Jurnal de Elvetia (3)

Astazi am vazut programul unui pacient cu probleme grave post AVC de la prima ora pana la pranz. Practic, 6 ore din tura unei asistente, asignate cam in proportie de 40-50% unui singur pacient. Adica 2-3 ore a stat efectiv langa pacient, sau a facut lucruri cu el.

Camera unde rudele sunt sfatuite sa astepte.
Camera unde rudele sunt sfatuite sa astepte.

E incredibil cat de multa valoare se pune aici pe lucruri simple, dar extrem de eficiente pentru ingrijirea pacientului. Am mai mentionat ca aici nu se folosesc bare la pat (pentru securizarea pacientului) ci ori 2 paturi alaturate, ori saltele de izopren pe jos + salteaua pusa si ea pe jos. Pozitia pacientului in pat este aici foarte importanta. Se folosesc de conceptul Bobath si de evolutia lui (Lagerung in Neutralstellung) pentru a imbunatati circulatia, tonusul muscular, respiratia si, in general, recuperarea motorie. Folosesc pentru asta o gramada de perne, pernute, paturi, paturici plus multe lucruri de fizioterapie (bandaje elastice, fașe speciale, fașe-balon si multe altele). La intrebarea mea daca au probleme cu escarele (cautati pe google, daca nu stiti cum arata una din asta urata) mi-au raspuns ca da, tot timpul, dar de asta ii schimba constat pozitia pacientului, il mobilizeaza des si folosesc cu incredere tot felul de creme “bune, dar scumpe” (in vorbele lor).

Pentru mutarea pacientului din pat in scaun cu rotile nu i-am vazut sa foloseasca puterea bruta (ca la noi). Se grupeaza cate 2, il iau tot timpul folosind pozitii care sa il ajute si pe pacient si pe ei si, cel mai important, nu il iau niciodata fara sa ii faca niste miscari de incalzire a muschilor din zona lombara / mediana. Nu am vazut miscarile bruste si violente de pe la noi (care oricum le fac rau si celor care il muta).

Am observat eu ca dupa pauza de masa (cea lunga, de 50 minute) intotdeauna asistentele se spala pe dinti. 3 zile la rand am stat in camera asistentelor cu 4-5-6 femei care se spalau pe dinti in picioare. Foarte bizara imagine. Ca roman sadea ce sunt, am crezut ca ori sunt obligate de spital sa faca asta, ori le e frica de costurile unei vizite la stomatolog, ori sunt foarte atente la respiratia lor – mai ales ca aici vorbesc cu pacientii tot timpul si ajung des cu capul in zona capului pacientului (deci si a nasului). Azi am si intrebat de ce fac asta. “Nur für Hygiene“, dar “nu fac asta toate”. Am stat inca vreo 3 ore si ceva intr-o sectie de Cardiologie (multumita unei studente de aici, care face Praktikum acolo). Sectie putin mai mare, multe asistente angajate, plus multe studente. Hop, am numarat nu mai putin de 15 canute cu periuta si pasta de dinti in ele. Igiena, taica, nu gluma!

Alta chestie observata e ca toate asistentele sub 30 de ani se spala REFLEX pe maini cu20141009_184952 un dezinfectant, oferit de spital intr-o sticluta, pe care il cara la un breloc la brau TOT timpul cat sunt in spital. Pun mana pe pacient, hop se spala pe maini. Inainte de a intra la pacient, la fel. Pun mana pe orice altceva si urmeaza sa puna mana pe pacient – se spala cu “schnapps” (cum zicea o doctorita azi, care inainte sa dea mana cu un pacient se scuza ca are inca niste dezinfectant pe mana). Bai, dar e incredibil. Nici macar nu se gandesc, pur si simplu vorbesc cu tine, verifica vizual nu-stiu-ce la o pompa de infuzie si in timpul asta se spala pe maini. Am primit si eu dezinfectantul meu cand am ajuns la Cardiologie. O sa ma duc cu el acasa si o sa-i fac un altar, cu lumanari si toate cele, poate asa se molipseste lumea de acest obicei. :))

Aici, studentii Asistenti Medicali sunt platiti in toti cei 3 ani (si au si al 13-lea salariu). 800/1000/1200 franci/luna (o suma mica, dar nu mor de foame). De ce? Pentru ca 50% din timp chiar muncesc in spital (restul sunt la scoala si au doar 5 saptamani de vacanta/an). Din anul 2 au pacientii lor, carora trebuie sa le faca planul de ingrijiri, sa le administreze medicamente, sa faca totul, practic. Nu au voie sa administreze nimic fara sa fie verificata tavita cu tratament inainte de a pleca cu ea din biroul asistentelor (de Asistenta-mentor a lor). Ei bine, in prima sectie am vazut ca se verifica din principiu toate intre ele, mai ales la medicamente administrate intravenos, si mai ales intre cele tinere. Dar am vazut-o si pe o tanti de 60 de ani care a cerut frumos sa-i verifice cineva tratamentul inainte sa plece sa-l conecteze la pacient. La cardiologie la fel se verificau intre ele, dar exclusiv cele mai tinere. Pur si simplu se mai uitau o data la tot ceea ce iese spre pacient (e potasiu cat ti s-a cerut? ai pad dezinfectant? ai conector in forma de T pentru infuzor? etc.). Un mod simplu de a scadea numarul de probleme.

La cardiologie am vazut vizita unui doctor la un pacient, care a durat cam 20 de minute. A luat timpul sa-i explice pacientului cu endocardita infectioasa (cauzata de un cardiodefibrilator intern)  ca nu are nevoie de operatia de extragere a lui pentru moment, ca ar fi mai bine sa astepte sa vada efectul antibioticului si ca daca vrea, poate cere asta, dar ar fi mai bine sa astepte si apoi sa se hotarasca daca va face o operatie de inlocuire a unei valve (nu am inteles de care dintre ele se prinsese vegetatia bacteriana), care probabil va fi mai eficienta pe termen lung. Oricum, a fost extraordinar sa20141009_162648 vad ca un doctor isi ia timp sa vorbeasca serios cu un pacient foarte speriat, sa ii prezinte avantajele si dezavantajele, sa ii raspunda la intrebari si sa termine cu “va las sa va ganditi, imi dau seama ca e foarte greu sa luati o decizie dupa tot ce v-am zis”.

Am fost si in situatia de a fi intrebat “cum ajung la sectia X”. Cu badge-ul meu de 50 de franci (garantia), cu hainele mele de spital, poate aveam fata de angajat. :)) Mi-am cerut scuze, zicand ca e doar a 3-a mea zi aici, habar-n-am unde vrea el sa ajunga, dar sa incerce la Informationen. Asta pentru ca tot am eu o obsesie cu datul de informatii oamenilor (ma enerveaza cand nu sunt in stare sa fac asta, pentru ca pe mine rar ma ajuta cineva cand intreb).🙂 Eu abia am ajuns de capul meu la Cardiologie si elvetianul vroia sa-l ajut eu🙂 La astia lifturile sunt SF, au vreo 9 si alege un soft pentru tine pe care il vei folosi, in functie de etajul dorit si de ocuparea lifturilor la momentul ala.

M-a amuzat azi sa aflu ca au mansete pentru tensiune + stetoscoape (tinute bine in 20141009_125617dulapuri), dar ca nu le mai folosesc de ceva ani, pentru ca s-au obisnuit cu aparatele automate. Oare astea mai tinere de aici or sti sa ia tensiunea cu mansetele ruptacite cu care am invatat eu prin spitalele noastre? M-am retinut de la intrebari stupide.

Alta chestie pe care am vazut-o a fost la Cardiologie: acolo sunt obligati sa verifice Defibrilatorul ZILNIC (aparatul are un program de autodiagnostic si de soc de test), sa printeze si inlocuiasca o mica foicica de auto-diagnostic a aparatului si apoi sa il puna la loc si sa semneze undeva. Ma gandeam daca se face asta la noi si cat de des. A, si a facut-o o studenta. Pe mine nu ma lasau sa ating aparatul de EKG in anul 2 ca “sa nu-l stric“. Oricum, radeau si ele ca in tabelul cu pricina (pe ultimul an) erau vreo 5-6 zile in care nu a fost verificat. Mai precis nu intelegeau cum s-a putut o asemenea scapare.

Ultimul lucru pe care il mai mentionez e ca am vazut o pompa de infuzie pentru alimentarea pe sonda. In cazul asta era o sonda de gastrostoma (numita aici sonda PEG), dar putea fi conectat si la o sonda nazogastrica. Setezi cati ml de papică vrei sa primeasca pacientul/ora si se ocupa pompa. Ca la tratamentul IV, doar ca pentru alimentare. Studenta din Germania s-a aratat si ea impresionata de asta si a zis cu invide ca “bei uns wird es nur in 1 oder 2 Jahre kommen” (la noi va veni doar in 1-2 ani asa ceva). NU m-am putut stapani si mi-a scapat “bei uns wird es in einem Jahrhundert kommen” (intr-un secol…).

P.S. Daca vrea cineva sa vada cum arata privelistea din sectia de Cardiologie, privelistea de pe terasa de la ultimul etaj al spitalului (cum, sa nu exploateze elvetienii asa o mina de aur) sau cum arata elicopterul spitalului chiar inainte sa plece, urmeaza. Si nu, nu a urlat nimeni la mine “de ce faci poze in spital, nu stii ca nu e permis, cum indraznesti” (oricum am intrebat inainte, pentru ca mi se pare normal).

20141009_153500
Da, aia e o terasa si da, ala e un pat cu un pacient (in centru) care a iesit la aer liber. Si cam tot ce se vede cu ochii (pana la zona verde) inseamna SPITAL si cladiri ale lui.

20141009_153504 20141009_153453

2 thoughts on “Jurnal de Elvetia (3)

Leave a Reply

