La ce riscuri te expui ca Asistent Medical

Asistenţii medicali se expun zilnic la riscuri biologice, fizice şi psihologice. Desi exista nenumarate programe de informare pentru prevenirea imbolnavirilor si combaterea stresului la locul de munca, de multe ori asistentii medicali nici nu sunt constienti de pericolele la care se expun – mai ales la inceputul carierei.

De ce? Lipsa anumitor cunostinte, increderea in sine prea mare (“mie n-o sa mi se intample asta”) sau pur si simplu imposibilitatea protejarii de necunoscut (o muscatura de la un pacient non-violent pana atunci, sau un “apartinator” care apare de unde nici nu te astepti si te pocneste samd).

Sa vedem ce am identificat eu. Am incercat sa-mi verific teoriile, pe cat posibil.

In aproape orice sectie, asistentii medicali se expun riscului de a se contamina cu boli nursesinfectioase periculoase (HIV, virusii hepatici B si C, tuberculoza, MRSA, alte boli infectioase foarte contagioase). Putem zice ca anumite sectii spitalicesti au riscuri atasate mai mari (boli infectioase, ftiziologie si pneumologie, gastroenterologie, ATI sau in laboroatoarele de analize). Sincer, nu cred ca exista o sectie unde sa nu fii expus riscurilor astea, diferenta consta mai degraba in  cantitatea de posibili purtatori de agenti patogeni cu care intri in contact.

In sectiile de radiologie si imagistica, asistentii medicali sunt expusi zilnic la o cantitate de radiatiirisc de cancer ionizante, ceea ce ii predispune la aparitia unor mutatii genetice care pot provoca evolutia mai multor tipuri de cancer (in special al sangelui, sanilor, glandei tiroide sau de piele). Exista si pericolul de afectare a embrionului/fatului (la asistentele insarcinate), cu aparitia ulterioara a unor maladii congenitale la nou-nascut.

In sectiile de laborator si in cele de anatomie patologica (si nu numai) asistentii medicali intra in contact cu anumite pulberi, cu reactivi, aerosoli si alte substante potential periculoase (formaldehida, de ex.), care predispun la aparitia bronhopneumopatiei obstructive cronice sau a astmului bronsic profesional si a altor boli ale aparatului respirator.

Asistentii medicali intra zilnic sau aproape zilnic in contact si cu alte produse chimice considerate relativ sigure (medicamente, substante dezinfectante sau antiseptice, latex, reactivi de laborator, gaze folosite in anestezie), dar care au un risc relativ crescut pentru a dezvolta reactii alergice, dermatite de contact si alte afectiuni dermatologice, sau doar “banale” dureri de cap.

Asistentele medicale in general au probleme mai multe la nastere decat media femeilor, iar cele care lucreaza cu medicamente citostatice au un risc sensibil crescut de avort spontan.

Probleme psihice sau fizice pot aparea si din alte cauze. Zilnic muncesti intr-un mediu iluminatasistenta stresata prost, cu un microclimat nu foarte prietenos, cateodata suporti niste zgomote neplacute, cateodata ai probleme cu colegii sau cu familiile pacientilor. In Romania te poti astepta oricand la violenta verbala sau fizica din partea rudelor sau a pacientilor internati in spitalele de stat. La toate acestea se adauga si epuizarea psihica in anumite conditii lipsite de satisfactii profesionale sau a unei balante munca-viata personala. Asistentii care lucreaza in ture de noapte dezvolta, de multe ori, insomnii si dereglari hormonale din cauza alternantei programului de munca/somn/relaxare. In alte tari s-au facut studii care arata ca asistentele medicale sunt mai predispuse decat majoritatea populatiei la sinucidere si abuzul de substante toxice.

Bineinteles, exista si problema accidentelor profesionale: lucrul cu diferite materiale taietoare sau intepatoare e evident periculos. Exista si riscul de accidente electrice, mecanice, de incendii sau de fracturi.

Intr-un studiu din SUA din anii ’90 se arata ca Asistentele Medicale au o rata anuala mai mare a accidentelor profesionale (18,6% la 100 de angajati full-time) decat muncitorii in constructii grele (13,8% la 100 de angajati full-time) sau minerii (7,5% la 100 de angajati full-time).

Un asistent medical sta foarte mult timp in picioare sau in pozitii incomode, se suprasolicita fizic durere spatede multe ori (“hai sa mutam pacientul asta de 100 si ceva de kg mai sus pe pat”) si mai si parcurge distante destul de lungi mergand de colo-colo prin sectie sau spital. Toate acestea afecteaza mai devreme sau mai tarziu coloana vertebrala, incheieturile si articulatiile, ceea ce predispune la aparitia sau evolutia in rau a unor afectiuni articularedureri de spate, gat si picioare sau chiar leziuni la nivelul coloanei vertebrale.

Informatii colectate de la OAMR Iasi, American Society of Registered Nurses si din articole stiintifice despre riscul de avort la nurse, riscul de accidente de munca la nurse, riscul de efecte genotoxice la asistentele care lucreaza cu medicamente citotoxice, riscul de degradare oxidativa a ADN-ului la asistente medicale, efectele psihice si fizice meseriei de nursa asupra somnului si recuperarii, dificultati in evolutia sarcinii la asistentele medicale, riscurile expunerii la formaldehida.

Drepturi imagini: EHS Today, medlines.org, Daily Mail, The Guardian, Daily Express, Everydayhealth.com

22 thoughts on “La ce riscuri te expui ca Asistent Medical

  1. Din pacate lucrurile astea le afli cand ajungi sa lucrezi, in scoala nu prea se mentioneaza detalii in legatura cu riscurile sau daca se discuta e ceva superficial. Nu da bine la afacerea cu diplome sa stii cu adevarat la ce riscuri te expui.
    Multi sunt inconstienti intradevar, cred ca nu e spital unde sa fi facut practica si sa nu aud asistentele povestind de o colega care nu si-a luat masuri de protectie si acum avea SIDA sau HVB,HVC sau care facuse cancer de la radiatii.

    Like

    1. @Catalina:
      Acuma… e adevarat, la scoala se discuta rar, dar majoritatea informatiilor astora sunt mentionate in cursurile de Boli Infectioase, Ortopedie, Oncologie etc. – la Epidemiologie/Factori de Risc.

      Asta nu inseamna ca n-ar strica sa fie alocate cateva ore bune pe tema asta la scoala. Preferabil in anul terminal, cand deja viitorii asistenti au niste cunostinte si o intelegere mai clara a vietii de spital.

      Like

  2. @ Albina Catalina: Acum, la modul cel mai sincer si cel mai realist vorbind… cred ca fiecare se prinde cum sta treaba si fara sa iti dea scoala o brosura pentru asta, in momentul in care esti in stagiu la spital… asta daca esti dintre cei ce aleg sa nu sara peste…
    In fond la 18+ ani ar trebui sa poti avea abilitatea de a analiza mediul in care iti desfasori activitatea si sa constientizezi eventualele pericole…
    Intr-adevar, exista metode de protectie dar nici macar una nu iti garanteaza protectie 100%…
    In opinia mea este imposibil sa nu te intepi intr-un ac sau sa nu te tai intr-o lama de bisturiu sau sa nu stai periculos de aproape si neprotejat de radiatii, de-a lungul carierei…

    Cat despre articol… sa fim seriosi… asistentii de regula se uita cum doamnele infirmiere muta pacientii de 100 si ceva de kilograme si nici nu ezita sa le trimita pe acestea sa faca drumuri in locul lor (farmacie, laborator, etc.) – asa ca eu m-as preocupa mai de graba de sanatatea acestora…
    Am vazut asistente care nu numai ca nu isi faceau aceasta parte a meseriei lor dar ii invatau si pe viitorii asistenti sa faca la fel… mai degraba asta ar fi necesar a fi explicat in scoala, cum sa iti faci meseria cu toate aspectele ei…

    Like

    1. @dr. Ibrahim
      Nu am scris articolul in ideea “doar Asistentii Medicali” se expun unor riscuri. Adica inteleg si respect faptul ca si infirmierii, brancardierii, paramedicii, medicii (evident) se expun unor riscuri comparabile.

      Dar asta nu schimba sau minimizeaza cu nimic existenta acestor riscuri pentru un Asistent Medical. Adica doar pentru ca unii aleg sa-si delege munca altora, nu inseamna ca toti fac asta sau ca asta elimina riscurile la care restul Asistentilor Medicali se expun.

      Strict la exemplu de mai sus, saptamana asta am mutat eu cu cate o Asistenta de colo-colo niste pacienti prin paturi – desi existau vreo 5 infirmieri pe sectie, care nu erau de gasit. Nu ma deranjeaza sa muncesc, Asistentele nu se plangeau, doar ca demonstrez ca exista si contraexemple. La fel, toaletarea pacientilor, curatarea lor, administrarea de alimente celor care nu se pot hrani – o fac de multe ori Asistentele (si eu le ajut, daca ma lasa), nu le-am auzit pe aceste Asistente sa se planga sau sa faca scandal unor Infirmiere. Sunt cazuri si cazuri.

      Articolul l-am scris pentru ca saptamana asta am vazut 2 Asistente muscate de cate o pacienta (post AVC), atunci cand le curatau gurile cu glicerina boraxata dimineata.

      Alta treaba: am facut practica si voluntariat pe Oncologie. Majoritatea asistentelor habar-n-aveau de vreun eventual risc al expunerii la citostatice. Erau vreo 2 fete mai tinere – le-am intrebat “nu ti-e frica macar un pic sa lucrezi aici, poate vrei sa faci un copil…” – raspunsul era “de ce sa-mi fie frica” – “pai… citostatice… substante teratogene… intri in contatc cu ele zilnic”. Raspunsul? “Eh, nu e nici un risc”.

      Like

  3. Salutare Cristian!

    Eu nu ma referam la postarea ta strict ci la articolul facut in SUA, cel din ’90 pe care tu doar l-ai citat!
    Eu am inteles postarea ta si este normal sa te axezi pe profesia ta atunci cand pui o postare de acest gen!
    Daca s-a inteles ca am ceva impotriva postarii tale, imi cer scuze! Nu asta a fost intentia mea!

    Eu m-am legat de detaliile acelea pentru ca daca restul punctelor sunt universal valabile; la noi munca fizica nu (prea) este facuta de AM.
    Intr-adevar, poate exista si exceptii (pe care eu nu le prea vad) care fac si aceasta parte a activitatii….

    Acum, la modul realist vorbind, mutarea pacientilor, schimbarea lor si schimbarea asternuturilor, toaletarea, curatarea sunt activitati ale AM la origine si doar pe la noi prin tara aceste atributii sunt pasate infirmierelor cu regularitate… si nu fiindca AM are prea mult de lucru intotdeauna ci uneori pentru ca este mai comod asa…
    Sincer sa fiu, eu nu am vazut niciodata in viata mea (pana acum) o clisma facuta de un asistent medical, care este o procedura medicala… ce sa mai zic de schimbatul pacientului sau curatarea acestuia…

    In alta ordine de idei, am aflat si doua lucruri noi:
    a) ca inca mai exista glicerina boraxata prin spitale – chiar vorbeam cu cineva zilele astea despre ea.
    b) ca exista locuri in care toaletarea cavitatii orale este facuta de AM (la noi in departament, noi ne ocupam de curatarea gurii, spalatul dintilor).

    Cat despre tinerele colege, probabil ca au luat aceasta atitudine de la colegii cu mai multa vechime… toti oamenii prind un rodaj in care ajung sa nu se mai protejeze suficient caci asta devine doar o povara in plus…
    Ma gandesc la atitudinea mea de la inceput privind gazele anestezice si Rx-urile din Terapie sau privind sursele de infectii… acum insa le iau ca pe niste lucruri ce fac parte din mediul meu de lucru si de care nu ma pot feri eficient oricat as incerca…

    Cat despre vesnicele intepaturi din spitale… astea chiar ca le are toata lumea (mai devreme sau mai tarziu), din nefericire! Si nici nu stiu cum am putea face ca ele sa nu mai existe…

    Like

    1. Am raspuns un pic defensiv pentru ca in (putinele, recunosc) sectii unde am ajuns eu in astia doi ani… AM faceau de cele mai multe ori de toate (schimbat de pat, toaletare pacient, administrare mancare, mutat pacient de colo-colo, chiar si caratul lui de pe pat pe targa/scaun cu rotile). E adevarat, si infirmierele si brancardierii aveau o gramada de lucruri de facut – dar nu le-am vazut pe asistente sa se sfiasca sa puna mana sa care, spele, ridice pacientul samd.

      Acuma… ca exista si contraexemple NU neg. Am vazut si eu cate o asistenta asa – dar trebuie sa recunosc ca nu am apucat sa le vad prea mult, de regula erau fix asistentele de pe sectiile unde nu eram lasat sa fac nimic, nu prea aveau chef sa-mi raspunda la intrebari sau sa-mi explice ce faceau, ceea ce insemna ca, automat, imi gaseam de lucru cu fisele pacientilor si dulapul de medicamente si le lasam in plata Domnului. Poate exista o corelatie intre disponibilitatea de-a munci si a ii invata si pe altii si… incercarea de-a delega cat mai multa munce pe spinarea altora.

      Revenind la articol: A aparut un pacient suspect de infectie cu Ebola la Ploiesti, transferat la Bals. Mi-e cu adevarat mila de asistentele si doctorii de acolo. Toti pacientii si rudele lor le vor sari in cap maine si le vor cere explicatii. Intr-un final, e relativ normal sa le fie frica de o boala exotica si foarte letala despre care nu stiu nimic. Ma intreb cate vor fi in stare sa calmeze atmosfera si ce informatii vor oferi… Asta ca sa nu mai vorbesc de capacitatile de izolare a unui pacient cu risc major de acolo.

      Glicerina boraxata era cumparata de familii pentru pacienti pe sectia asta. Deci nu era oferita de spital. Mi-a ramas in cap replica uneia dintre asistente, in timp ce curata gura unei paciente: “asta faceam si cand eram infirmiera, asta fac si acum si nu ma deranjeaza”. Dar am vazut in doar o saptamana mai multe asistente curatand gurile pacientilor cu glicerina boraxata.
      De ce n-ar mai exista in spitale?

      Nu sunt Lupul Moralist. Pana acum m-am taiat de cateva ori in niste fiole in timp ce le taiam (mama ei de Dexametazona, e in niste fiole care se sparg daca apesi prea tare, la fel si fiolele de Ser de 10 ml) si 1 data m-am intepat cu acul dupa ce l-am decapisonat (fara sa ating vreun pacient intai cu el). Mi-am notat mental cand si cum s-a intamplat, apoi am reusit sa evit asta. Dar da, din ce am vazut, e imposibil sa nu te intepi/tai niciodata. Daca nu o faci tu, ti-o face altul si tot te expui unui risc. Vara trecuta eram langa o asistenta, i-a deconectat o perfuzie de la branula (functionala) a unui pacient si a intors-o cumva spre mine. M-a stropit fix in ochi cu o picatura. Am verificat sa vad ce-avea pacientul (nimic infectios grav). De-a lungul lunilor urmatoare mi-am facut niste teste de HBV, HCV si HIV (de care oricum aveam nevoie pentru casatorie/practica in strainatate) si asta a fost tot.

      Dar asta nu inseamna ca nu consider utila o discutie realista pe tema riscurilor. Multi viitori si actuali Asistenti chiar nu se ingrijoreaza de nimic. Citez o Asistenta de la Bals “eu nu m-am ingrijorat niciodata de nimic si n-am luat nimic pana acum” – o atitudine nu chiar corecta, as zice eu.

      Like

    2. Pot sa va spun eu ca in sp sf Pantelimon secția ginecologie AM face clisma pacientelor așa ca nu trebuie generalizat iar de toaleta balnavilor in secția ATI tot AM se ocupa plus tratament , birocrația adecvata …..nu prea puteți spune de timp liber , pe cînd lucram in ATI eram doua asistente in tura la 22 de bolnavi cei mai multi intubați

      Like

    3. In strainatate HCA se ocupa de “personal care” ,asistentii medicali doar intocmesc planul de ingrijire,coordoneaza ….. conduc echipa….team leader insemnand ca participa activ uneori, doar in cazul in care infirmierii nu sunt disponibili asistentii asista pacientii pt ingrijirile personale . Cat despre ce sustii ,ca si skills-uri ale AM,….pardon…de ce sunt ingrijitori, brancardieri, infirmieri? Este absolut normal sa inveti in scoala si sa aplici in practica toate notiunile de la baza pina la cel mai inalt nivel. Trebuie sa stii cum se face ca sa poti implementa, coordona si supraveghea. Asta inseamna ca si doctorii sa cunoasca tehnicile de ingrijiri primare , de baza ale pacientului ,neinsemnand automat ca ar trebui sa si practice. De ce fac infirmierii clismele??? O intrebare….fara raspuns oficial …dar cunoscut de toata lumea….nu pt ca e o manevra neplacuta…. Se stie neoficial….ca regula casei …sunt sectii unde din prima zi de munca ,ca si AM , ti se atrage atentia….asta e pt infirmieri…ei fac…asa ca te rog ,nu stiu daca suntem colegi sau nu de breasla, dar nu mai desconsidera breasla…unii chiar se expun riscului doar pt ca iubesc meseria , oamenii si accepta sa lucreze in conditii chiar foarte grele! De exemplu , stii ca in spitale din tara cu excelenta in medicina, in anii ’90 se resterilizau manusile chirurgicale? Ca urgentele la camera de garda se asigurau de catre o asistenta si liftiera? In cazuri majore te mai ajuta si asistenta de la sala de operatii sau reanimare! Si as putea sa-ti povestesc multe…….stii ce inseamna sa lucrezi pe o sectie de paraplegici?? Sa schimbi o sonda vezicala la un pacient cu tetrapareza spastica? Sau sa-i faci miscari pasive ? Sa ai un salon cu 12 pacienti pe care sa-i mobilizezi ? Iti spun eu….5 hernii discale!!!

      Like

      1. despre care strainatate vorbiti??? in strainatatea in care locuiesc eu, NU EXISTA INFIRMIERE! doar medicul si asistenta au voie sa ATINGA pacientul! femeia de serviciu are munca ei, si nu atinge pacientii pt. ca ar fi un pericol ingrozitor de raspandire a infectiilor – dat fiind ca ea curata podele si instalatii sanitare.
        Acum stiu de ce in spitalele din Ro, colcaie infectiile!
        Iar 12 pacienti inseamna lux! aici ajungi si la 30! deci…da! din aceasta cauza, AM din Germania primesc salarii de salarii, iar AM din Ro, nu!
        Fiecare primeste dupa munca depusa.

        Like

    4. Iertata-mi fie interventia,Ibrahim,dar mutatul pacientilor intra in atributiile brancardierilor.Lenjeria de pat o schimba infirmiera…sa fim seriosi.Ce-ai mai vrea sa faca o asistenta la 30 de paturi,inafara de:injectii i.m.,i,v,s.c,recoltari de analize(lohioculturi,analize de sange,uroculturi,sumar urina),perfuzii,monitorizare tensiune,primire de noi lehuze(ma refer la o sectie de lehuze,ca n-am precizat)uneori chiar la 6-7 ore de la cezariana,urmarirea acestora ,ca ,dee…,oricand este posibilia o hemoragie,insotirea medicilor la vizita si contravizita,ajutat mediciii la schimbatul pansamentelor,toalete vaginale,ingrijirea epiziotomiei,controlul sanilor(angorjati sau nu),termometrizare,scris condica ,dus la farmacie de doua ori,de doua,trei,patru ori in 12 ore la laborator(nu trimitem infirmiera,cel putin,nu la mine pe sectie).Aaaa sa-ti mai spun?Proceduri pe calculator,consum materiale pe calculator scos analize din calculator,facut materiale(comprese,pernute din vata cu tifon),spalat instrumentar,pus in truse,dus la sterilizare,adus de la sterilizare,externari,chemat medici,telefoane,anuntat medici pentru externari,pus flexule,scos flexule,raspunsuri la nenumaratele intrebari ale celor 30 de lehuze din 10 saloane.Nu ai obosit…citind?Eu ajung acasa fara sa-mi mai simt picioarele.BTW ,clisma o face asistenta in spitalul in care lucrez!!!Voi,cei din ATI,credeti ca pe sectie nu se munceste si va credeti super-asistenti.Daca tu schimbi asternuturile pacientilor,inseamna ca ai in grija cel mult 3-4.Si aveti spor de 75% din salariu.Si-n alta ordine de idei,de ce ar trebui sa iau in carca pacientii de una singura?

      Like

      1. Nu se crede nimeni super asistent (cei din ATI ), doar ca in multe lucruri suntem mai pregatiti decat ceilalti, si ma refer la experienta si la fel de fel de cazuri pe care le intalnesti; si nu avem grija de 3 sau 4 pacienti ca in alte tari cum ar trebui, ci de 8 sau poate chiar mai multi( poate imi spui tu cum poti fi cu ochii pe ei sa stii ca respira, sa iti faci treaba din salon si sa lucrezi si la calculator), iar in ce consta sporul de 75% iti iese pe nas si pe urechi; putem sa ti.i dam tie dar sa faci niste garzi in ATI si apoi mai vorbim.

        Like

        1. Scuze, aveți teoretic 8 pacienți în grija, căci în momentul în care unul din cei opt are nevoie de dumneavoastră……numai nu va găsește…..și mai trebuie mult muncit cu dumneavoastră la capitolul etica si deontologie profesionala. Toată lumea este expusă în fiecare secundă la o multitudine de pericole, si aici ma refer la cele generate de locul de muncă, si nu se lamentează pe unde apuca ca voi. Vouă nici dacă ați avea 2-3 mii de euro salariu în România nu v-ar fi suficient. Nu spun mai multe că nu are sens, dar dacă e atât de dificil să căști toată ziua buzunarul de la “halat” poate ar trebui să vă reorientati. Nu va eschivati, foto am avut de-a a face cu voi, si stim cum va desfășurați “activitatea”. Și da….știu ca am deranjat cu postarea această…..

          Like

  4. Aveți perfectă dreptate în tot ceea ce susțineți.Să recunoaștem însă că în România orice profesie sau meserie sau job,cum vreți să interpretați, este supusă multor riscuri.Este adevărat că uneori sunt mai mici alte ori mai mari dar sunt întotdeauna. Sistemul nu este străin de toate acestea.Vorbind despre domeniul medical,as vrea să vă întreb, care dintre următoarele situații vă par mai riscante? O asistentă atentă(pentru că așa trebuie să fie) care lucrează 8 ore ,stresată,obosită,nervoasă.Sau o infirmieră(la fel de atentă) care ridică paciențul(nicidecum nu-l ridica asistenta),stă face to face, foooarte aproape pentru a îl hrăni,spală și dezinfetează tot ce aparține acestuia,aruncă plosca sau urinarul si mai lasă și baia în perfectă stare,în urma unor pusee de diaree, în care pacientul înșiră cu mâinile peste tot…rahatul???
    Care este mai expusă bolilor, microbilor, infectiilor nosocomiale?
    Care duce mai mulți microbi acasa la prunci?Cea care spală rahat sau cea care face injecții?
    Sunt femei amândouă, salariate în aceeasi domeniu, oameni pe același Pământ.
    Cea cu salariu de asistent sau cea cu salariu de îngrijitor?Nu vorbim de pregatire,sau de posibilitați de scolarizare, vorbim ,strict,de riscuri și condiții de muncă.
    Cinstit acum?
    Tot așa putem continua cu alte domenii….

    Like

  5. Asa e ,Diana!Lucrez de 29 de ani in Obstetrica (SN) si pe parcursul anilor ,tot mai multe atributii ale asistentelor de la ATI au fost delegate pe sectii.Transfuzia se realiza doar acolo, daca era internata o parturienta cu preeclampsie se ascultauBCF-urile ,sonda vezicala in preop.era pusa de ele,cezarienele veneau pe sectie dupa reluarea tranzitului..Acum nu se mai face nimic..ma cheama pe mine din SN sa ascult BCF-uri ,transfuziile se fac pe sectie si este minunat cand ai 4-5 gravide in travaliu poate si perfuzii ocitocice de supravegheat,sa mai ai si transfuzie..(am avut si mi-a facut o reactie de tot in ATI a ajuns)..si au ,cum bine ai spus ,spor de 75%. Eh..ce sa mai zicem..medicii tac pentru ca sunt la mana anestezistilor..Pe noi ne asculta seful sectiei(cel putin pe mine ca sunt veche ca istoria in serviciul asta) dar nu sunt sigura ca ne si aude atata timp cat nu se schimba nimic..

    Like

  6. IInainte nu se internau atatea cazuri grave in ATI si acum sectia e plina…care e problema daca transfuzati si voi o punga de sange…nu ati facut aceeasi scoala ca noi?sa va intreb cate dintre voi stiu sa monteze o SNG sau sa faca eficient o resuscitare?( si multe altele?) despre ce vorbim aici?toata lumea se leaga de cel spor de 75%, intrebati asistentii care au plecat de pe o sectie de ATI, de ce au plecat si daca s.ar mai inoarce?sa vedem ce va raspund?

    Like

    1. Scuze, aveți teoretic 8 pacienți în grija, căci în momentul în care unul din cei opt are nevoie de dumneavoastră……numai nu va găsește…..și mai trebuie mult muncit cu dumneavoastră la capitolul etica si deontologie profesionala. Toată lumea este expusă în fiecare secundă la o multitudine de pericole, si aici ma refer la cele generate de locul de muncă, si nu se lamentează pe unde apuca ca voi. Vouă nici dacă ați avea 2-3 mii de euro salariu în România nu v-ar fi suficient. Nu spun mai multe că nu are sens, dar dacă e atât de dificil să căști toată ziua buzunarul de la “halat” poate ar trebui să vă reorientati. Nu va eschivati, foto am avut de-a a face cu voi, si stim cum va desfășurați “activitatea”. Și da….știu ca am deranjat cu postarea această…..

      Like

  7. Va rog frumos sa nu transformati postarea asta intr-un camp de batalie.
    Nu am scris-o ca sa arat ca x are o viata mai grea decat y si nu cred ca doctorul care a comentat mai sus a comentat pentru a cauta cearta sau a spune ca unii asistenti muncesc mai putin decat altii.

    Cand am scris-o, eram inca in scoala. De un an lucrez pe meleaguri straine.
    Nici aici nu sunt mai putine riscuri in meseria noastra (desi avem mai multe echipamente pentru a incerca sa micsoram din riscuri si avem mai mult personal).
    Nu cred ca este bine sa ne impartim in tabere, cei de la ati, cei din alte sectii, infirmiere, doctori si asa mai departe. Toata lumea face meseria asta pentru binele bolnavului, toti ne expunem multor riscuri.

    Problema este ca in Romania suntem platiti foarte prost pentru munca noastra, ceea ce duce foarte usor la discutii de genul “de ce ia ala mai mult pentru asta?”. Eu vad lucrurile in felul urmator: eu nu puteam sa-mi fac munca la mine in sectie daca nu stiam ca am si colegi la ATI unde pot fi trimisi pacientii intr-o stare foarte grava, daca nu aveam infirmieri care sa ma ajute, brancardieri care sa ma ajute cu mutatul pacientilor, daca nu aveam doctori care sa diagnosticheze pacientul samd.
    Nu ma intereseaza daca ceilalti castiga mai mult (dar imi pare rau ca altii castiga foarte putin), suntem parte dintr-o echipa.

    Special pentru Romania, cred ca putem adauga si riscul foarte real de-a trai in saracie, desi facem o munca grea si nobila, 100% legal.

    Like

Leave a Reply

