Din spital

“Haideti cu mine la recolta!”

“Recolta… adica recoltat de sange? Hahaha”

“De ce razi, asa zic eu”.

“Mi se pare foarte amuzant, tocmai de asta rad”.

“Buna. Ma numesc X si astazi voi avea grija de aceste flori“. La privirile mele pe jumatate serioase, pe jumatate amuzate, aruncate dupa niste eventuale ghivece din incapere, mi se raspunde: “Nu, nu, asa le zic eu pacientilor. Stii, din cauza starii lor…”. Am raspuns foarte inteligent “Aaaaa“.

Ajutam la mobilizarea unui pacient in pat. Pe hol se aude un “băiatuuu’“. Obisnuit dupa 2 ani si ceva sa raspund la acest apelativ care nu prea mi se mai potriveste de ceva ani (cel putin nu la varsta, daca nu la minte), ma intorc. Asistenta observa si-mi zice “nu, nu era pentru tine.” “Inteleg. Dar m-am obisnuit sa raspund la apelativul asta.” “Bine, atunci spune-mi din nou cum te numesti, ca sa nu te strig băiatu’” Ii spun. Peste 15 minute, cine ma striga “Băiatuuu’” de la capatul celalalt al holului?

Avem un pacient alcoolic. Traumatism (cazatura). Internat. Sevraj. Si-a mai revenit. De la bălmăjeli in primele zile a ajuns la cuvinte inteligibile. Azi imi cerea “un cuțit ca sa taie toate cablurile din jurul lui, ca să plece acasă odată“. 1 ora a cerut un cuțit de la oricine trecea pe acolo. Ba tipand, be rugator, ba abia inteligibil.

Ajutam la pregatirea tratamentului pentru un pacient. Vine o alta asistenta val-vartej si ne ia foile de observatie (si tratament) “Se arestează foile!”. Asistenta, contrariata “Hai, mai lasa-mi-le 2 minute, ti le aduc imediat”. “Nu ai auzit ca se arestează? Ce mai comentezi?”, si pleaca cu foile.

Pacient in stare grava (ca toti de aici). Virus Hepatic C, ciroza, ascita, varice esofagiene rupte, trombocite 30.000 etc. Ma gasesc eu sa intreb ceva despre evolutia starii lui (bazat pe ce vazusem in foi). Mi se raspunde sec “e bolnav, săracu’“.

Alt pacient. Avea ciorapi de compresie pe el (pentru a preveni tromboza venoasa flowtron ciorapi presiune antitrombembolieprofunda). O asistenta o intreaba pe alta “i-ai pus ăluia ștrampii?”. Eu incep sa ma uit ca vitelul la poarta 9. Vedeam ciorapii in fata mea. Pana la urma am vazut ca era vorba de un fel de pantaloni/pompa de compresie, practic un dispozitiv de compresie pneumatica (se umplu cu aer gradual cresc returul venos/reduc staza in picioare). I-au scos ciorapii si i-au inlocuit cu dispozitivul cu pricina. Vazusem ceva asemanator pentru maini in Elvetia, dar la picioare tot ciorapi de compresie am vazut ca foloseau. Arata cam ca in poza. Niste informatii suplimentare despre profilaxia trombozei venoase aici. Anyway, pe viitor voi sti cum arata ștrampii cu aer (si cum se monteaza, desi asta nu e mare filosofie).

Pacienta intubata, operata, incapabila sa vorbeasca. Cand vrea ceva, bate cu inelul de la mana in balustrada patului. S-a tot chinuit sa imi spuna ceva. AM venit cu ideea geniala (credeam eu) de a-i da o foaie pe care sa scrie ceva. Zis si facut. Cer voie de la o asistenta, cer si un pix (pentru ca tot nu merg cu pixul in buzunar), ma duc la ea. Nu inainte de a primi de la o asistenta asigurarea ca “n-o sa inteleg nimic din ce scrie”. Hop la pacienta. Mi-a mazgalit un fel de c, o bara si un fel de s. De sus in jos, fara o ordine anume. Excelent.

Azi am avut un moment de prostie excesiva. In foaia unui pacient scria “DZ prezenta“. Desi am mai vazut prescurtarea asta de nenumarate ori, pur si simplu nu mi-a venit in cap ce inseamna. Singurul lucru care-mi venea in cap era Diabet Zaharat (de care suferea, din intamplare, pacientul, mai sus scriind DZ tip II). Ma framant eu ce ma framant si, in loc sa ma uit pe foaia urmatorului pacient (unde scria “DZ 350 ml” – ceea ce mi-ar fi aprins scanteia imediat), ma duc eu sa intreb la o asistenta. S-a uitat la mine cu mila, combinata cu dispret (meritat) “daca nu stii, asta e. Diureză, asta inseamna”. OK, pe tura ei sigur nu mai ating vreun pacient al ei, asta e clar.

3 thoughts on “Din spital

Leave a Reply

