Cum ajungi sa lucrezi ca Asistent Medical in Danemarca (guest post)

Am un post in care am incercat sa strang cateva informatii despre salariile asistentilor medicali in diferite tari din Uniunea Europeana. Nu este exhaustiv si nici nu sustin ca este 100% precis – toate informatiile pe care le-am folosit sunt luate de pe internet, dar mentionez sursele.Denmark-City

Acolo am primit un comentariu de la un asistent medical care lucreaza de ceva ani in Danemarca, dupa 3 ani munciti in Romania (ca asistent medical).

La rugamintea mea, a fost dispus sa isi impartaseasca, pe scurt, povestea plecarii sale la munca in Danemarca.

Mi-am permis sa introduc niste sublinieri si intariri prin text, in rest este 100% guest post:

 

Sa o luam cu inceputul.
Nu am avut o dorinta de a munci in Scandinavia per se. A fost mai mult un impuls ori, daca vrei, o idee, sa vad daca pot sa ajung acolo si, mai ales, sa experimentez pe pielea mea societatea nordica.

Nu am stiut absolut nimic despre procesul efectiv de recunoastere a calificarii, insa stiam foarte bine procedura. Suedia si Danemarca (tarile pentru care am aplicat) sunt state membre UE, deci sunt supuse anumitor conventii, printre care amintesc cea mai importanta, Directiva 2005/36 (plus amendamentele de rigoare adaugate de-a lungul anilor), directiva care guverneaza migratia fortei de munca in spatiul UE.

Asadar, am tras cu glontul catre Suedia si Danemarca.

Primul pas a fost sa aflu care este denumirea suedeza, respectiva daneza, a titulaturii ”asistent medical”.
A fost relativ simplu. Utilizand Google Translate, nurse a devenit sygeplejerske, asta fiind traducerea in daneza (syg = bolnav, plejer = ingrijitor). Renunt a mai mentiona Suedia, pentru ca nu am primit nici un raspuns pozitiv din partea lor.

Asadar, eu sunt sygeplejerske. De fapt, sygeplejer (asistent medical), sygeplejerske insemnanad asistenta medicala. Oricum titulatura oficiala este de sygeplejerske. Inca o dovada ca traiesc intr-o societate axata pe egalitatea intre sexe?… Ma rog.

Pasul urmator a fost atasarea in Google a termenului sygeplejerske de job, acesta din urma fiind un termen ”international”. Asa am gasit posturi de asistenti medicali in Danemarca. Dupa aceea, acelasi google m-a ajutat sa gasesc ”sygeplejerske job i psykiatrien”, adica joburi asistent medical in psihiatrie, acesta fiind domeniul meu de activitate.

O pagina m-a condus la alta. Asa am aflat ca Danemarca este organizata pe regiuni si pe pagina oficiala a acestora pot gasi si aplica pentru joburi. (nota Cristian: un site, in engleza, al regiunii centrale, cu informatii despre munca in Sanatate in Danemarca gasiti aici)

Odata gasite aceste joburi disponibile, nu trebuia decat sa utilizez din nou Translate pentru a avea o versiune in engleza a anuntului si, mai ales, pentru a gasi o adresa de email de contact.

Astfel am aplicat, daca bine imi amintesc, pentru vreo 25-30 de posturi.
Am explicat frumos cine sunt si ce pot, am atasat un resume actualizat si am multumit frumos, asteptand vreun raspuns.

Am primit doar 2 raspunsuri concrete.
Unul a fost de la o sectie de psihiatrie din Copenhaga, iar celalalt de la actualul meu loc de munca.
Diferenta a constat in faptul ca cei din Copenhaga ar fi vrut sa am autorizatia de a profesa (adica sa-mi fi recunoscut diploma, pe romaneste) inainte de interviu, pe cand ceilalti nu, ei m-au chemat la interviu inainte. Pe banii lor.

Zis si facut.

Am rezervat un bilet cu Lufthansa si dus am fost catre Danemarca.
In gara orasului unde este situat spitalul m-a asteptat o angajata de la Resurse Umane, care m-a condus catre garsoniera pusa la dispozitie de catre ei pe durata celor 5 zile.

Interviul a fost un succes, altfel nu mai stateam acum, fiind de garda, sa scriu istoria mea.

Pe scurt, interviul a decurs foarte profesional. Au fost prezenti 2 sefi de sectie, plus directorul de ingrijiri. Au mai fost 2 angajati de la Work in Denmark, o organizatie guvernamentala al carei scop este sa atraga forta de munca calificata in Danemarca. Apoi eu si inca un asistent polonez, in gluma fie spus, adus pe filera poloneza (directorul de ingrijire este de origine poloneza, plus de asta tipul mai avea un frate si un var angajat in acelasi spital)

Ni s-a explicat ce si cum, cum va decurge procesul de integrare, care este salariul de incadrare, ce drepturi avem etc.

In timp ce eram in drum spre Copenhaga pentru a vizita orasul, primesc mesaj de la Lisbeth (tipa de la Resurse Umane) ca s-au hotarat sa imi ofere postul.
Eram asadar angajat pe un post temporar de 1 an cu posibilitatea de a fi angajat permanent daca, dupa 1 an, voi atinge un anumit nivel al limbii daneze.
Totusi, conditia cea mai importanta pentru mine era sa obtin autorizatia daneza, fapt care stiam ca nu va fi fara probleme.

Nu cred ca are relevanta acum, insa pana la urma am primit dreptul de a profesa in Danemarca.
Daca cumva doresti, am sa explic pe indelete, insa pentru cei din generatia ta recunoasterea calificarii in spatiul UE este absolut o simpla formalitate. (nota Cristian: asa este, am o colega care a terminat anul acesta, acum deja i s-au recunoscut studiile, la doar cateva luni de la terminarea scolii – voi reveni cu povestea ei, probabil)

Cum e sa muncesti in Danemarca?
Raspuns: nu e ca in Romania.

Am fost inclusi (eu si Pawel, polonezul) intr-un program de mentorship. Am avut-o drept mentor pe X, o daneza de vreo 1,60, putin dolofana, insa extrem de competenta, mai ales dpdv al calitatii serviciului medical. Actualmente este angajata a sectii de Cardiologie din cadrul Spitalului Universitar din orasul X, pe un post de udviklingssygeplejerske, adica o asistenta care are ca obiect de munca controlul serviciului medical si imbunatatirea lui. Are vreo 28 de ani si la anul va studia pentru doctorat.

Primele 3 luni au fost structurate astfel : 1 zi pe sectie sub indrumarea lui X, restul de 4 zile la scoala de limba daneza. In treacat fie spus, in Danemarca strainii au posibilitatea sa studieze gratis limba daneza timp de 3 ani.

Apoi, 2 zile la munca, 3 la scoala.

Intre timp am fost platit ca si oricare alt asistent medical.

Cum a fost integrarea?

Grea. Primele trei luni au fost grele.
Limba daneza este aproape imposibila. Germana e simfonie pe langa sunetele grosolane emise de danezi. Parca Regina Margareta(Danemarca este Regat) a spus odata ca limba daneza nu este o limba, ci o boala a gatului.
Sincer, nu cred ca poti retine prea multe in primele 3 luni, decat dialogurile absolut conventionale.
Gramatica este relativ simpla, au doar un timp de conjugare a verbelor( cum ar veni, eu mananc, tu ”mananc”, el ”mananc”), ceva verbe neregulate, apoi ordinea in propozitie(aici se aseamana cu germana). Pronuntia este aproape imposibila si asta face foarte dificil procesul de invatare a limbii daneze.

Planul initial a fost ca in decurs de 6 luni sa atingem un anume nivel de competenta incat sa putem munci independent pe sectie. Insa au fost putin cam optimisti, cel putin in cazul lui Pawel.

In cazul meu, la 7 luni de la inceperea cursurilor, in luna mai 2010 am inceput sa muncesc independent, evident am mai primit ajutor. Insa am reusit in cele din urma.

La 1 an am atins nivelul dorit de ei, ma refer la competenta in limba daneza si, astfel, am obtinut fixarea pe post, asa cum se spune in Romania.

Din pacate pentru Pawel lucrurile nu au decurs prea bine, desi a avut parte de tot suportul pe care il putea cere.

Cum este munca de asistent medical in Danemarca?…

Cred ca ramane pe altadata.

Godnat. (CristianNoapte buna, postul a fost scris noaptea)

4 thoughts on “Cum ajungi sa lucrezi ca Asistent Medical in Danemarca (guest post)

Leave a Reply

