Ce carti am mai citit

Cand nu adorm cu cursurile de oncologie, geriatrie sau pediatrie in brate, ma mai relaxez cu cate o carte de fictiune.

Problema e ca am strans asa de multe pe lista “de citit” incat am ajuns sa nu pot citi decat ceva care ma prinde repede, ma tine in priza si are o dimensiune nici prea mare (ca sa nu dureze prea mult s-o citesc, ceea ce m-ar face sa ma simt vinovat ca citesc fictiune in loc sa invat) dar nici prea mica (ca sa n-o consider o fituica inutila). Asa am strans pana acum nu mai putin de 6 carti incepute pe kindle + peste 10 downloadate si neincepute (si altele pierdute ba pe calculator la munca/acasa, ba pe telefon). Fictiune si nu numai (asta si asta clar nu sunt fictiune).

Hmm, pe vremea cand citeai o carte doar pentru ca intrai intr-o librarie si ti-o recomanda cineva (sau o alegeai tu in functie de preferinte si cunostinte despre autor) erau MUUUULT mai simple. Si vremurile cand aveam mult mai mult timp liber la dispozitie par asa de indepartate acum.

Sa revenim. 2 carti:

  1. Talion: Revenant, de Michale A. StackpoleTalion revenant

Am luat cartea total la nimereala, cand am fost prima data la noua librarie Carturesti: Carusel. Da, exista oameni care merg la Carturesti ca sa cumpere carti (gasp!), nu ca sa-si faca poze.🙂

Mi-a placut coperta si mica descriere, nu stiam absolut nimic despre autor.

Povestea: Un imperiu (dintr-o lume medievala/fantasy) care ocupa un continent intreg se dezintegreaza. Din haosul creat ies nenumarate mici regate independente, in care familiile domnitoare vechi au fost indepartate mai mult sau mai putin violent de la putere. Plus un teritoriu independent, Tal, cu capitala la Talianna, al Talion-ilor. Acestia aveau rol de forte de securitate speciale in timpul imperiului.

Dupa caderea imperiului Talion-ii (impartiti in Judecatori, Elite, Luptatori, Lancieri, Arcasi, Vrajitori si Servicii) isi ofera in continuare serviciile pentru toate regatele, ramanand impartiali in toate conflictele locale. Familiile nobile din toate regatele isi trimit copii aici, pentru a invata strategie militara, istorie, magie sau alte stiinte. Detasamente de luptatori din Talianna sunt trimise uneori pentru a apara familiile regale iar Judecatorii ajuta la prinderea unor criminali periculosi, atunci cand autoritatile locale sunt depasite sau crimele se petrec pe mai multe teritorii. Judecatorii sunt cei mai puternici dintre toti Talion-ii, fiind instruiti in toate artele razboiului, fata de celelalte caste, care se specializeaza doar intr-una.

Screen shot 2015-05-05 at 1.29.21 PM

Nolan este ultimul supravietuitor al unei foste familii regale, macelarita violent in anii de dupa caderea imperiului. Urmarim felul in care ajunge Judecator (Justice), concomitent cu aventurile sale ca Judecator, intai in cautarea unor criminali periculosi, apoi in descoperirea unui complot impotriva familiei regale actuale din fosta sa tara. Alternanta intre capitole – prezent/trecut – devine un pic agasanta la un moment dat, dar este relativ bine impletita in povestea generala.

Cartea incepe abrupt, continua intr-un ritm mai lent, pentru a ajunge la apogeu undeva cu mult inainte de final. Punctul culminant este un pic prea mult asteptat.

Oricum, a fost o carte placut de citit, in sfarsit un roman care se termina fara sa fie parte dintr-o serie de 3/5/7 volume in care cititorul isi cam pierde interesul dupa prea multe intrigi neterminate, detalii inutile si intorsaturi plictisitoare de situatii (A Song of Ice and Fire imi vine in cap cand zic asta). Taman buna pentru un week-end ploios.🙂

  1. The Forever War, de Joe HaldemannForeverWar

Scrisa in anii tumultuosi 1970 ca o critica la Razboiul din Vietnam, cartea este inca foarte interesanta si actuala. Mi s-a parut interesanta perspectiva unui autor din ’70 asupra evolutiei tehnologice (ii supraestimau ritmul) si asupra felului in care societatea umana se va schimba de-a lungul veacurilor.

Candva in anii ’80, omenirea descopera primul collapsar, un fel de gaura neagra care permite calatoria instanta intre 2 puncte indepartate ale galaxiei (intre 2 collapsari legati intre ei). Aceasta descoperire rescrie legile fizicii si ofera un boost imens cercetarii stiintifice, ceea ce permite inceperea explorarii spatiale in anii ’90. In 1997, omenirea intampina prima rasa extraterestra inteligenta. Totul se termina prost, extraterestrii (numiti Taurani) distrug o nava neinarmata a oamenilor. Asa incepe un razboi care va dura peste 1000 de ani.

William Mandela (impreuna cu alti 99 de oameni extrem de inteligenti) este inrolat in armata, antrenat in conditii extreme pe Pamant, apoi pe Luna si apoi pe Stargate-ul de langa primul collapsar descoperit. Ei vor fi primul val de oameni trimisi sa atace la sol o baza a extraterestrilor.

Prima lupta fata in fata cu Tauranii se termina foarte rapid, fiind un macel, deoarece extraterestrii erau total nepregatiti pentru lupta cu oamenii. Atata doar ca la urmatoarea intalnire cu ei, acestia vor fi invatat din greselile lor precedente. Multumita dilatarii spatio-temporale, oamenii se confrunta cu un tip nou de soc al viitorului.

Desi calatoria pana la o noua tinta dureaza saptamani/luni pentru soldatii trimisi in lupta (datorita faptului ca trec prin collapsar in mai putin de 1 nanosecunda), de fapt ei ajung la destinatia aflata la mai multi ani-lumina de punctul de plecare sa se lupte cu un dusman care a avut ani de zile pentru a evolua tehnologic si a se pregati.

Fara sa povestesc toata cartea, soldatul Mandella ajunge sa se si intoarca pe Pamant la un moment dat (dupa cativa ani de armata – pentru el, dar 17 reali). Schimbarile aduse societatii de razboiul constant sunt foarte greu de acceptat pentru omul care a plecat de la o cu totul alta realitate. Se reinroleaza, este promovat si apoi, multumita relativitatii si misiunilor din ce in ce mai indepartate de Pamant, ajunge sa “lupte” pana in anul 3143.

Cartea este un SF destul de interesant, prezentand relativ intr-un fel aparte evolutia civilizatiei umane “in colonizarea spatiului”. Controlul populatiei si relatiile interumane sunt niste teme importante ale cartii. Dar, in mare, autorul pare ca isi propune si reuseste sa prezinte perfect inutilitatea razboiului si usurinta cu care se perpetueaza o activitate extrem de risipitoare (in resurse, vieti si TIMP) fara un motiv precis.

E si relativ scurta, am citit-o in 2 seri fara sa ma culc chiar cand iesea soarele pe cer.🙂

Se pare ca va fi si ecranizata in curand. Desi a fost scrisa in 1970, faptul ca povestea va fi ecranizata in 2015-2016 o va face, cred, o victima a aparitiei sale dupa alte filme care (de fapt) au fost inspirate din ea. Interstellar imi vine in minte cand zic asta. Vom trai si vom vedea.

forever war mandella

5 thoughts on “Ce carti am mai citit

  1. Cred ca prima carte i-ar placea si sotului meu,o sa ii spun de ea.
    Cat despre cea de pr amazon cu how we die , daca iti place genul, atul gawande a scos o carte “being mortal”, destul de interesanta.el,doctor american, are un scris bun,mie imi place mult.pastrez “insemnarile unui chirurg despre o stiinta imperfecta” pe birou ca mi-e tare draga..a fost piatra mea decizionala ca sa zic asa:)
    Ti-o recomand!

    Like

    1. Hihi, Being Mortal e printre alea 10 carti luate si neincepute. Cand am luat-o (candva in ianuarie) mi-am zis ca daca o sa-mi placa, o sa iau si celelalte carti ale lui.
      Pana acum am tot amanat-o. Mi-am tot zis ca daca tot e sa incep o noua carte cu/despre medicina, ar fi cinstit sa o termin pe aia a dr. Nuland (care e chiar buna, dar cam greu de dus la capat). Mi-am zis ca o termin pe aia saptamana asta si apoi vad ce urmeaza. Nu de alta, dar are si legatura cu Geriatria care ma tot adoarme in ultima vreme🙂
      Daca tot suntem la carti cu subiect medical, pe asta ai citit-o?
      Si mersi pentru recomandari, asa mai adaug la lista😀

      Like

      1. Nuu,ms de recomandare,o adaug neaparat pe lista,pare suuper interesanta(vad ca a luat si un Pulitzer deci…)astept vara:))

        Like

        1. Chiar este interesanta pentru oricine vrea sa stie mai mult despre cancer.
          Intr-o tara in care prea multi stiu doar ca “se moare, maică” si “se trateaza cu iarba X” (nivelul mediu de cunostinte despre cancer in Romania, in opinia mea), o asemenea carte e foarte utila.

          Like

  2. *de fapt titlul e “Pe muchie de cutit” -Atul Gawande,in romana.
    Mie imi place sa o numesc asa cum
    am scris mai sus:))

    Like

Leave a Reply

