Vacanta la Ischgl

Sau Impresii de calatorie in Republica Populara Schiabila Romano-Ruso-Austriaca Ischgl

De ce denumirea asta? Pentru ca Ischgl (impreuna cu statiunea-sora, de peste munte, Samnaun, din Elvetia) este pur si simplu invadata in perioada asta a anului de romani, rusi, ucrainieni (plus natiile bastinase: austrieci, elvetieni, germani si ceva batavo-flamanzi rataciti).

De data asta mi-am adus aminte de o lectie din manualul de limba germana de nivel B1 sau A2, in care o familie de germani se plangea ca a venit la schi in Austria si aici ploua in loc sa ninga, deci se dadeau pe iarba. Ei bine, cam asa a fost si aici inainte sa ajung, de unde toata valea era acoperita de zapada joi, dupa o ploaie de vineri-sambata dimineata, totul s-a inverzit.
Din fericire, data fiind altitudinea domeniului schiabil, chit ca ploua jos, sus a nins si zapada s-a pastrat ok.
Oricum, primele zile au fost un pic dezamagitoare, deoarece cam 60% din domeniul schiabil a fost inchis. Prima zi a fost chiar enervanta, pe partea dinspre Ischgl s-au inghesuit cateva mii bune de turisti pe cateva partii. Timp in care sus ningea, batea vantul si era ceata, iar de la 1600 m in jos ploua. Asta a insemnat ca partiile spre oras erau pur si simplu racaite pana la gheata pura la sfarsitul zilei.
Ma dau cu placa de fix 9 ani, nu mai sunt de mult incepator, partiile negre imi plac chiar mult. Dar in ziua aia am nimerit la un traverseu nereusit la sfarsitul zilei pe o portiune de cam 800 m de partie neagra care era un patinoar de sus pana jos. O suprafata de gheata lucie, fara pic de zapada, cu o panta de aproximativ 25 grade. Combina asta cu ninsoare si vizibilitate scazuta si prima zi a vacantei, cand nu esti inca 100% sigur pe tehnica. Pentru prima data dupa multi ani am simtit frica si am coborat toata portiunea fix ca un incepator. In urmatoarele zile m-am “razbunat”, coborand partia aia (si altele mai abrupte) foarte bine. Dar a fost interesant sa simt din nou Frica.

Oricum, restul zilelor au fost foarte frumoase. Am avut 3 zile cu soare, prima cu ninsoare plus 2 in care am avut si soare si ninsoare (dimineata, respectiv dupa-amiaza). Am apucat sa trec si prin portiunea de off-piste unde am cazut stupid in prima zi si mi-am distrus vacanta (si genunchiul) acum 5 ani. Am ajuns si prin zone unde n-am reusit sa ajung acum 5 ani. Am coborat pana in Samnaun, pe o partie lunga si interesanta (80, rosie), dar care se termina intr-o cararuie plata si enervanta la vreo 1 km de telecabina din Samnaun. Am luat busul pentru ultima portiune. Cealalta coborare spre Samnaun (60) nici macar n-am mai incercat-o, dupa ce mi s-a zis ca ar fi fost si mai plata spre final.
Oricum, e amuzant sa-ti dai seama ca, desi ai o caruta de partii la dispozitie, dupa o vreme iti alegi niste partii preferate si ramai pe ele, fara sa te mai obosesti sa explorezi chiar tot domeniul schiabil. Ceva ce n-as fi facut acum cativa ani, cand preferam sa merg sa incerc fiecare partiuta posibila din orice domeniu schiabil nou. Deh, ca roman, obisnuit cu 1, 2, maxim 3-4 partii intr-un “domeniu schiabil”, cand ajungi la 20-30-40 (sau mai multe) partii, parca iti doresti sa le vezi si incerci pe toate. Dar, aparent, pe masura ce am inaintat in varsta, mi se pare mai comod sa ma multumesc cu cateva variante (mai lungi si mai variate, ce-i drept) decat sa ma chinui sa trec 4 varfuri ca sa ajung la partia cea mai indepartata din domeniul schiabil.

Ca alta observatie personala: acum 5 ani, din cate tin eu minte, nu aveau decat 2 gondole care urcau pe munte. Acum au deschis una noua (un funitel, cu cabine de 24 persoane). Atunci am fost in high-season, la inceputul lui martie. Acum am fost in ceea ce austriecii numesc “Nebensaison” – sau low-season. Desi mi s-au parut aproape la fel de multi oameni pe partii ca atunci (daca nu mai multi), urcarea in statiune nu mai era la fel de problematica – adica au mai disparut din cozi. Cea mai lunga coada la care am stat in aceste 6 zile a avut 5 minute. Ceea ce e excelent.

Per ansamblu, am ramas cu impresia de acum 5 ani: partiile din partea elvetiana sunt mult mai pe gustul meu. In zona Alp Trida aveam vreo 6 partii rosii usor accesibile si foarte dragute, plus ceva zona de off-piste, plus vreo 2 restaurante care parca aveau mancare ceva mai buna decat in partea austriaca. Si doar cu putin mai scumpe (e adevarat, nu am vazut cum s-au schimbat preturile de joi spre vineri, dupa ce francul a castigat peste noapte aproape 20% in valoare).

Per ansamblu, mi-a placut la Ischgl, dar cred ca nu o sa mai revin prea curand aici pentru 1 saptamana de vacanta, pentru simplul motiv ca e mult prea aglomerat. Si pentru ca ar fi cazul sa mai incerc si alte statiuni. Cand si daca voi avea bani.🙂

La final, ultima observatie, pentru cine ar fi interesat sa mearga mai civilizat la schi in Alpi (fara sa piarda 4 zile pe drum, mergand cu masina): Lufthansa si Taromul zboara spre Munich, de unde ajungi in maxim 4 ore (poate 5-6, in caz de zapada) cam orinde in Tirol. Daca iti iei biletele din timp, dai cam 130-150 euro/bilet dus-intors, cu bagaj de cala si bagaj sportiv (schiuri/snowboard + clapari/booti + casca). Anul asta ne-am hotarat tarziu, am dat 170 euro. Dar clar a meritat fiecare leu. Intr-un an am zburat (chiar de 2 ori) si cu WizzAir si BlueAir (catre Bergamo). Cu low-costurile esti tratat ca o vita si platesti chiar mai mult (bagajul de cala + bagajul sportiv la un loc ies la 160 euro dus-intors). Cu un pic de planificare in avans, poti sa te asiguri ca pleci dimineata din Bucuresti si dupa-amiaza esti in Tirol, fara sa te stresezi in vreun fel.

Idalp dimineata, pe ninsoare
Idalp dimineata, pe ninsoare
Fara zapada/Dupa zapada
Fara zapada/Dupa zapada

20150112_122222 20150112_135347

Alp Trida Sattel e sus, cu cabinele spre Samnaun.
Alp Trida Sattel e sus, cu cabinele spre Samnaun.
20150113_110821
Idalp pe soare
Spre Samnaun
Spre Samnaun
Unele dintre cele mai frumoase partii rosii pe care le-am coborat
Unele dintre cele mai frumoase partii rosii pe care le-am coborat

20150113_133429

Final de zi
Final de zi
Apres-Ski la Schatzi
Apres-Ski la Schatzi

20150114_084737

Stanca ciudata din Elvetia
Stanca ciudata din Elvetia
"Peisaj invernal cu banca"
“Peisaj invernal cu banca”
Inceput de zi
Inceput de zi
What do we say to the god of black slopes? "Nice slope, dude!"
What do we say to the god of black slopes? “Nice slope, dude!”
Sculpturi in gheata - pregatirea
Sculpturi in gheata – pregatirea
Peisajul de pe Marte. Sau ceva de genul.
Peisajul de pe Marte. Sau ceva de genul.
Niste norisori.
Niste norisori.
Nitel powder
Nitel powder
Sculpturi in gheata - Frau Merkel.
Sculpturi in gheata – Frau Merkel.
Sculpturi in gheata - habar-n-am ce vroia sa fie asta.
Sculpturi in gheata – habar-n-am ce vroia sa fie asta.
Asta cica a castigat concursul de sculpturi in gheata.
Asta cica a castigat concursul de sculpturi in gheata.
Poti sa bagi calabalacul a 5 schiori/boarderi intr-un Ford C-Max? Da!
Poti sa bagi calabalacul a 5 schiori/boarderi intr-un Ford C-Max? Da!

*Cred ca sunt exemplul perfect de snob de Romania. Ma tot plang ca nu castig suficienti bani, stramb din nas la orice cheltuiala, dar ma duc in vacanta la snowboard in Austria, intr-una dintre cele mai scumpe statiuni ale lor. Eh, well, poate de snobism se mai poate vindeca omul.🙂

2 thoughts on “Vacanta la Ischgl

  1. Legat de snobism , eu personal consider ca zicala “Suntem.prea saraci ca sa ne multumim cu lucruri ieftine ” ni se aplica in totalitate :)))
    Ps: astept urmatorul articol legat de practica in spital.

    Like

    1. 🙂

      In spital reajung maine, din prima saptamana din an n-am strans suficiente impresii pentru 1 post. Macar sunt fericit ca nu am mai ajuns pacient intr-un spital (ma rog, clinica) din strainatate in vacanta asta🙂

      Like

Leave a Reply

