O discutie cu o proaspata absolventa de postliceala despre examenul de absolvire, scoala si motivatie

L.E. Cum nu toata lumea e interesata de ce scrie mai jos, pun aici explicatia pentru pozitionarea electrozilor precordiali pentru EKG. Am completat informatiile de mai jos intr-un articol mai nou.

electrozii precordiali

Pozitionarea electrozilor precordiali (foto via EMS12Lead, unde puteti vedea si pozitionarea electrozilor in situatii speciale: V4R, posterior plus niste explicatii):

V1 si V2 se pozitioneaza imediat langa stern (stanga/dreapta), in spatiul al 4-lea intercostal. V4 se pozitioneaza in spatiul al 5-lea intercostal (pe cat posibil), pe linia medio-claviculara. V3 se pozitioneaza pe diagonala V2-V4, la mijlocul distantei dintre V2 si V4. V5 si V6 se pun pe aceeasi linie orizontala cu V4, pe linia axilara anterioara, respectiv mediana.

Conform American Heart Association:

V1, fourth intercostal space at the right sternal border; V2, fourth intercostal space at the left sternal border; V3, midway between V2 and V4; V4, fifth intercostal space in the midclavicular line; V5, in the horizontal plane of V4 at the anterior axillary line, or if the anterior axillary line is ambiguous, midway between V4 and V6; and V6, in the horizontal plane of V4 at the midaxillary line.

Ministerul Sanatatii, in ghidul sau de proceduri pentru asistentii medicali generalisti recoanda acelasi lucru:

– pentru realizarea unui contact bun între tegument şi electrozi, aceştia se ung cu un gel bun conducător de electricitate;
– montarea electrozilor se face astfel:
– la nivelul membrelor
roşu – mâna dreaptă
galben – mâna stângă
verde – picior stâng
negru – picior drept
– în zona procedurală, fixarea se face astfel:
V1 – in punctul parasternal drept situat în spațiul IV intercostal, pe marginea dreaptă a sternului;
V2 – punctul parasternal stâng , situal în spaţiul IV intercostal , pe marginea stângă a sternului;
V3 – situat între punctele V2 şi V4;
V4 – situat în spaţiul V intercostal pe linia medio-claviculară stângă;
V5 – situat la intersecţia de la orizontala dusă din V4 şi linia axilară anterioară stângă;
V6 – situat la intersecţia dintre orizontala dusă din V4 şi linia axilară mijlocie stângă.

Personal, am vazut V1 si V2 pozitionate pe undeva pe deasupra sfarcurilor (lateral, adica), V3 pozitionat pe apendicele xifoid, V5 si V6 pozitionate la nimereala, V4 pus sub sfarc, desi sfarcul era pozitionat mult lateral (de, nu toate corpurile sunt la fel). Raspunsul primit daca am avut nesimtirea sa atrag atentia ca parca nu e chiar cum am “citit”: “ce stii tu, esti elev? oricum, iti spun eu, nu conteaza”. Ei bine,un studiu stiintific publicat in 2014, facut la Spitalul General al Universitatii Medicale din Viena( Medizinische Universität Wien) arata ca niste devieri de pozitionare de aproape 5 cm (adica f. putin) duc la inregistrarea unui cu totul alt tip de complex, ce ar putea duce la probleme in diagnosticarea anumitor probleme cardiace.

Cum pozitionam electrozii V4, V5 si V6 la femeile cu sani mari? V4, V5 si V6 sub san. V3 pe san (in functie de pozitia lui V4).
Ideea e ca asa se cam duce naibii pozitionarea in spatiul 5 intercostal la unele paciente. Cu electrozi din aia de unica folosinta (care se lipesc, nu cu ventuza) e doar un pic mai usor.
AmericanHeartAssociation zice (in  ghidul sau din 2007):


Placement of precordial electrodes in women with large breasts remains problematic. Electrodes are most commonly placed beneath the breast, which should reduce amplitude attenuation caused by the higher torso impedance in women and, intuitively, would seem to favor reproducibility of positioning during routine practice. Conversely, one study has suggested that reproducibility of ECG measurements is slightly increased when electrodes are positioned on top of the breast. Another study using precisely ascertained electrode placement has suggested that precordial potential attenuation by the breast is very small. Yet another study has found attenuation only in V3 and an increase in voltage in V5 and V6 when electrodes are placed over the breast; this may result from V5 and V6 being correctly placed at the level of V4 rather than more inferiorly when V4 is positioned under the breast.
For the time being, it is recommended that electrodes continue to be placed under the breast in women until additional studies using electrodes placed on top of the breast are available.


Societatea pentru stiinta si tehnologice cardiologica (SCST) din UK zice:


When recording an ECG from female patients it is convention to place the V4, V5 and V6 electrodes beneath the left breast when breast tissue overlies the correct anatomical positions. There is some evidence to suggest that the positioning of these electrodes over the breast may not significantly attenuate the signal, but further supporting evidence is needed to warrant a change in this recommendation.


In NHS, se pare ca asta e consensul (alt exemplu):

Cristian Horatiu's photo.

Si articolul initial: Ileana m-a intrebat acum cateva luni ceva in legatura cu o afirmatie de-a mea de pe blog. Am mai discutat una-alta despre scoala (ea era anul 3 la alta postliceala) si experientele din spitale. Acum cateva saptamani a dat si luat (evident) examenul de finalizare a studiilor postliceale de Asistent Medical Generalist. Am rugat-o sa imi scrie cate ceva despre experienta asta si scoala.

I-am pus si cateva intrebari cu o anumita importanta pentru mine.

  1. Stiu, e o intrebare care pe mine ma enerveaza, dar am ajuns la concluzia ca are o anumita valoare si raspunsul onest pe care-l dai la ea. Asadar: de ce te-ai hotarat sa faci o postliceala pentru a deveni Asistenta Medicala, in conditiile in care ai facultate + master in spate in alt domeniu?

Toata viata am cautat sa fac o meserie care sa-mi placa, sa imi aduca satisfactii personale si sa nu ma faca sa ma simt epuizata la sfarsitul zilei, evident facultatea si masterul nu au fost in domeniul in care ar fi trebuit.

  1. De ce nu ai dat la facultate?

La momentul respectiv nu mai aveam timp sa invat materia pt examenele de la facultate, plus ca a doua facultate se plateste, asa ca…

  1. Ti-a fost greu sa jonglezi intre viata personala si scoala + practica la o varsta la care nu mai esti chiar “fara nici o grija” (i.e. dupa liceu)?


Nu e atat de greu sa jonglezi intre una si alta, dar e foarte stresant. Te streseaza diriginta sa vii la scoala, de la servici nu poti sa lipsesti prea mult…rezultatul e un mare stress.

  1. In cate spitale si cate sectii ai facut practica in astia 3 ani? Ai avut vreun loc preferat? Ai vreo mentiune speciala despre vreo persoana intalnita in acest timp?

In anul 1, am vazut Spitatul Sf Pantelimon, 2 sectii: ortopedie-chirurgie si gastroenterologie, am fost la un singur stagiu in astea 2 sectii. In anul 3 am fost la Municipal, dar (am fost dezamagita) dupa ce am vazut ca la Neonatologie nou-nascutii fumeaza pasiv (camera de fumat e relativ aproape de camera in care sunt tinuti nou-nascutii si se putea simti miros de fum de tigare). Detest spitatul, nu as putea lucra niciodata la chirurgie, miroase a friptura de carne de om si dupa asta trebuie spalat instrumentarul ori eu nu ma fac asistenta ca sa spal carne si sange de pe niste fiare, spal vase acasa si imi ajunge. Mentiuni speciale? Mai bine nu…

  1. Stiu ca nu a trebuit sa platesti postliceala (ai dat un examen de admitere separat pentru asta). Daca ar fi trebuit sa platesti scoala, ti-ar fi parut rau pentru banii platiti dupa 3 ani de zile – raportandu-te la educatia pe care ai primit-o? Intreb asta tocmai pentru ca ai vazut cum e si sa faci o facultate, un master, cred ca stii ce inseamna sa citesti/inveti/retii la cateva materii intr-un semestru cateva sute de pagini/materie.

Am platit un singur an pentru ca am facut intrerupere si am pierdut locul “fara taxa”. Daca ar fi trebuit sa platesc toti cei 3 ani, ar fi fost o investitie extrem de proasta, scoala romaneasca m-a dezamagit si de data asta. Educatia pe care am primit-o isi merita timpul pierdut prin autobuze, bani nu merita.

  1. Am o alta intrebare, acum ca ai terminat postliceala: daca ai sti tot ce stii acum despre scoala ta, ai mai da din nou aici, ai da la alta postliceala sau te-ai duce la facultate?


Daca as avea 18 ani, as da la facultatea de asistenti, daca as fi tot in situatia de acum, as opta tot pt scoala asta. Nu merita sa platesti bani pentru cat de putin se invata (exista materii la care nu am avut profesor, nu stiu cine mi-a pus notele alea si mai erau si note proaste!)

  1. Mentionezi (mai jos) faptul ca ti-ai luat anumite informatii despre tehnici de nursing de pe un site al unei clinici private. Crezi ca la scoala ti s-au predat toate informatiile teoretice necesare pentru a deveni o Asistenta Medicala bine-pregatita?

S-ar putea ca la scoala sa se fi predat tehnicile respective, sau macar unele, dar o singura data in 3 ani. Parerea mea e ca tehnicile sunt de baza la un asistent medical, nu nevoile cu care ne asasineaza de la madam Titirca cetire si pe care o detest si ale carei carti regret ca le-am cumparat, au o gramada de lipsuri.

  1. Ce materii ti-au placut, ce materii nu ti-au placut?

Mi-a placut mult Semiologia medicala, mi se pare fascinanta. Nu mi-au placut materiile predate de dirigintele mele, sunt cele mai neplacute ore petrecute la scoala. Si ar mai fi o materie sau doua predate de persoane care nu aveau ce cauta la catedra.

  1. Exista materii la care regreti ca nu ti s-a predat MAI MULT (asta daca a fost cazul – eu, personal, am aceste regrete)?

Administrarea medicamentelor cred ca ar trebui sa se studieze in toti cei 3 ani.

  1. Iti place meseria de Asistent Medical? IN afara de practica, ai si un curs de recoltare sange, ai si experienta acumulata chiar muncind intr-o clinica (in anii 2-3). Ai avut timp sa-ti formezi o opinie cinstita.

Eu cred ca imi place. Pana acum cele 3 motive de la intrebarea 1 s-au verificat. Dar are si multe provocari, nu e pentru oricine.

  1. Te vezi facand aceasta meserie pana la adanci batraneti?


Ma vad facand aceasta meserie, dar nu ma vad in acelasi loc, in timp o sa simt nevoia sa invat ceva nou, sa fac altceva, norocul e ca ai multe optiuni.

  1. Eu nu sunt niciodata multumit cu ce stiu si cu cate pot face. Plus, sunt destul de realist. In momentul asta sunt sigur ca nu sunt pregatit pentru a face fata oricarei situatii in orice sectie dintr-un spital mare. Nu te simti jignita de intrebare, e mai degraba pentru a-mi oferi un termen de comparatie pentru “peste un an”. Tu te consideri pregatita pentru orice ca AMG, dupa tot ce ai invatat pana acum?


In momentul de fata, nici un asistent debutant nu ar trebui sa se simta pregatit pt a lucra intr-un spital. Desigur sunt unii care au facut mult mai multa practica in spital si au invatat foarte multe lucruri. Dar sunt foarte putini acestia care chiar stiu ceva. Eu nu ma arunc in apa daca stiu ca am sanse sa ma inec. Din pacate, unii nu sunt constienti ca se pot ineca si pe ei si pe bolnavul de langa ei…

  1. La final: ai vreun profesor sau profesoara careia vrei sa-i multumesti in mod special (nu trebuie sa-mi dai un nume, o materie e suficienta)?

Nu imi vine nimeni in minte.

Si 2 paragrafe despre absolvire, colegi si meseria de Asistent Medical.

Cum am absolvit noi scoala

A venit in sfarsit marea zi in care dam examenul scris. Ca pe cel practic (care e de fapt un examen oral) l-am promovat toti cu note mari, indiferent de cati bani am dat sau nu pentru asta. Se dau subiectele, incepem redactarea, incep si capetele sa se intoarca in spate, in lateral care pe unde poate. Vine prin clase si o persoana anume care le da voie supraveghetorilor sa ne lase sa ne inspiram de la vecinul, dar in liniste. Adica mi se spune pe fata ca daca ni se da voie, atunci sa il las pe vecinul de banca sa se inspire din lucrarea mea. Eu credeam ca pentru asta poti fi dat afara din examen, nicidecum ca unii chiar trebuie sa-i lase pe altii sa copieze dupa ei. Asta a fost in clasa in care am dat eu examen. L-am lasat sa se uite in lucrarea mea, sa-si completeze cu ce nu stia ca asa am primit instructiuni (a stiut si el la unele intrebari, nu era chiar pe langa total). Tipul a zis ca va lucra ca asistent la un cabinet stomatologic, probabil al cuiva din familie, si sper din tot sufletul sa dezinfecteze ca lumea instrumentarul medicului, ca sa nu imbolnaveasca lumea de hepatite B si C din cauza lui.

In alte clase a fost supraveghere pe bune, adica nu aveau voie sa intoarca capul nici 5 grade. Probabil in clasele alea nu a fost nimeni dintre cei care au dat bani pentru o promovare asigurata.

Inca ceva care m-a marcat in ziua examenului „practic”. O colega de la alta clasa a spus cu o vadita siguranta de sine si superioritate ca ea de multe ori nu a aspirat cand a facut o injectie. Am intrebat-o de unde stie pe unde ii trec venele pacientului respectiv. Ea a raspuns ca nervul sciatic nu trece pe unde faci injectia si prin urmare riscul sa lezezi nervul e nul. I-am spus ca nu aspiri pentru nerv, ci pentru vasele de sange. Nu sunt sigura ca a inteles. Sper sa nu fi inteles nici eu bine treaba cu neaspiratul ei cand faci o injectie, mai ales ca e o viitoare asistenta medicala!

Noi (oamenii) nu suntem la acelasi nivel!

Anul I, primul stagiu de practica.

Asistenta o lasa pe o colega de la alta clasa sa recolteze sange unui pacient, fara ca ea sa fie de fata, noroc ca pacientul avea niste vene ca niste conducte. Fatuca de vreo 20 de ani se apuca sa ii recolteze, foarte stangaci, habar nu avea in ce ordine sa faca procedura asta. M-am oripilat. Totusi pacientul a scapat cu bine. Mai tarziu, i-am spus ca daca vrea sa invete sa recolteze sa imi spuna, pentru ca o pot invata eu.

Data viitoare cand ne-am intalnit, fatuca asta imi spune ca cineva care e la acelasi nivel cu ea, nu are cum sa o invete pe ea. Am ramas muta. Greseala a fost a mea. M-am oferit sa o invat ceva ce ea nu vroia sa invete. Noi doua, draga fatuca, nu vom fi niciodata la acelasi nivel. Mai intai, fiindca la momentul acela, erau vreo 15 ani diferenta intre noi. In astia 15 ani, eu am terminat o facultate de 5 ani, un master de 2 ani, am facut un curs de recoltari de sange in strainatate, am recoltat sange in spital 6 luni tot in strainatate. Si crede-ma ca nivelul la care am invatat eu „Arta de a lua sange” nu exista inca in scolile romanesti.

Anul II, reusesc sa imi gasesc de munca ca asistenta, eu nefiind inca asistenta.

La servici, vad o asistenta care recolteaza sange unui pacient. Am simtit ca mi se face rau, parca mi s-a tras o perdea gri in fata ochilor. Fata asta avea un mod de a infige acul in pacient cu o miscare care m-a facut sa ma gandesc ca a invatat recoltarea intr-un club de biliard. Ulterior s-au mai primit multe reclamatii la firma, ca fata respectiva sparge venele, chiar si dupa ce i s-a atras atentia ca tehnica ei nu este corecta.

Meseria de asistent medical nu este pentru oricine.

Sunt la servici si ii fac EKG unei paciente cand medicul cu care lucram vede cum am plasat electrodul V3 si imi spune ca nu e bine, ca trebuie sa fie in linie dreapta cu V2 si V4. Mi-a explicat pe scurt despre ce e vorba si am apreciat extraordinar de mult faptul ca m-a corectat, ca nu m-a lasat sa fac prost. Uite ca mai sunt si oameni care apreciaza calitatea si tin ca lucrurile sa fie facute ca la carte.

Zilele trecute ma duc cu baietelul meu sa i se recolteze exudat faringian si exudat nazal. In cartea lui Florian Chiru nu este prezentata tehnica recoltarii exsudatului nazal. Eu am gasit-o intr-un ghid de recoltare de la Medlife, pe care l-am gasit pe internet si mi l-am downloadat. Asistenta care i-a recoltat exsudatul nazal i-a sters amandoua narile pe dinauntru cu acelasi tampon, apoi l-a bagat in eprubeta. Va las pe cei interesati sa cautati singuri cum era corect.

Intelege ca de modul in care tu ca asistenta sau asistent recoltezi o proba, depinde tratamentul pe care medicul il da pacientului. Recoltezi gresit…gresit va fi si mai departe.

Daca tot te-ai apucat sa faci o meserie, macar fa-o ca lumea! Informeaza-te, lucreaza responsabil! Sau las-o balta si fa altceva pentru care ai mai multa inclinatie. Cum te-ai simti tu, daca ar trebui sa platesti pentru o analiza care va iesi prost pentru ca asistentei nu-i pasa cum isi face meseria. Si acum sper ca iti dai seama ca o asistenta care nu-si face treaba bine, chiar isi merita salariul ala de mizerie.

Problema e ca datorita lor nivelul salarizarii ramane atat de scazut. Pentru ca daca ar fi mai multi asistenti foarte buni, nivelul salarizarii ar creste.

Pentru ca n-as fi eu daca nu as oferi niste informatii suplimentare:

La partea cu 1 tampon in ambele nari sau 2 tampoane (1/nara)… e adevarat ca n-am gasit nici eu nici o mentiune clara in manualul de Nursing.

Am cautat ghidul pentru recoltarea probelor biologice de la Medlife. Scrie clar: “daca pe recomandare se specifica doar examenul bacteriologic al exsudatului nazal dintr-o anumita nara (stanga sau dreapta) se pregateste doar un tub; daca pe
recomandare se specifica examen bacteriologic al exsudatului nazal din ambele nari, se pregatesc doua tuburi de exsudat cu mediu de transport.”

Pe site-ul unei clinici private zice “- recoltarea trebuie sa se faca din fiecare nara cu un alt tampon.” Synevo nu zic nimic de tampane diferite pentru nari diferite, dar zic ca ” Se recomanda recoltarea produsului patologic pe 2 tampoane: un tampon simplu din care se va efectua extemporaneu un frotiu ce va fi colorat Giemsa pentru diagnosticul rinitei alergice. un tampon prevazut cu mediu de transport pentru efectuarea culturii.”

Manualul de Recoltare al SPITALULUI CLINIC JUDETEAN DE URGENTA BRASOV zice “cu tamponul faringian se sterg fosele nazale, apoi tamponul se introduce in eprubeta“. 1 tampon in ambele fose?

Manualul de Recoltare probe al Spitalului Clinic Judetean de Urgentă Cluj zice: “- cu un tampon umectat in ser fiziologic steril se sterg pe rand ambele camere nazale anterioare; – tamponul se roteste de cel putin 5 ori in fiecare nara, apasand egal si ferm peretele vestibulului nazal.”

M-am enervat, m-am dus si pe site-ul unui spital de stat din Anglia: “Procedure for nose swab: If the nose is dry, moisten the swab in sterile 0.9% saline solution beforehand. Insert the swab into the anterior nares and direct it up into the tip of the nose and gently rotate. Both nares should be swabbed using the same swab to obtain adequate material.”

Center for Disease Control din America zice ca, la nasal swab regulile ar fi “6. Rotate the swab against the anterior nasal mucosa for 3 seconds. 7. Using the same swab, repeat for other naris.”

Uite asa trebuie sa invatam noi sa facem ceva corect – in conditiile avem la dispozitie informatii… contradictorii.

28 thoughts on “O discutie cu o proaspata absolventa de postliceala despre examenul de absolvire, scoala si motivatie

  1. In toate cartile de med sunt info contradictorii.in una gasesti o info,o iei de buna,dai peste o carte in engleza,info e complet pe dos,te mai uiti pe o alta carte,ce sa vezi e taman altfel decat ai citit.
    Aceasi chestie si cu dr(sau AM).fiecare are viziunea lui.nu ti s-a intamplat sa intrebi o chestie si sa primesti raspuns diferit de la 2 persoane?
    In leg cu exsudatul faringian, tocmai am vazut zilele trecute,in spitalul medlife,asistenta lua cu acelasi tampon din ambele fose si le transportau in acelasi tub catre laborator.poate fac economie la consumabile?:)sau poate fiecare laborator are proceduri proprii,nu stiu.ar fi intetesant de aflat daca modifica cu adevarat rezultatul final aceste proceduri,teoretic nu ar avea de ce , nu?ai gasit ceva ref la asta?

    Like

    1. A, da, intotdeauna primesti raspunsuri diferite daca te adresezi unor persoane diferite in spital. De regula iau ce mi se comunica si de acolo pornesc in cautarea unor informatii suplimentare, pe cat posibil dintr-o sursa cat mai oficiala (vezi cautarea mea de mai sus si evolutia surselor).🙂

      Logic vorbind, din cauza felului in care e anatomic construit nasul, ce bacterii cresc in nara dreapta, ar fi si in stanga in majoritatea cazurilor (mai ales ca recoltarea se face de undeva din spatele nasului, nu chiar langa exterior).
      Daca, totusi, exista o recomandare speciala (cine stie ce eczema apare doar intr-o nara), atunci da, e clar ca ar fi necesare 2 mostre, 1 pentru fiecare nara.

      Bine, raspunsul asta e doar bazat pe logica proprie, e posibil sa ma insel.

      Like

  2. Mie o asistenta in anul 1 mi-a zis ca in spital faci cum ti se spune ca elev si cand vei profesa vei face asa cum stii sau cum ti se pare mai corect. Asa ca depinde de abilitatile si talentul tau nativ sa faci o treaba buna. Cei dept acum dupa 3 ani am ajuns la concluzia ca pana nu ajungi sa fii responsabil in totalitate de ceea ce faci nu constientizezi importanta cunostintelor invatate.
    La recoltari am vazut rar asistente care sa scoata garoul cand recolteaza sange pentru VSH. Si asta e ceva minor pe langa altele. Sunt sigura ca toti avem povesti.
    Important e sa nu fim la fel de delasatori ca ei si sa executam corect tehnicile si sa le predam corect la randul nostru elevilor cu care vom intra in contact in viitor.

    Like

    1. Mama, VSH-ul e alta chestie care ma enerveaza. AM primit tot asa, nenumarate indrumari diferite. Ba sa il luam oricand, ba sa il luam ultimul, dar cu garou, ba ultimul, dar neaparat fara garou.
      Ca ordine, pe oriunde m-am uitat, nu am vazut specificat ca tuburile cu citrat (deci si cele pentru VSH) ar fi ultimele intotdeauna. Ba din contra. Am si scris ceva despre asta.

      Cartea de Nursing (Titirca) zice se elibereaza garoul din jurul bratului pacientului imediat ce sangele a aparut in vacutainer, cu mana stanga ,sustinand in continuare holderul. Vezi ceva despre VSH? Eu nu.🙂
      Pe net (site-uri din SUA/Anglia – spitale/universitati de nursing) am gasit aceeasi regula, cu completari: se scoate garoul (tourniquet) imediat cum intra sangele in prima fiola si NU SE TINE GAROUL mai mult de 1-2 minute. Pentru ca sangele incepe sa se stranga in vase (risc de coagulare) sau extravazeaza (hematom si alte nebunii). Plus ca anumite site-uri zic ca daca tii garoul mai mult de 2 minute, proba de sange e compromisa (posibilitate de-a fi eronat interpretata).

      In cele 2 manuale ale spitalelor judetene de mai sus am vazut acelasi lucru: se desface garoul chiar inainte de intrarea sangelui in eprubeta. Si mentiunea de 1-2 minute, altfel analizele pot fi compromise (regula pe care nu prea am vazut-o respectata la pacientii “fara vene”).
      E amuzant ca in manualul Spitalului clujean scrie SI “Unele analize (exemplu: VSH-ul) necesita recoltare
      fara staza, deci se va desface garoul inainte de aspirarea sangelui in seringa. ” Desi la ordinea recoltarii sangelui spun (un pic mai sus) ca LA TOATE se desface garoul si apoi se conecteaza eprubeta la holder/ac.

      Like

  3. Noua diriginta ne-a spus ca VSH-ul se recolteaza ultimul fara staza asteptand 30 de sec – un minut pana introduci vacutainerul ca sa se normalizeze circulatia si valorile sa iasa corect. In spital am vazut ca fiecare face dupa ureche. Asa scrie si intr-un manual de recoltari de la Matei Bals. Eu asa am facut de fiecare data cand am fost lasata de capul meu si nu s-a plans nimeni.
    Explicatia pentru timpul asteptat dupa scoaterea garoului mi s-a parut logica si am tinut cont de ea.

    Like

    1. Aplicarea garoului mai mult de un minut inaite de recoltarea sangelui poate duce la cresteri >5% ale concentratiilor proteinelor, enzimelor, lipidelor, parametrilor corpusculari, si la scaderi cu pana la 5% ale parametrilor cu greutate moleculara mica: potasiu, creatinina, uree, glucoza, si mai mult cu 10% a timpilor de coagulare.

      Citat din manualul de recoltare al spitalului din Brasov. Am gasit si un manual care zice cam acelasi lucru: “Accurate Results in the Clinical Laboratory: A Guide to Error Detection and Correction” – poti sa-l frunzaresti pe google books, apoi search dupa “tourniquet”, la pagina 31 vei vedea fraza de mai sus mai completa.
      La asta se mai adauga 3 lucrari publicate in jurnale de Medicina sau Biochimie (1, 2, si 3 – la asta nu am decat abstractul) care zic cam acelasi lucru: mai multe valori sunt influentate cu peste 5% de aplicarea garoului, garoul trebuie pastrat sub 1 minut (preferabil maxim 30s), iar valorile VSH-ului pot fi influentate intr-o masura importanta daca sunt facute la sub 2 m de la eliberarea garoului. Vreau sa vad ce pacient sta cu acul in el calm 2 minute.🙂

      Pe scurt: ce inteleg eu din toate astea? Garoul trebuie tinut sub 1 minut, preferabil eliberat imediat cum intra sangele in vacueta (asta desi exista riscul colapsului venos la eliberarea lui – cel putin la pacientii mai batrani) si VSH-ul ar trebui recoltat la 2 minute de la eliberarea garoului, daca vrem un rezultat 100% corect. Si ca manualul de recoltare Medlife e o țâră lipsit de acuratete. :))

      Like

  4. Felicitari colegei AM pentru reusita obtinuta!
    Sper sa aiba o cariera asa cum isi doreste!

    Insa…

    a) “nu as putea lucra niciodata la chirurgie, miroase a friptura de carne de om si dupa asta trebuie spalat instrumentarul ori eu nu ma fac asistenta ca sa spal carne si sange de pe niste fiare”
    Inteleg prima parte fiindca fiecare are inclinatie catre ceva anume (chirurgical sau medical) sau ar trebui sa aiba.
    Dar mai apoi… de ce ati devenit AM? Este sub demnitatea dvs. sa spalati carne si sange? Dar cine sa faca asta atunci? Presupun ca daca va intreb cum se spala corect sau care sunt concentratiile substantelor folosite pentru sterilizarea la rece (de ex.) nu veti avea un raspuns… (la modul sincer fara a citi inainte).
    Sau denumirea fiarelor… daca nu lucrati cu ele, cum le invatati? Si povestea cu instrumentar invatat din poze si filmulete este doar atat… o poveste.
    Si noi in stagiul de Chirurgie in anul IV am spalat fiarele de carne si sange si fiind cu ele mereu in fata ochilor, asa le-am invatat mai usor…

    b) ” sa se fi predat tehnicile respective, sau macar unele, dar o singura data in 3 ani”
    Repetitio est mater studiorum… nu este suficient ca vi s-au predat si o singura data? Adica avand suportul de curs, acasa le puteati repeta la nesfarsit…

    c) “Administrarea medicamentelor cred ca ar trebui sa se studieze in toti cei 3 ani.”
    Recunosc ca nu cunosteam aceasta materie! Insa am cunoscut in sala niste viitori colegi AM care sunt in practica la Neurochirurgie (si da, spala si fiare) si am vazut ca sunt mai rasariti asa ca am apelat la ei pentru a afla cate ceva despre materia asta. Plus ca batranul net mi-a dat si niste cursuri sa vad cu ce se mananca.
    De ce ar trebui predata materia asta 3 ani? Ce se poate invata la materia asta timp de 3 ani?

    d) “In momentul de fata, nici un asistent debutant nu ar trebui sa se simta pregatit pt a lucra intr-un spital”
    Oare sa fie numai scolile si sistemul vinovate?
    Eu cred ca si ele au o vina insa net inferioara vinei absolventilor!

    e) “Noi doua, draga fatuca, nu vom fi niciodata la acelasi nivel. Mai intai, fiindca la momentul acela, erau vreo 15 ani diferenta intre noi. In astia 15 ani, eu am terminat o facultate de 5 ani, un master de 2 ani, am facut un curs de recoltari de sange in strainatate, am recoltat sange in spital 6 luni tot in strainatate. Si crede-ma ca nivelul la care am invatat eu „Arta de a lua sange” nu exista inca in scolile romanesti.”
    Daca diferenta de nivel intre doua persoane vine direct din anii de scoala, inseamna ca sunteti inferioara cel putin unui procent de 50% dintre angajati unui spital…
    Mai departe, daca asa tratam un copil de 20 de ani, cei 15 ani de viata in plus nu au adus intelegere pentru nestiinta tineretii…
    Oare reactia ei nu a fost si din faptul ca era suparata ca nu putea sa faca un lucru perfect? Oare asta nu ii putea aduce un stres pe care sa nu stie cum sa il managerieze la 20 de ani?
    Ma gandesc ca daca vine un pacient de vreo 18 ani si cu 8 clase la activ, diferenta de nivel este indeajuns de mare incat sa nu il tratati, nu?
    Sau unul care sa va jigneasca ( se intampla)…
    Este o diferenta intre un caracter puternic si o aroganta iritanta…
    Atitudinea spune multe despre educatie…
    Si ca tot vorbiti de “arte”… venopunctia este in peste 90% din cazuri o balarie… o procedura banala.
    “Arte” referitoare la vene sunt cateterizarile centrale in care se reuseste punctionarea venei din prima… “arta” este paceing-ul pe cale venoasa…

    f) “La servici, vad o asistenta care recolteaza sange unui pacient. Am simtit ca mi se face rau, parca mi s-a tras o perdea gri in fata ochilor.”
    Stimata doamna, este posibil sa ma insel dar aceasta punctionare venoasa pe care o faceti la “servici” sau o vedeti la “servici”, nu este chintesenta meseriei de AM.
    Ma intorc la atitudine, care face cu adevarat diferenta!
    Cand o sa existe omul care sa nu sparga niciodata o vena sau care sa nu greseasca niciodata, eu am sa ii fac statuie!
    Mai gresesc ele, asistentele de anestezie din sala, dar altii…
    Si nu, ele nu recolteaza sange…. ci pun linii de 18G, 16G si 14G cu regularitate… deci si ele sunt la alt nivel fata de altii…
    A esua uneori este uman!

    g) Despre exudat… cum era corect… era corect asa cum cere procedura interna!
    Si laboratorul nostru a emis acelasi tip de procedura, cu parafa medicului sef de laborator… posibil sa fie un pic mai bine pregatit decat noi…zic…

    h) “o asistenta care nu-si face treaba bine, chiar isi merita salariul ala de mizerie.
    Problema e ca datorita lor nivelul salarizarii ramane atat de scazut. Pentru ca daca ar fi mai multi asistenti foarte buni, nivelul salarizarii ar creste.”
    Si eu cred ca ar trebui introdus un sistem de performanta pentru AM si medici/infirmieri/etc.
    Dar sa spui ca un om care munceste 12 ore/ 24 merita un salariu de mizerie spune multe!
    Uite aici un sfat… ba nu, nu sfat, o opinie personala!
    Un AM mediocru dar cu un caracter nobil valoreaza mai mult decat un AM mai rasarit si cu un caracter cum nici nu vreau sa clasific!
    Bine, bine venopunctii (suntem artisti) dar in opinia mea un AM care nimereste 10/10 vene dar nu stie sa recolteze un exudat este la fel ca unul care nu stie mai nimic…
    “Datorita lor”… aceasta bariera nu isi are rostul… ea nu stia sa intepe, dumneata nu ai idee de altele… pe undeva se echilibreaza balanta!
    Plus ca sa nu uitam…. in Romania scolile sunt de AM, nu de flebotomisti…

    Daca voi intre voi nu sunteti solidari, daca voi nu respectati munca celui de langa voi… atunci cine?

    Si nu, nu sunt invidios, gelos sau altceva… incercam sa reliefez niste lucruri nedemne de un AM.

    Dr. Ibrahim Al-Radhu
    medic specialist A.T.I.
    doctor in stiinte medicale

    (M-am semnat ca sa nu credeti ca va vorbesc de la vreun nivel inferior)

    Like

    1. NU sunt avocatul nimanui, dar trebuie sa mentionez ceva.
      Am vazut nenumarati colegi/colege care gandesc la fel ca fata mentionata in articol. Nu se obosesc sa invete ceva corect, nu-si pun nici o intrebare in privinta lucrurilor pe care le fac (“cum influenteaza asta viata pacientului”) si mai sunt si nesimtiti cateodata (“stiu eu mai bine, lasa-ma in pace”). Ce ar trebui sa respect eu (sau oricine) la ei?
      Nu cunosc persoana la care se refera, deci recunosc, e gresit sa-i dau dreptate din start colegei care a scris textele. Dar pare mai probabil ca era vorba de indiferenta combinata cu nesimtire si nu “suparare ca nu putea sa faca un lucru perfect”. Ok, aroganta nu e de laudat, dar e probabil ca reactia asta care pare aroganta sa fie pur si simplu frustrare fata de indiferenta multor colegi/colege, viitori AM.

      La exsudat (si alte proceduri de nursing) exista 4 probleme:
      – manualele din care invatam sunt incomplete sau incorecte sau cu informatii perimate.
      – profesorii care ne invata ne predau lucrurile de multe ori “cum stiu ei”, nu cum scrie in manual sau macar in procedura interna aspitalului unde lucreaza/au lucrat SI nu explica de ce ar trebui sa fie asa si nu altfel. Pentru ca ei stiu mai bine.
      – fiecare spital/clinica are regula sa proprie (sau o “variatiune pe tema data”). Oare e normal sa fie mai multe tipuri de recomandari pentru aceeasi procedura? Si daca ignoram (desi e absurd) rezultatul posibil modificat al procedurii, daca ma duc la 2 spitale diferite, nu mi se pare normal sa mi se spuna ca “la noi recoltam proba asta asa”. Nu ar trebui sa fie la fel peste tot?
      – regulile spitalelor EXISTA, dar sunt interpretate de AM in felul propriu. Oare de ce?

      Restul afirmatiilor sunt opinii personale ale colegei, e la latitudinea ei sa si le apere sau nu.

      Like

  5. Sa incepem cu sfarsitul…

    Diferentele astea de proceduri/valori/rezultate sunt omniprezente in domeniul medical!
    Din aceasta cauza de multe ori oamenii dau raspunsuri diferite…
    Si noua ne predau profesorii cum stiau si ne cereau sa invatam ca ei, urmand ca la un alt curs un alt profesor sa ne spuna ca nu este bine si sa ne spuna altceva…
    Asta este o problema peste tot caci sunt foarte multe variabile…
    Chiar si acum, in spital, sunt lucruri care sunt total opuse fata de cum am invatat in facultate si lucruri care seamana dar nu prea…
    Aici nu prea avem ce sa facem…
    Fiecare invata dupa ce i se pare mai ok, cum este mai ok pentru sine si spera sa fie corect asa…
    Pana si lucrurile practice… cum recoltez eu un EAB este diferit fata de cum il iau colegii din urgenta de exemplu… sau chirurgii pun sonde urinare altfel decat pun eu… samd

    Fata din spital fusese invitata sa invete de la o alta colega, deci nu avea oricum certitudinea ca este corect.
    Nu-si pun multe intrebari si datorita varstei. Altfel vezi tu o procedura si altfel un coleg de 20 de ani.
    Si eu cand aveam 20 de ani eram cu capul in nori si nu priveam lucrurile atat de analitic ca acum.
    Multi abia termina liceul, abia incep sa vada ce este viata… nici eu nu aveam multe intrebari la 20 de ani pe care poate le-as fi pus daca aveam mintea de acum…
    Nesimtirea vine din tinerete, din democratia in care au trait si sa fim seriosi nici eu in facultate nu voiam sa invat de la colegi, nici chiar cei mai mari!
    Preferam sa spun ca nu vreau sau ca stiu si sa merg mai apoi sa intreb o persoana diferita de colegii mei sau sa invat mai apoi singur. Este normal ca nu vrei sa recunosti ca ai nevoie sa te invete un coleg si ca ii esti deci inferior la un anume lucru cand ai 20 de ani.
    Eu nu am spus ca sunt de respectat, dar pot fi ajutati si altfel si apreciati pentru lucrurile la care s-au inhamat la 20 de ani, fie ca isi dau sau nu seama.
    Sa ai 20 de ani si sa incerci sa inveti o astfel de meserie si sa nu iti puta sa speli fiare de carne si sange este de apreciat, daca nu de respectat!
    Eu, daca in facultate as fi fost tratat cu superioritate de un coleg mai varstnic as fi reactionat ca ei. Acum nu as mai face asta, caci vad altfel lucrurile.
    Autosuficienta nu este scuzabila atunci cand nu esti perfect! Poti sa ai 5 facultati si 3 masterate si un doctorat in desfasurare. Cand te inscrii la o scoala iti asumi faptul ca asa cum tu esti in banca, asa este si unul care abia a terminat liceul.
    Daca ma apuc maine de scoala de AM, colegii m-ar vedea ca pe un egal al lor si daca as vrea sa le arat, m-ar percepe ca pe unul care vrea sa iasa in evidenta.
    Cand te inscrii la o scoala de AM chiar si flebotomist fiind iti asumi ca vei avea colegi care nu stiu sa recolteze si care te percep ca pe un coleg nu ca pe o autoritate menita sa ii invete.
    In definitiv, uite… flebotomist si nu ai idee de un exudat sau anul II si nu stapanesti plasarea derivatiilor precordiale… cu ce esti superior uneia de 20 de ani care stie sa recolteze un exudat dar nu stie sa prinda o linie?

    Haideti sa fim seriosi si sa nu uitam ca toti am avut 20 de ani si capul in nori.
    Cu totii, cred, daca am reface prima scoala la 40 de ani am fi cu mult mai constiinciosi fata de cum eram la 20 de ani, cand mama gatea si grijile erau altele…
    Ar fi un exemplu mult mai bun pentru ei sa vada cu cat sarg invata colegii mai mari si cata daruire au decat sa fie tratati ca si cum ar fi la un nivel inferior…
    Doamna absolventa, mergand pe firul logicii dumneai, considera ca si personalul care este mai putin pregatit decat ea si chiar si pacientii cu mai putina pregatire sunt la un nivel inferior.
    Si poate ca ei chiar sunt dpdv al educatiei, dar calitatea umana nu are legatura direct proportionala cu nivelul studiilor, dupa cum se poate observa lejer la o prima lectura…
    Va lucra, poate, in spital si va vedea care este treaba cu nu avem acelasi nivel si poate dupa ce se va spala in repetate randuri pe jos cu ea (cum am patit toti la inceput), va deschide ochii si va vedea ca inainte de diplome suntem oameni… chiar si la “servici”.

    Am invatat in anul I de rezidentiat de la o doamna asistenta ca diferenta intre medic si AM, este ca asistentul formeaza legatura cu omul si dincolo de boala, ii intelege altfel nevoile fata de cum o facem noi.
    Cineva care nu intelege impulsivitatea tineretii, nu va intelege nici suferinta si reactiile bolnavilor!
    Ma rog… sunt multe de spus, dar nu are sens sa merg mai departe, caci oricum sunt sigur ca voi fi inteles gresit!🙂

    Like

    1. Accepti foarte usor aceste diferente in regulile pe care ar trebui sa le respectam noi (AM) – care, teoretic, pot influenta diagnosticul si chiar tratamentul unui pacient… Ori e important sa invatam sa lucram corect ori nu e? Ok, accept ca unele lucruri, atata timp cat sunt recomandate de niste specialisti, sunt probabil ok. Dar tocmai pentru ca se schimba constant informatiile in Medicina – daca de la inceput suntem invatati gresit sau incomplet… o sa iasa o varza murata cand ajungem sa avem viata unui om in mainile noastre.

      In privinta colegei o sa fac o ultima incercare de a fi avocat: asa cum si eu am acceptat din start ca ea avea o colega care probabil nu vroia sa invete nimic (ceva gresit, nu stiu persoana, nu stiu ce-i trecea prin cap) – tot asa si teoria ta despre aroganta colegei cu pricina se bazeaza doar pe o serie de presupuneri (“nu si-a respectat colega, deci clar e aroganta si oricum n-are de ce”). Ok, si ea are/avea lipsuri in cunostinte, poate mai are de lucrat la atitudinea fata de semeni, SI EU AM PROBLEME, dar asta nu inseamna ca automat fata despre care vorbea era o caprioara nevinovata de 20 de ani care va deveni o AM excelenta, careia ii pasa de pacienti.

      “Toate generalizarile sunt gresite, inclusiv aceasta”🙂

      Like

  6. Le inteleg si le tolerez… nu neaparat accept…
    Este universal valabil in Medicina ca lucrurile difera si nu putem sa facem nimic ca sa schimbam asta.
    Daca ma intrebi pe mine, toti ar trebui sa stim exact aceleasi lucruri si sa facem lucrurile la fel, indiferent de unde ne-am afla pe glob…
    Corect este oarecum relativ… ce o carte confirma, o alta pune sub semnul intrebarii…
    Uite 2 carti de ATI care mie imi plac si sunt amandoua acceptate de ESA ca facand parte din programa pentru diploma europeana de ATI nu dau informatii identice.
    Cine spune ca una este corecta si alta nu?
    Sau nu dau mereu pasii procedurilor la fel….
    Uite majoritatea colegilor mei prefera un anume tip de curara pt RSI, eu pe de alta parte folosesc o alta curara. Unele carti le dau lor dreptate, altele mie.
    Nu prea avem ce sa facem decat sa acceptam ca exista prea multe carti care nu au aceeasi informatie.
    Nu sunt de acord cu asta, dar nici nu am ce sa fac ca sa schimb asta…
    Intelegi unde ma indrept?

    Eu am luat apararea unui tanar elev de la AM de an I intr-o situatie anume, cea expusa. Eu nu am spus ca va ajunge groaznica sau grozava, nici macar nu imi pasa, ci doar am insistat pe reactia colegei mai in varsta…
    Daca tanara ar fi fost in anul III si nu ar fi facut venopunctia cu usurinta, altfel as fi vazut problema!

    Nu, afirmatia mea nu este una pur teoretica si pot argumenta:

    a) “La final: ai vreun profesor sau profesoara careia vrei sa-i multumesti in mod special (nu trebuie sa-mi dai un nume, o materie e suficienta)?
    Nu imi vine nimeni in minte.”
    Sa afirmi ca dupa 3 ani de scoala nu iti vine automat nimeni in minte inseamna ca nu ai invatat absolut nimic de la nimeni, ca erau niste persoane comune fara nici o urma de impact pozitiv asupra ta. Nerecunostinta fata de dascali este o forma de aroganta.

    b) “Te streseaza diriginta sa vii la scoala”.
    In primul rand este forma “doamna diriginte” si sa afirmi ca te streseaza sa vii la scoala este un semn de lipsa de respect atat la adresa dumneaei cat si la adresa scolii.

    c) “ori eu nu ma fac asistenta ca sa spal carne si sange de pe niste fiare”
    Aici comentariile sunt de prisos.
    Si nu, nu cred ca aici este vorba de aroganta, ci de prostie combinata cu nesimtire!

    d) ” Tipul a zis ca va lucra ca asistent la un cabinet stomatologic, probabil al cuiva din familie, si sper din tot sufletul sa dezinfecteze ca lumea instrumentarul medicului, ca sa nu imbolnaveasca lumea de hepatite B si C din cauza lui.”.
    Isi priveste cu inferioritate colegii asistenti din cabinetele de stoma.
    Cum sa spere ea la dezinfectie corecta, cand ea la randu-i nu are valente catre ea (si ma indoiesc ca are si cunostintele pentru asta) cf pct c).

    e) “Mai intai, fiindca la momentul acela, erau vreo 15 ani diferenta intre noi. In astia 15 ani, eu am terminat o facultate de 5 ani, un master de 2 ani, am facut un curs de recoltari de sange in strainatate, am recoltat sange in spital 6 luni tot in strainatate. Si crede-ma ca nivelul la care am invatat eu „Arta de a lua sange” nu exista inca in scolile romanesti.”
    Ma repet, varsta nu este un criteriu bun de diferentiere luata ca factor singular!
    Ca sa te diferentiezi educational de cineva (un criteriu dubios) trebuie sa ai aceeasi varsta. Este ca si cum unul de clasa a III-a rade de unul de gradinita ca nu stie tabla inmultirii.
    Ma repet, flebotomia facuta de AM nu numai ca este o mica parte a meseriei dar deseori este o procedura banala. Nu asta te face mai bun…. nu la un ac in vena se rezuma meseria asta.
    Si ma intreb daca a facut doamna toate scolile romanesti pe rand ca sa stie ce se invata in toate diferit de strainatate?
    Ce a invatat atat de superior in afara…. oare recolteaza sange fara a avea nevoie de punctie sau foloseste niste vene care efectiv lasa sangele sa iasa prin piele direct in eprubeta?
    Ce are atat de “artistic”?
    Insiruirea asta de titulaturi nu isi are rostul cand te compari cu unul care abia a terminat liceul…
    Si sa iei un proaspat invatacel de sus, doar pentru ca tu ai idee de ceva este o dovada de aroganta.
    Ca sa nu mai zic ca ai nevoie si de niste prostie ca sa uiti de unde ai plecat!

    Pentru o absolventa de studii superioare are o viziune cel putin simplista asupra vietii! Ar ramane surprinsa cate are de invatat de la cei care nu sunt la acelasi nivel cu ea, cei “inferiori”.
    Oare i-ar placea sa fie privita de sus?
    Uite @Cristian, asta este fix genul de oameni cu care nu imi place mie sa lucrez.
    Cei ce au impresia ca sunt superiori doar prin prisma hartiilor! Ei bine, la “servici” nu o sa i se incline nimeni in fata hartiilor!
    Daca tot este atat de mandra de realizarile obtinute in 15 ani fata de cineva ce abia a terminat liceul, nu exista oare si reversul medaliei: Ai dormit timp de 15 ani daca abia acum ai descoperit ca vrei sa faci ceva ce unul ce abia termina liceul s-a hotarat deja? Asta daca vrem sa fim rautaciosi!
    5+2+3+ = 10 ani de scoala dupa liceu
    Asta inseamna ca in spital va fi cu mult inferioara celor ce au cu mult mai multi ani de scoala decat ea… mergand pe premisa sa…
    Apropos… am o doamna infirmiera in TI cu Fac de Geografie si Fac de Istorie care tocmai a terminat si scoala de AM la vreo 45 de ani.
    Asta inseamna ca doamna asistenta in cauza este inferioara doamnei infirmiere, caci cea din urma are mai multa scoala, nu ?

    Ma rog… eu mi-am dat seama de ce fel de caracter are!
    Sper sa aiba ocazia sa lucreze cu oamenii care sa aiba un caracter asemanator cu al meu si atunci sigur isi va reconsidera pozitia!🙂

    Separat de articol, uite cum vad eu lucrurile:
    “Autosuficienta poate sa vina doar din stapanirea 100% a meseriei (sau asa ar trebui sa fie), dar daca insa nu esti nici genial, nici o stea si esti si infatuat… atunci trebuie sa fii adus cu picioarele pe pamant in cel mai dur mod!”
    Prostia si aroganta nu au ce cauta in spital!

    Like

    1. La proceduri: Eu inteleg ce zici. Problema, o repet, e atunci cand nu variaza doar “niste pasi”, ci rezultatul final este alterat intr-o mare masura – pentru ca nu s-a obosit nimeni sa actualizeze un manual, sa-si actualizeze cunostintele (asta desi e “obligat” la asta, ca medic/asistenta medicala) sau chiar sa invete corect in primul rand. Asa, greseala se perpetueaza.

      Revenind la colega (desi am zis ca e ultima data cand ii mai apar o parte din afirmatii): ok, e aroganta. Dar are un curs de flebotomie absolvit pe bune (din ceea ce zice). Presupun ca ceea ce zice ca stie chiar stie (nu am vazut-o niciodata). Oricum, ne duelam aici in supozitii despre niste necunoscuti.
      Personal (si poti sa nu fii de acord cu asta, accept) prefer un arogant care macar e specializat pe ceva si care are si ceva vointa sa invete ceva (din pacate, nu TOT) si mai si accepta ca are lacune fata de un nesimtit care de la inceput nu vrea sa invete nimic si face totul fara sa-i pese ca habar-n-are ce face. Pentru ca un procent destul de mare din viitorii AM nu pornesc la drum “nevinovati si cu capul in nori”, cum zici tu. Pornesc fara cunostinte elementare de limba materna, fara elementar bun-simt, fara cunostinte de anatomie, chimie sau fizica si fara vreo dorinta reala de-a si invata ceva. Dar ajung cumva, nu stiu cum, sa se angajeze prin spitale, dupa 3 ani in care nici unde le sunt plamanii nu au “invatat” (de parca asta ar trebui sa te invete cineva…).

      Cum se vede, cum se crede persoana aroganta, e mai putin relevant, in momentul in care isi face treaba bine. Daca si-a gasit un job de flebotomist, inseamna ca face ceva ce-i place si pentru care s-a pregatit. Daca face si alte lucruri si nu le face corect – atunci isi va da seama rapid ca aroganta nu o ajuta cu nimic. Viata are o propensiune in a-i aduce cu picioarele pe pamant pe cei care sunt aroganti fara o baza pe care sa se sprijine. Nu stiu daca va fi sau nu cazul colegei. Dar stiu ca nesimtitii care nu invata nimic RAR o duc rau in Romania.
      Pot sa-ti dau nenumarate exemple de nesimtire observata la colegele mele de generatie si nu numai. M-ar ajuta cu ceva? NU.

      Acestea fiind zise, da, e fundamental GRESIT sa judeci pe toata lumea asa, sa-i vorbesti de rau, sa ii privesti pe toti de sus. Sunt nenumarati tineri (sau batrani) care fac postliceala sau facultatea pentru a deveni AM cu pasiune. Probabil cu mult mai multa pasiune si mult mai bine decat mine.

      Dar, din pacate, in lumea in care traim, am ajuns sa fiu eu privit de sus si vorbit de rau si judecat… pentru ca vreau sa invat, pentru ca ma astept ca profesorii sa vina la ora, pentru ca pun intrebari la ora samd. Crede-ma ca poti acumula multe frustrari intr-o postliceala in ziua de azi doar pentru ca vrei sa inveti. De asta pot intelege o izbucnire de genul celei de mai sus. Observi ca a venit fix dupa absolvire.

      Restul afirmatiilor nu am de ce sa le apar, doar pentru ca le-am publicat nu inseamna gandesc la fel.

      Daca vrei sa vezi exact despre ce vorbesc, rupe-ti cateva ore pe saptamana (daca ai cum) si du-te sa predai o materie medicala la oricare postliceala din Bucuresti. 1 semestru, nu mai mult. Sau macar gaseste pe cineva care face deja asta si schimba cateva cuvinte cu el/ea. Mai vorbim apoi.🙂

      Like

  7. Despre proceduri sunt situatii pe care le accepti ca asa fiind mersul lucrurilor.
    De exemplu ca tot s-a discutat despre recoltarea de probe nazale…
    Eu am invatat in facultate (stagiul ATI an VI) ca se recolteaza din fiecare nara cu un swab diferit, care va fi introdus intr-un recipient separat de cel de-al doilea swab.
    In rezidentiat ( prin anul I) am invatat sa recoltam cu acelasi swab din ambele nari.
    Cartile erau aparute in acelasi an, desi de autori diferiti si in tari diferite…
    Asa am invatat multe alte lucruri (in fac., inrezi., si inca invat) care se contraziceau intre ele, fara ca o carte sa fie neaparat mai buna decat o alta…
    Deci nu poti spune clar lucrul A este corect doar facut in modul X, caci sigur vor exista si autori care vor zice ca modul X este necorespunzator, sugerand modul Y.

    Putine lucruri in medicina sunt strict albe sau negre…

    Despre a doua parte a comentariului tau, incep prin a spune ca eu nu ma duelez!

    Cursul de flebotomie pe care se tot insista ma lasa rece…
    Am mai spus-o, eu nu consider venopunctia o manevra dificila (cazuri dificile sa fie mai putin de 5- 10%).
    Mai mult, consider ca venopunctia este o parte minora in meseria unui AM…
    Mergand mai departe… eu prefer ca pacientii de care raspun eu in TI sa nu aiba linii periferice, astfel incat in majoritatea cazurilor prefer sa montez un cateter central si o linie arteriala.
    Deci, recoltarile ulterioare se for face de pe una din caile acestea de acces… astfel incat “arta venopunctiei” unui AM poate fi egala cu zero pentru mine, in acest caz…

    Eu nu am vorbit si nici nu ma intereseaza de procentul mare si cel mic de AM, de cum incep sau de motivele pentru care si-au ales meseria.
    Eu am scris si in postul meu anterior ca am luat apararea unei fete, intr-o situatie expusa, judecata prea aspru de cineva care traieste cu impresia ca este superior…!

    A incepe scoala de AM fara a stii Fizica (de ex.) este ca si cum ai termina-o fara a stii sa prelevezi o proba pentru exudat sau ca si cum ai insista pe “servici”…
    Nu, nu este irelevant cum se vede o persoana!
    In spital lucram in echipa si daca unul incomodeaza printr-o atitudine necorespunzatoare, atunci toata echipa este deranjata!
    Iti poti face bine treaba (si face parte din echipa) si fara a avea o atitudine necuviincioasa.
    Personal, decat sa lucrez cu o persoana aroganta, mai bine ii fac eu treaba si o poftesc sa mearga pe hol sa contempleze la minunatia propriei persoane!
    Eu consider aroganta tot o forma de nesimtire…

    Nu, nu inteleg rabufnirea ei!
    Toate lucrurile le poti face si intr-un mod care sa nu incomodeze. Te adaptezi la situatie, incercand sa o adaptezi in favoarea ta! Poti lucra cu oameni pe care sa ii faci sa te invete din propria lor dorinta si pe care nu trebuie sa ii rogi mereu, poti ruga profesori/colegi de spital sa iti explice in afara cursurilor daca la curs nu se poate… se gasesc solutii!
    Tin minte ca in anul I la Biochim oricat de mult invatam, profesorul nu considera suficient si nici nu permitea sa intrerupem cursul cu intrebari!
    Dar mie mi-a placut si imi place Biochim, astfel incat mergeam si il rugam sa imi explice in pauze, sa imi raspunda la intrebari si dansul a inceput la scurt timp sa imi aduca materiale suplimentare si sa imi ofere timp din timpul sau din ce in ce mai mult…
    Vazand ca la curs imi inchide gura puteam sa raman cu furia de atunci si cu ranchiuna si sa aleg sa ma plang de modul in care ma trateaza!
    Dar am ales sa ma adaptez, sa caut modalitati de a ma ajuta pe mine chiar daca asta insemna initial sa ma milogesc in pauze sa imi ofere 5 minute pentru o intrebare! Oamenii se adapteaza sau raman in urma.
    Desi adaptarea este dificila cand ne urcam pe socluri inalte… putem sa fim experti (“artisti”) intr-un lucru, dar daca suntem mediocrii in toate celelate pe care trebuie sa le cunoastem… suntem doar niste mediocrii frustrati!
    Despre scoala… lucrurile sunt foarte clare pentru mine. Nu inveti ceva intr-o anumita serie, te muti intr-o alta! Se dovedeste ca toti profesorii de la toate seriile nu iti intrunesc asteptarile, ok, schimbi scoala.
    Nu suntem obligati sa ramanem intr-un loc care nu ne intruneste standardele si sa acumulam frustrari inutil…

    Mai mult, dupa cum am spus, este foarte important sa nu uiti de unde pleci!
    Daca o eleva nu stie in anul I sa faca venopunctie, oare noi stiam pana sa ne invete cineva?

    Si dupa cum spuneam, atitudinea aste frustrata, se va rasfrange asupra pacientilor mai devreme sau mai tarziu.
    Daca asa gandeste depre o colega, cum va gandi despre “pacientul X cu 2 clase care vine si injura”?
    Aroganta, autosuficienta, autoadorarea, si altele asemenea lor nu ar trebui sa existe in asemenea meserii… in definitiv este de acord ca nu este pentru oricine aceasta meserie…
    Daca ea vine si se plange de “fiare”, cum ar reactiona daca as ruga-o sa faca o clisma, sau sa preleveze o proba de scaun? Dar sa curete o escara urat mirositoare?
    Caracterul infect nu este curatat de diplome…
    Si caracterul se vede din modul in care ii tratezi pe cei ce sunt mai jos decat tine (ca varsta, ca educatie, ca nivel social, profesional, etc.).

    Like

    1. Crezi ca lumea postlicealelor e asemantoare, intr-o anume masura, cu ce ai intalnit la Facultatea de Medicina. Din pacate, sunt mult diferite, deci solutiile “simple” nu se aplica. Cum ma simt vizat de concluzia cu pricina, realist vorbind, singura solutie ar fi fost sa dau la facultate. Cum n-am dat, pot fi acuzat cu succes ca ma plang ca prostul.

      Altfel, nu pot sa zic decat ce ii zice rabinul intelept lui Itzic: si tu ai dreptate. (nu ca ma cred eu intelept, ci pentru ca asa e bancul)

      Like

  8. Nu! De fapt eu cred ca tu ai o parere eronata despre FMed si/sau FMAM…
    Crezi ca ii pasa cuiva de ce invatam sau de cat intelegeam?!?
    Crezi ca dadea cineva macar o ceapa degerata pe ce intelegeam sau nu?
    Crezi ca dadea cineva 2 parale pe noi?
    Crezi ca isi rupeau picioarele sa vina sa ne predea cand stateam zile intregi pe holurile spitalelor fara sa ne vedem asistentul de grupa?
    Crezi ca le pasa ce stim atunci cand aveau pretentia sa le recitam carti intregi?
    Nu… scolile si profesorii sunt la fel…
    Dun pacate si atitudinea noastra vis-a-vis de ele este la fel…

    Nu, nu te viza concluzia mea!
    Era o concluzie la modul general si de-ar fi fost sa vizez pe cineva as fi vizat-o pe doamna care a spus ca scoala nu isi face decat banii de transport… si ca nu are cui sa multumeasca in mod deosebit…
    Crezi ca a cautat suficient?
    Nu stiu cati profesori aveti in total la cursuri dar este imposibil ca cel putin 1 din 10 sa nu fie dispus sa isi dea interesul daca este solicitat….
    Crezi ca ai fi fost mai bine pregatit daca mergeai neaparat la FMAM…
    Cel mai BINE PREGATIT asistent atat la teorie cat si la practica pe care l-am intalnit eu personal a fost un tip care terminase Scl Fundeni. Un tip mai in varsta decat eram eu la momentul acela si de la care am invatat lucruri despre care nici macar nu auzisem!
    Si am intalnit si multi absolventi de FMAM… idioti!
    Asa cum sunt si absolventi de medicina retardati…
    Poate ca nici profii vostri nu isi dau interesul dar nici nu cred ca voi trageti de ei sa va invete si ei refuza!

    Like

    1. Elevi buni si prosti sunt peste tot. Studenti prosti sunt si la MIT si la Harvard si la Johns Hopkins. La fel si in cazul profesorilor.
      Strict in cazul meu, s-au strans cam multi in ambele parti (elevi/profesori).
      Nu stiu daca ai retinut, dar am mai facut o facultate. Am avut si profesori buni si profesori indiferenti. Si studenti buni si unii care habar-n-am cum au trecut de examenul de admitere cu peste 5 (care era destul de greu in 2002). Nu am dat la postliceala cu speranta ca o sa dau peste multi oameni care vor cu adevarat sa invete ceva. Dar nu ma asteptam sa dau peste atat de multi profesori (multi dintre ei – doctori) care sa nu doreasca sa predea NIMIC (sau aproape nimic). Si prin predat eu nu inteleg “citit robotic 30 de pagini dintr-un suport de curs pe parcursul a catorva ore”.
      Schimbatul clasei nu rezolva mare lucru – m-am gandit serios la asta, dar profesorii sunt aceiasi in toata scoala. Elevii sunt o țâră mai buni in anumite clase, asta am observat (chiar m-am obosit sa-mi caut o alta clasa, nu vorbesc ca un tampit din auzite). Dar daca tot cu acelasi profesor NU faci ore, n-ai rezolvat nimic.
      Ok, de bine, de rau, am incercat sa compensez. Mi-am cautat manuale (multumesc din nou pentru recomandari, apropo), in spital pun intrebari daca nu inteleg ceva (pana la punctul in care devin enervant). Ceva-ceva poate am reusit sa invat. Asta cu ajutorul multor asistente, rezidenti si doctori care si-au rupt din timpul lor de munca pentru a-i raspunde unui elev de postliceala la niste intrebari. Multe lucruri ar fi trebuit sa le stiu de la scoala, dar nu ne-au fost predate, si asta ma enerveaza. Si ma frustreaza. Ceea ce ma face sa inteleg izbucniri de genul celei de mai sus.

      Like

  9. Despre predat…
    Nu stiu cum a fost la tine la facultate dar la mine am intalnit indiferenta, indolenta, bataie de joc, etc.
    In stagiul meu de ATI, de exemplu, la lp-uri nu cred ca mi-am vazut asistentul de grupa de 3 ori in tot stagiul.
    Nu avea timp/chef/energie pentru noi…
    Si proful de curs ne preda fara sa ii pese cat intelegem noi de acolo… ne arunca niste lucruri in fata de care nu auzisem sau carora nu le gaseam logica.
    Si la examenul de sfarsit de stagiu de ATI, ne-au pus sa dam scris + oral + proba practica, dupa ce si-au batut joc de noi un stagiu intreg!
    Eram o grupa de 10 si la inceputul stagiului 3 dintre noi voiam sa luam ATI… dupa stagiul ala am ramas singurul cu pasiune pt ATI.
    Ce-i drept aveam stagiul ziua si noaptea mergeam intr-un alt spital si faceam garzi de ATI caci altfel, daca nu ma straduiam eu, nu as fi ramas cu mare lucru!
    Si nu este un caz singular! Am patit asa de multe ori in clinic dar si in preclinic, unde spre ex la Histo, faceam poate un lp pe luna… restul se amanau/anulau din motive necunoscute…
    Despre predat… nu cred ca am avut mai mult de 5 profesori in toti anii (clinic + preclinic) care sa isi dea interesul sa predea altfel decat “citit”, “turuit”, etc.
    Cum am mai spus… cred ca este foarte important sa ni se dea informatie si sa ni se faciliteze accesul la pacient/spital/etc. in rest… ne descurcam, ne adaptam, improvizam…
    Si dupa cum am spus, nici nu cred ca interesul profesorilor este atat de scazut!
    Poate ca predau si ei in functie de cerintele elevilor/ de prezenta/ de programa/ de utilitate/ etc.
    Nici eu nu as preda unui grup restrans/obosit/dezinteresat.
    Plus ca poate nici nu au suficiente ore incat sa abordeze niste probleme mai complexe (ex. fiziopat, morfopat, etc.).

    Like

    1. Si la mine in facultate a fost la fel. Dar daca vroiai sa inveti cu adevarat materiile cu pricina, la minim 90% din seminarii chiar se “facea” materia cu pricina. Poate nu e doar o coincidenta faptul ca am foste colege care acum destul de sus in carierele lor (in domeniul financiar-bancar-audit), la doar 31 de ani.
      Desigur, asta nu insemna ca nu puteai termina facultatea fara sa inveti si retii mai nimic. Dar vroiam sa mentionez ca, desi aveam profesori multi care erau indiferenti, intotdeauna aveai de la cine invata ceva – cu foarte putina bunavointa din partea ta.
      Ei, acest lucru nu l-am intalnit la postliceala. Am cerut niste explicatii suplimentare simple de la profesoare de nursing in pauze (pentru ca imi ziceau ca le deranjez orele cu intrebarile mele). De ex: complicatii la injectii IM/IV – cat de des au vazut, la ce medicamente au vazut sa apara in experienta lor (e vorba de foste sau actuale asistente-sefe, in general), combinat cu niste exemple observate de mine, care vroiam sa stiu de ce au aparut si daca erau complicatii sau pur si simplu manifestari normale post-injectie. Mi-au raspuns in fuga si foarte pe scurt. Plus, imi raspundeau cu “nu trebuie sa stii tu asta”, de parca le intrebam rolul genei KRAS in patologia cancerului, nu despre o procedura banala de nursing.

      Ok, predau in functie de nivelul grupului, de programa. Dar daca te intreaba cineva ceva important pentru meseria ta (si a lui), de ce raspunzi in bataie de joc? Am si contraexemple – profesoara de chirurgie (doctorita) mi-a raspuns la toate intrebarile pe care i le-am pus despre proceduri chirurgicale, in masura in care a avut timp. Au fost lucruri pe care nu le-a predat in timpul orei, dar daca a fost intrebata, mi-a raspuns. Si mai pot da exemple de profesori carora le multumesc pentru rabdare.
      Dar nu inteleg de ce unii pot face un minim efort in timpul petrecut la scoala si altii nu.

      La sfarsit (si nu interpreta asta gresit): Cum ar fi fost sa-ti raspund sec la relatarea ta cu stagiul vostru de ATI cu “aveati toti 10 acces la spital, pacienti, de ce tu ai putut sa inveti si ceilalti 9 (sau macar ceilalti 2 cu dorinta de-a deveni ATI-sti) nu au facut asta? Sa se fi dus la alta grupa, alta serie, alt spital etc.”. Ok, tu ai avut vointa. Dar, daca ar fi fost un pic ajutati de cei platiti sa ii educe (profesor, asistent de grupa etc.), oare nu ar fi putut iesi 3 doctori de ATI din grupa aia? Nu e normala in primul rand atitudinea celor care ar trebui sa se ocupe de educatia generatiilor urmatoare, abia apoi poti spune ceva de atitudinea elevului/studentului.

      Ce vreau sa zic e ca judeci lucrurile cu 2 masuri. Sau cel putin asa se vede: Pe de o parte, te deranjeaza faptul ca ai avut profesori indolenti in facultate si ai si exemple multe pentru asta, pe de alta parte spui ca daca elevul/studentul nu munceste suplimentar, nu are nici un drept sa-si acuze scoala/facultatea/profesorii de lipsa de interes.

      Ca sa fiu clar: nu zic ca e normal sa mergi la scoala/spital si sa te astepti sa-ti cada lumea la picioare cu informatiile necesare. Doar ca, daca eu trebuie sa fac un efort mai mare (pentru ca eu trebuie sa invat ceva), ma astept sa se faca un minim efort si din tabara cealalta. Si nu ma intereseaza faptul ca 10-50-90% din restul elevilor/studentilor sunt indolenti, ca programa e nu-stiu-cum, ca nu sunt bani, nu e timp. Pe mine ma intereseaza faptul ca nu mi se ofera un minim bagaj de cunostinte pentru o meserie deloc banala.

      Like

  10. Sunt de acord ca viata ar fi mult mai usoara daca am trai intr-o lume ideala in care fiecare si-ar face treaba bine…
    Exemplul meu a fost dat ca sa reliefeze cateva lucruri:
    a) bataia de joc a profilor exista peste tot…
    b) si eu am avut colegi dezinteresati
    c) cat despre colegii care nu au mai dorit ATI… voiam sa reliefez ca dorinta de a invata fara munca individuala este aproape egala cu zero…
    d) daca este in interesul tau sa inveti si iti doresti sa faci asta, exista metode sa o faci!

    Nu stiu care este mai importanta in primul rand… eu cred ca profesorii si invataceii ar trebui sa se intalneasca la mijloc, iar daca unul face un pas in minu, celalalt trebuie sa faca un pas in plus…

    Despre oferirea de bagaj minim… asta este subiectiv.
    Bagajul minim pe care tu il doresti, poate, nu este acelasi cu bagajul dorit de colegul tau X.
    Daca ti-ai intreba profesorii, ei ar spune ca iti ofera tot ce iti trebuie… deci treaba e relativa.

    Cu raspunsul in bataie de joc…
    Poate unii nu stiu, poate unii sunt obositi, poate unii considera intrebarea inadecvata.
    De asta e important sa pui aceeasi intrebare de mai multe ori si mai multor persoane.
    Si conteaza starea in care se afla persoana intrebata in acel moment…
    Spun asta pentru ca toti procedam la fel!
    Si eu daca sunt intrebat cand sunt intr-o pasa buna este foarte posibil sa raspund, dar daca sunt intrebat ceva cand tocmai primesc o noua admisie instabila in TI este foarte posibil sa reactionez intr-un mod neplacut pentru toata lumea… deci stiu cum este…

    Doamna doctor ce ti-a predat Chirurgie confirma ce cred si eu… ca exista peste tot oameni dispusi sa te invete, daca esti dispus sa cauti indeajuns!

    In definitiv… sa fim seriosi si profesorii fac asta ca pe orice alt job pentru bani nu neaparat pentru a da mai departe ce stiu…
    Vei vedea ca si tu in spital vei incepe, in timp, sa dai raspunsuri (pacientilor, elevilor, apartinatorilor) din ce in ce mai scurte… ba chiar vei avea si momente in care te vei face ca ploua…
    Oboseala (de toate formele) ne ajunge pe toti!
    Poate ca si profesorii nostrii erau incantati de meseria lor la inceput cum eram/suntem noi de a noastra.
    Dar anii trec si entuziasmul piere…
    Nici tu nu vei mai fi asistentul amabil de astazi… fie ca vei vrea sau nu….

    Like

    1. In afara de profesoara de Chirurgie am mai avut mai multi profesori in astia doi ani pe care le respect si carora le multumesc pentru tot ce mi-au predat. La care se adauga nenumarate asistente, infirmiere, brancardieri, rezidenti si doctori care si-au facut timp sa ma invete cu ceva.
      Precum ziceam, doar pentru ca am publicat opinia cuiva nu inseamna ca-i impartasesc toate convingerile.

      Anii trec si entuziasmul piere” – e una din fricile mele personale. Am deja un exemplu negativ cu “cariera” mea in publicitate, care a inceput fericit (si cu multe greutati la inceput), a evoluat fulminant si apoi s-a pierdut in frustrari, auto-suficienta si esec. Sper sa nu-mi repet greselile.

      Like

  11. Sincer iti doresc din suflet sa reusesti sa ramai neschimbat in timp!🙂
    Si eu imi propusesem asta, insa am esuat cu glorie…
    Dorinta mea de atunci si visul meu despre cum voi fi s-au spulberat cu trecerea timpului… meseria asta are asa un dar frumos de a schimba oamenii si nu neaparat in bine…😦

    Like

  12. Daca absolventa considera ca superioritatea exista si ca ea consta in numarul de scoli, nu e un om prea frumos. In orice caz, e de 1 an postarea. E super ce ai facut aici. Sunt stundenta in anul 1 la facultate, iar de la anul doresc sa incep postliceala de asistenti medicali ( ceea ce inseamna in mare parte facultatea in ziua de azi si ce sanse de angajare iti ofera m-a cam dezamagit). E prea tarziu sa dau la UMF, si nici nu mi-as dori din ce mi-au zis unele prietene ca e acolo. Precizez ca sunt din Craiova. Tot ce ai scris aici m-a ajutat foarte mult in luare unei decizii. Succes in continuare!

    Like

    1. Sunt intru totul de acord: numarul de ani de scoala NU te fac niciodata superior!
      Precum am mai spus de cateva ori, doar pentru ca am publicat textul cuiva nu inseamna ca impartasesc opinia sau opiniile persoanei. Dar nici nu puteam cenzura postarea.
      Asa fiecare o poate citi si isi poate formula o opinie proprie. Si poate invata din greselile sau experientele de viata ale altuia.

      Succes pe drumul pe care il vei alege, dar nu uita ca nu exista scoala ideala.
      Ca in orice din viata, cu cat asteptarile sunt mai mici, cu atat dezamagirile vor fi MULT mai mici.🙂

      Like

  13. Mersi, interesante informatii… eu imi fac stagiul de practica intr-un spital, nu doresc sa zic unde… din ce am vazut, pt ekg-uri la cei parosi nu se rade parul si nici nu se foloseste gel. Electrozii prin urmare, mai mult nu stau decat sa stea. Rezultatul ekg-ului cred ca e relativ in asemenea cazuri. Desi vin si cate 2-3 asistenti sa ii tina cat de cat cu mana sa nu cada jos

    In ce priveste pozitionarea electrozilor, e mai mult aproximativa, i-am vazut pozitionati f aiurea de catre asistenti/asistente

    Like

    1. Mda… cand spitalul nu are manusi, de unde sa aiba aparate de ras?
      Daca au par foarte mare, poate fi “tuns” cu o foarfeca (cu grija). Si putin epilat cu niste banda adeziva.
      Improvizatii.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s