuie –  adica rar iti cere cineva vreo clarificare mai evoluata decat filmuletul de mai sus. Dar pe bune de nu e util sa stii asa ceva ca Asistent Medical.

Cand auzi un tampit ca-ti spune ce a citit el pe site-ul nu-stiu-care de pe net despre sistemul imunitar (pe care nu-l intelege si nu stie cum functioneaza), esti mult mai bine pregatit sa-i raspunzi corect. Cand un om te intreaba ce parere ai despre un vaccin sau altul, ar fi bine sa intelegi cum functioneaza ele, inainte sa-ti dai cu parerea. Cand citesti un articol interesant despre o boala infectioasa, ca sa-l intelegi trebuie sa stii la ce fac referire autorii atunci cand mentioneaza celule dendritice, celule helper, celule CD8, complement, proteina reactiva samd. Si pot sa mai enumar nenumarate motive.

Am gasit niste cursuri de imunologie de la Universitatea Bucuresti ale Prof. dr. Gr. Mihăescu. Pun niste linkuri catre ele pentru cine ar fi interesat (ca mine) sa invete mai mult. Sunt structurate liniar, de la introducere puteti naviga catre cursurile urmatoare, dar eu pun linkuri catre fiecare. Sunt foarte sarace in imagini si au multe informatii.

Pentru a intelege mai bine, ar fi bine sa aveti un atlas de fiziopatologie – cum ar fi cel al lui Silbernagel (120 lei / 35$ kindle edition / free – o varianta mai veche – daca stii pe unde sa cauti pe net, de exemplu aici). Te intereseaza paginile de aparare imuna, inflamatie, alergii, defecte imune si boli autoimune (cam 20 de pagini).

Introducere.

Antigene.

Anticorpi (imunoglobuline).

Sistemul imunitar

Complexul major de histocompatibilitate

Raspunsul imun

Surse de gamaglobuline omogene

Mecanisme de aparare antiinfectioasa

Reactii imunitare in vivo

Imunodeficientele

Imunologie tumorala

Imunitatea si transplantul de organe

Interactiuni neuroendocrin-imunitare

 

Materia asta nu e deloc usoara. Anumite cursuri au concepte despre care habar-n-ai, daca n-ai citit anumite lucruri in plus in anul 1 si/sau nu ti-a placut biofizica/biochimia. In principiu, daca vrei doar sa stii cate ceva, partea de imunologie din atlasul de fiziopatologie mentionat e oricum mai mult decat suficienta. Si filmuletul de la inceput, cu toate lipsurile lui, tot e mai mult decat stiu 99% dintre oameni despre “sistemul imunitar”.

Bonus: si cursul despre fiziopatologia imunitatii de la UMF Timisoara e ok, daca reusesti sa-l intelegi.

A nu se intelege ca, daca am pus cursurile astea aici eu le-am citit si inteles pe toate. Nici macar n-am apucat sa le termin de citit, d-apoi de inteles. Dar o sa le termin in curand, vine vacanta si o sa am mai mult timp. Macar nu ma pot plange de lipsa de informatii, daca vreau sa aflu ceva mai complicat decat “sistemul imunitar ne apara de boli”.

 

LE: Daca iti place sa inveti mai degraba vizualizand ceva, iti recomand o serie excelenta de video-uri de youtube realizate de… un student. Immunology Map 1-7 sunt extraordinare daca vrei sa intelegi macar partial rolul fiecarei leukocite.

 

 

 

 

4 thoughts on “Sistemul imunitar – imunologie, imunochimie (cursuri si informatii)

  1. Multumim pt resurse!faci o treaba excelenta cu blogul!!
    In legătura cu sistemul imunitar, e haios realizat video-ul,am mai găsit câteva ft interesante,nu stiu la care omisiune te referi ca sigur sunt mai multe:))dupa părerea mea au uitat sa bage pe acolo si niște mici factori de coagulare care stau pe lângă macrofage ,in momentul lezarii trombocitele adera rapid la plaga si începe un proces amplu.si da limfocitele b si T sunt baza răspunsului imun specific.
    O sa citesc si materiale (mai întâi treb sa trec de un examen) si la vara am ce face:)
    Multumim!!!
    Si așteptăm si omisiunea !

    Like

    1. Coagularea (si trombocitele) are un rol in raspunsul imun, dar nu la asta ma refeream.
      Daca e sa ma iau de ceva ce au uitat sa mentioneze, mai degraba m-as lua de lipsa sistemului complement, care are un rol important in distrugerea intrusilor patogeni.

      Dar nici despre asta nu vorbeam. In filmulet spun ca am avea doar 4 tipuri de imunoglobuline (anticorpi). IgG, IgM, IgA si IgE. Adica au uitat de a 5-a: IgD.

      Like

  2. Dragul meu Cristian,
    pe zi ce trece nu incetezi sa ma uimesti; sa inteleg, in primul rand, ca cei care iti viziteaza site-ul sunt persoane care au cat de cat idee despre cum se mananca toate aceste reactii celulare (intracelulare)/tisulare. Sistemul imunitar (si ma bucur ca este imunitar si nu imun) e complex dar si frumos. Bafta in coninuare. Mi-am download-at tratatul de Silbernagel si abia astept sa imi reamintesc notiuni.

    Like

    1. Sunt, sunt. 🙂 Putini, dar se inmultesc.

      Silbernagel-ul si cartea de fiziopatologie mi-au fost recomandate de un doctor ajuns din intamplare pe blogul meu, caruia ii multumesc din nou pe aceasta cale pentru rabdare si sfaturi. 🙂

      Like

Leave a Reply

