O scoala care costa mai mult e mai buna? Dar o gradinita?

Am niste cunoscuti, sot si sotie. Patronii unei mici firme. Construita cu banii proprii (si cu un imprumut de doar cateva mii de euro de la parinti). Au ajuns la o cifra de afaceri de peste un milion de euro/an in plina criza. La sub 5 ani de la inceperea afacerii si cu sub 15 angajati (in conditiile in care amandoi sunt, la randul lor, angajatii firmei). Au avut si ani mai prosti de atunci, dar firma lor e inca relativ profitabila.

Amandoi provin din familii normale de pe vremea comunismului, cu parinti cu educatie tehnica, lipsiti de resurse suplimentare pe vremea comunismului sau inainte. Amandoi au fost educati in sistemul de invatamant de pe vremea comunismului sau in cel de stat din anii ’90-inceputul anilor 2000. Ea are un MBA, platit din banii sotului. Cunostintele dobandite in timpul MBA-ului le-a folosit pentru a-i crea planul de afaceri pentru mica lor afacere. Plan care a fost suficient de bine pus in aplicare pentru a ajunge la rezultatele mentionate. Studiile lui superioare s-au limitat la o facultate de stat (intr-un domeniu relativ inrudit cu cel in care activeaza firma) si atat.

Acum au un copil. Merge pe 5 ani. S-au hotarat sa-l dea la gradinita. Nimic neobisnuit. Pana am auzit ca ei platesc 1800 lei lunar pentru aceasta gradinita.

Ok, veniturile lor nu au legatura directa cu veniturile medii din tara. Daca isi permit un serviciu supraevaluat, sa-l plateasca. E treaba lor ce fac cu banii.

Dar NU accept logica pe care merg nenumarati romani cat de cat imbogatiti in ultimii 10-15 ani “trebuie sa dau bani multi pentru educatia copilului meu, ca sa fiu sigur ca va ajunge cineva“.

Sunt de acord ca trebuiesc indeplinite niste conditii minime de mediu de invatamant, calitate a profesorilor, calitate a colegilor si altele pentru a presupune ca viitorul adult va avea niste cunostinte temeinice in anumite domenii, pe care le va putea folosi pentru a-si castiga painea (scumpa).

Stiu niste salarii din sistemul privat de educatie din Romania. Eu cred ca, oricate cuvinte mari ar arunca patronii de scoli private, educatia tot la nivel de profesionist motivat se reduce. Atata timp cat nu o sa iti vina nici un profesionist sa iti educe plozii pe 3 lei, poti tu sa te lauzi cum vrei, rezultatul va fi unul comparabil cu cel din sistemul de stat, doar ca parintele va plati mult mai multi bani pentru a obtine acelasi lucru.

 

In plus, nu inteleg de ce crezi automat ca, desi tu ai avut succes cu educatia limitata pe care ai primit-o, progenitura-ti trebuie sa mearga la gradinita/scoala primara/gimnaziu/liceul scumpe pentru a avea succes. N-o sa ma reped la asertiuni ieftine de genul “sistemul privat de invatamant nu prea produce elite”. Doar ma gandesc ca, chit ca tu crezi ca daca arunci cu bani intr-o problema, o s-o rezolvi, educatia unui copil/adolescent nu se reduce la “cine plateste cel mai mult pentru educatie va avea cele mai bune rezultate”.

Mi se pare ca multi romani sufera de o forma de disonanta cognitiva. Altfel nu imi pot explica de ce aleg sa plateasca 400-800 euro/luna pentru a-si trimite plodul la o/un gradinita/scoala primara/liceu privat din Bucuresti, in conditiile in care un an la facultatea de Medicina de la Oxford University din Marea Britanie costa 9000 lire sterline. Pentru un cetatean UE a carei familie castiga sub 16.000 lire/an exista un fee reduction de 3000 lire/an.

Cine poate sa-mi explice de ce 1 an de studii superioare la Oxford (6000 lire = aprox. 7500 euro) in Marea Britanie costa doar cu putin mai mult decat 1 an de scoala privata gimnaziala in metropola renumita la nivel mondial pentru cercetare și educație – București, România? Sau de ce costa aproape 2 ani de gradinita in aceeasi metropola cat 1 an de studii superioare la Universitatea antementionata. Si ce te pregateste mai bine pentru viata de adult de succes: o gradinita/scoala primara scumpa sau un dram de educatie primita de-acasa, combinata cu un mediu cat de cat propice invatatului?

8 Comments

  1. Eu auzisem de 800 pe luna si tot mult mi se parea. Come on, jumatate de salariu mediu pe economie pentru gradinita ? Pe de alta parte, de 1800 lei lunar iti iei o bona capabila care ii poate oferi mult mai multa atentie decat primeste la gradinita (insa copilul nu mai apuca sa socializeze cu cei de varsta lui).
    Exista totusi o explicatie: aparent, invatamantul a cam coborat nivelul in ultimii ani. Si atunci, bietii parinti platesc mai mult ca sa primeasca a lor odrasla o educatie care era gratis pe vremea lor. In plus, pot paria ca respectivii parinti isi fac greu timp pentru copil si incearca sa compenseze cumva.

    Like

    1. Hei, nu pot sa cred ca te-a bagat in spam Akismetul. Sorry, nu e vina mea. 🙂

      1800 e “putin”, eu am auzit si de mai mult. Cuplul cu pricina probabil l-ar fi dat la o gradinita si mai scumpa (e mai scumpa = e mai buna, pentru ei), doar ca ar fi fost mult prea departe si au zis ca nu au timp sa piarda sa-l duca pana acolo si inapoi zilnic.
      Da, sunt de acord, nivelul general al invatamantului a scazut in ultimii 10 ani. Dar da-o incolo de treaba, gradinita/scoala primara nu e invatamant. Apuci sa legi fraze mai inteligente si sa inveti limbi straine (ceea ce poti face mai bine cu un tutore, acasa, oricum), dar nu devii Stephen Hawking, Bill Gates sau Paul Krugman daca te duci la gradinita sau scoala primara X…
      Sincer, in locul lor, mi-as face mai mult timp pentru copil si mai putin pentru afacere. Ce vor face, n-or sa mai aiba bani de o a 3-a masina daca vor castiga cu cateva zeci de mii de euro mai putin pe an? Pe de alta parte, e usor sa imi dau cu parerea cand nu sunt in pozitia lor.

      Oricum, tot incredibile mi se par sumele platite pentru niste beneficii indoielnice.

      Like

        1. Sorry. Abia de prin februarie am inceput sa ma uit prin Akismet mai des (minim 1 data/saptamana).
          E bizar cum functioneaza, e absurd sa te bage in spam dupa atata vreme si atatea comentarii. Stiam ca nu e chiar liber de erori, dar sa te bage fix pe tine in spam e o ciudatenie.

          Like

  2. E o chestiune cu dus si intors eu am prietene multumite sau dezamagite de ambele tabere ale educatiei prescolare si scolare. Cred cea mai importanta e capacitatea parintelui de a se orienta si alege o scoala/gradinita buna indiferent daca e la stat sau privat. Pentru asta ai nevoie de vointa si timp sa faci cercetare, sa intrebi, sa verifici, dar multi nu au timp sau pur si simplu nu se pricep.
    M-am informat un pic pentru o prietena si am constatat ca multi parinti prefera dascali tineri care sa foloseaca metodologii noi de educare. Ori asta presupune un cost mai ridicat in sistem privat.
    Eu personal am citit foarte multe despre homeschooling si daca situatia o permite mi se pare cea mai buna varianta. Dar unul din parinti trebuie sa stea acasa si asta e un pic cam greu.
    Pana la urma cat investesti in copil dpdv calitativ conteaza mai mult decat valoarea platita cantitativ.
    Eu inca nu am copii si nu pot sa vb decat teoretic cine e parinte stie mai bine.

    Like

    1. Tocmai ca dascalii tineri sunt prost-platiti, cu toate metodele lor cu tot.

      Logica mea e simpla: daca X are acum o afacere de succes dupa ce a invatat in sistemul mult-hulit de stat… de ce crede ca daca-l trimite la o gradinita sau scoala particulara copilul va invata mai multe si va deveni cu siguranta un adult de succes?
      Asta ca sa nu luam in calcul faptul ca parintii cu pricina nu au crescut in puf, ba au indurat destula saracie in primii 10-15 ani din viata. Nu zic ca trebuie sa-ti tii copilul in austeritate, dar daca il ingropi in the best money can buy de mic, ce valoare va sti el sa dea banilor cand va ajunge sa-i castige singur?

      Like

Leave a Reply

