Jurnal de voluntariat in spital (5)

  • Imi vine greu sa cred ca aproape au trecut 5 saptamani de cand vin aici.
  • In anumite zile, mi se pare ca am progresat un pic – cand recoltez de la cativa pacienti si nu sparg nici o vena, fac EKG-urile rapid si mai si recunosc si inteleg niste lucruri de pe ele, mai montez o sonda urinara si merge ok, mai o sonda nazogastrica si intra din prima – totul merge bine.
  • In alte zile, nimic nu merge bine – ajung pe tura asistentului care recolteaza la 7:30, deci nu ma asteapta sa vin eu sa recoltez; incerc sa pun o branula si nu prind o vena (desi e vizibila), iar pacientul devine agitat, deci trebuie sa vina asistentul sa salveze situatia; recoltez si nu nimeresc vena, desi pare foarte mare si vizibila; nu sunt EKG-uri de facut; nu se intampla nimic pana cand e sa plec eu si fix atunci e transferata o pacienta noua sau exista vreo urgenta iar eu nu mai pot sta samd.
  • M-am tot plans (inclusiv pe blog) ca “domne’, cateodata nu e nimic de facut pe o sectie, deci stai degeaba”. Asa o fi. Doar ca, realitatea e ca poti schimba sectia relativ usor – daca gasesti un pic de intelegere. Si oricat de putina activitate o fi pe o anumita sectie intr-un anumit spital, intotdeauna va exista o sectie cu multa munca (si, posibil, primitoare de oaspeti). Acum cateva zile, fara sa incerc si fara sa fac nimic special, m-am trezit cu o invitatie sa vin la voluntariat/practica pe sectia de ATI a spitalului unde lucrez fac voluntariat. Pur si simplu eram acolo cu o seringa pentru EAB (echilibru acido-bazic) si nu se misca nimeni sa mi-o prelucreze. Asta desi eram langa aparatul pentru EAB si in fata mea erau nu mai putin de 7 infirmiere si asistente de pe sectie, care stateau langa un pacient care parea ca urma sa fie externat (judecand dupa ce ii ziceau si dupa faptul ca era imbracat). S-a nimerit sa fie Asistenta sefa pe acolo, m-a vazut, a luat ea seringa cu sange si a prelucrat-o. Am pus 2 intrebari stupide (pentru ca trebuia sa fi stiut deja raspunsul, mi-am dat seama ca mai citisem pe undeva, candva, despre asta): 1. pacientul era oxigenat prin narine, dar barbotorul era gol de ceva vreme cand i s-a luat mostra – influenta asta cu ceva valorile din EAB? (evident ca nu, apa distilata din barbotor e acolo pentru a proteja mucoasa respiratorie, nu influenteaza direct valorile oxigenarii pacientului*) si 2. stiam ca se introducea valoarea FiO2 in aparatul ala, si ca ea depinde de tipul de oxigenare a pacientului. Intrebarea era: daca avea masca era vreo diferenta fata de narine? (aici m-am simtit prost dupa, stiam ca citisem pe undeva asta, dar pur si simplu uitasem). Dupa ce mi-a raspuns la intrebarile mele, mi-a zis “cine esti, ce faci aici?”. I-am explicat ce fac in spital si ca-s anul 2 spre 3 si mi-a zis “da, pai sa vii si pe la noi, poate o sa-ti placa, te asteptam”. As fi total idiot sa zic ca nici pe ATI n-as avea ce sa vad/invat/fac. Acuma… de unde scot timp sa ajung si acolo, pentru ca, pentru moment, mai am destule de invatat unde sunt deja? 🙂
  • Cand am inceput scoala, speram din tot sufletul ca o sa pot s-o fac mergand la practica doar dupa-amiaza si ca voi invata suficiente lucruri si-asa. Realitatea e ca eram un tampit. N-ai cum sa inveti meseria asta deca mergi la spital doar dupa-amiaza si mi-e clar asta de ceva vreme. Nu ai cum s-o inveti s-o faci bine, ca sa fiu precis. Din pacate, mi-am dat seama prea tarziu si asa am ajuns acum sa nu fiu inca in stare sa montez o branula oricui, oricand, oriunde.
  • Cum da un pic frigul, cum apar mari lupte intre angajati sau intre angajati si pacienti pentru a tine sau nu geamurile deschise. Cum zilele astea a fost si vantos, a aparut sindromul usilor trantite – la fiecare 15 minute mai auzi o usa zdranganind pe undeva prin spital. La laborator am vazut o solutie ingenioasa pentru a trata afectiunea: au montat un burete, infasurat intr-un prosop, in jurul clantei.
  • Cum iti dai seama ca s-au obisnuit si doctorii cu tine pe sectie (asta daca erau ursuzi de la inceput): au inceput sa-ti raspunda la salut, dimineata.
  • M-am cam saturat sa raspund argumentat la intrebarea “de ce nu ai dat tu la Medicina?”. Ma gandesc sa raspund mai simplu (si posibil, mai aproape de realitate): “pentru ca sunt prea prost”. Acuma, serios vorbind, abia sunt in stare sa recoltez sange si montez o branula in 25 de minute (cand reusesc), dar eu pun intrebari despre echilibru acido-bazic si fibrilatie atriala sau “ce se intampla cu sangele din inima veche de la o operatie de transplant de inima”.
  • Oricum, a mai aparut o intrebare care-mi place mult “ce te vezi facand peste cativa ani?”. Stiu, sunt un ursuz care are alergie la intrebari. Poate ar trebui sa-mi fac o alergograma pentru a fi sigur. 🙂 Sau antibiograma, daca m-as lua dupa o profesoara de-a mea. 🙂
  • Am o lista de lucruri care mi-ar trebui (de acasa) ca sa-mi fac treaba mai linistit intr-un spital. Pe langa manusi si pix(!), am ajuns la concluzia ca imi mai trebuie: garou, servetele, eventual un sapun lichid mic, poate si o masca. Oare am uitat ceva? Sunt deschis la sugestii. 🙂
  • Ce imi plac mie oamenii care se comporta diferit in aceeasi situatie fata de doua persoane “de rang diferit”: de nenumarate ori am vazut cum o persoana era amabila (pana la servila) in fata unui om situat un pic mai sus pe scara ierarhica, dar se purta (mult) mai urat cu cineva pe care-l considera cel mult egal sau “inferior“. Scurt exemplu: saptamana asta un asistent (mai mic decat mine cu cativa ani, apropo) a ajutat o rezidenta sa recolteze sange arterial pentru un EAB. Doctoritei nu i-a iesit, oricat s-a chinuit, el a asteptat calm, pana la urma l-a rugat sa recolteze el, a facut-o si gata. A durat totul cam 10 minute. Cand eu a trebuit sa montez o branula si nu mi-a iesit din prima si nici din a doua, m-a repezit cu “nu se face treaba asa … nu o sa inveti niciodata … da-te la o parte ca pierdem vremea“. Asta desi nu era nici o urgenta montarea branulei, nu era un pacient necooperant si nici nu sparsesem vena sau alte prostii, doar m-am hotarat greu pe vena pe care sa o aleg si m-am mocăit mult cu manusile, leucoplastul, vata, manusile din nou samd… Nota pentru sine: daca o sa ajung vreodata suficient de bun incat sa invat pe cineva cum sa recolteze, sa imi pastrez intotdeauna calmul si rabdarea, asa cum fac toate celelalte asistente de pe sectia asta cu moșcăitul de mine.
  • Un spital mare are incredibil de multi angajati rataciti prin diferite cotloane care fac tot felul de joburi fara de care spitalul n-ar putea functiona (curatatori, croitorese, instalatori, electricieni, mecanici, magazioneri samd). Cand mergi cu cate un pacient la un CT sau IRM sau mai stiu eu ce alta investigatie prin alte colturi ale spitalului, hop mai apare cate un personaj mai… diferit, care munceste toata ziua departe de soare. Tot la plimbarile astea vezi si saracia violenta din spitalele de stat din Romania. Daca la parter si mai sus spitalul arata cat de cat ok pentru Romania (imbatranit, dar ok), la subsol vezi igrasia, tevile cu materii fecale pe cale sa plezneasca, zidurile nevaruite de decenii, paturi ruginite, aparate inutilizabile samd.
  • Nu ma schimb in vestiarul elevilor de postliceala, pentru ca 1. a disparut cheia dupa o renovare si 2. oricum era imputit si murdar. Ma schimb in camaruta unor asemenea angajati, fix cand iau ei micul-dejun. Cine crede ca poti trai acceptabil intr-un oras mare muncind pentru salariul minim pe economie cred ca e tampit. Ar trebui sa vina sa munceasca o zi pe aici si dupa aia sa mai comenteze. Saracia e… palpabila.
  • Dupa toate astea, ies din spital. Ma uit la BMW-urile noi (de minim 45.000 euro, zice Autovit) ale unor sefi de sectie, parcate in fata, cumparate din salariul de la Stat, desigur. Ma gandesc la suma pe care am auzit-o vehiculata pentru o procedura medicala importanta aici si ma rog sa nu ajung vreodata bolnav de ceva grav.

*Fiindca ma enerveaza sa ma aflu de 2 ori in situatia de a nu sti ceva ce ar trebui sa stiu, m-am documentat (1 si 2): FiO2 (fraction of inspired oxygen) este cantitatea de oxigen din aerul inspirat (simplist vorbind). PaO2 ar fi presiunea arteriala a oxigenului si creste proportional cu FiO2 (o formula simpla de aproximare: PaO2 = 5 x FiO2).

Pentru aerul din camera de spital (la nivelul marii), cu 20,9% O2, asta echivaleaza cu aprox. 21% FiO2. Pentru narine se adauga aproximativ 4% la FiO2 pentru fiecare litru de O2 administrat (24%, 28%, 32%, 36% pentru 1-4 L de O2). La un debit mai mic de 4 L de O2 nu e neaparat nevoie de umidificarea oxigenului inspirat (riscul de uscare si afectare a mucoasei respiratorii este scazut). De la un debit de 5-6 L in sus se recomanda utilizarea mastii de oxigen simple (care nu e bine sa functioneze la un debit mai mic de 5 L, din cauza ca la debit scazut nu se elimina dioxidul de carbon exhalat din masca).

In afara de masca si narine (care au performanta variabila) exista si masti cu performanta fixa: masca (fara reinhalare) cu rezervor cu 2 valve: FiO2 intre 70 si 100%, debit intre 6 si 10 L/minut (sau mai mare), m. (cu balon din plastic) cu reinhalare partiala: FiO2 intre 50 si 70% (sau mai mult), debit intre 6 si 10 L/minut (sau mai mare) si masca Venturi: cu debit variabil (dar fix, in functie de “capacul” folosit) si FiO2 corespunzator dependent direct de debit (20+4xdebit)%.

8 thoughts on “Jurnal de voluntariat in spital (5)

  1. Ma bucur pentru tine ca perseverezi si ti se deschid oportunitati. Ar fi fost cu adevarat trist ca dupa atata sarguinta sa nu te observe nimeni.
    Am mai aflat ceva de la tine despre oxigenoterapie.
    Recunosc ca ar fi trebuit sa stiu asta dar cateodata sunt delasatoare. Poate si pentru ca mi-am stabilit o tinta si am considerat ca trebuie sa aprofundez alte lucruri, dar nu e tocmai o scuza.
    Fii optimist si mai bun cu tine. Sunt asistenti cu 20 de ani vechime care nu stiu jumatate din ce stii tu si se apuca sa scrie carti pentru elevii de postliceala.

    Like

  2. Din experienta iti spun ca niciodata nu vei sti suficient de multe lucruri. Tot timpul cand crezi ca esti pregatit si nu mai are ce sa te surprinda, vine cineva si iti pune o intrebare de te lasa masca si toata siguranta se face praf.
    Si eu sufar ca si tine de perfectionism ( un simptom OCD :)) ) dar am invatat sa ma menajez. Cand ma oftic ca nu stiu sau nu imi amintesc ceva, ma gandesc ca Maria Grapini e ministru si nu stie nici macar sa scrie si ma mai calmez un pic.
    :))

    Like

  3. Eh, noi din pacate nu avem decat m Venturi pana la maxim 12 L (FiO2 aprox. 0,6) si nici nu cred ca o sa vezi prin vreun spital… eu nu am vazut in niciun spital!
    Daca vezi, sa ma anunti ca vreau si eu sa fac rost :))

    Mergand mai departe, oricum FiO2 atat de mari >0,6 – 0,8 sunt greu de dat fara un PEEP, deci deja intra in categoria VM n-i.
    Iar daca ai nevoie de un FiO2 >0,8 – 1 este mai mult decat indicat sa treci la VMi, pentru ca oricum el o sa aiba niste dereglari acido-bazice care o sa iti ceara sa ii controlezi respiratia cat mai eficient…

    Mai bine iei in loc de sapun (asta mai gasesti) un gel mic dezinfectant care sa stea in buzunar ca este SFANT! 🙂

    Nu toate aparatele cer sa introduci FiO2 (traim in Romania si avem si aparate din Mezozoic 😀 ) si uneori poti oricum sa te descurci si fara… mai ales daca stii formulele matematice…
    Este o carte de vreo cateva sute de pagini cu toate formulele necesare in TI si cred ca de fapt fiecare specialitate are o astfel de carte…

    Like

    1. Dar in cazul relatat de mine – daca pacientul primea O2 la 2L/min si Asistenta a scris 30% la FiO2 (nu 28%), la fel cum am vazut ca scriu toti oamenii care fac testul, cand le zic 2L/minut… aia 2% nu influenteaza suficient de mult rezultatele EAB?

      Like

  4. Da, nu stiu ce sa zic despre alegerea lor de a rotunji FiO2… in acest caz.
    Fie aparatul are o marja de eroare care sa iti permita sa faci asta…
    Fie este vreo specificatie a reactivilor pe care ii foloseste aparatul…
    Fie ei traiesc cu impresia ca acei 2L modifica FiO2 la 0,3…
    Nu stiu ce sa zic…

    Cert este ca nu o sa apara mari modificari de la un FiO2 de 0,28 la unul de 0,3 pe buletin, mai ales ca vorbim de o ventilatie pe narine/masca mormala… Dar de preferat ar fi sa se pastreze numerele cat mai exacte ca sa ai date cat mai exacte…

    Like

Leave a Reply

