Asistent Medical in Anglia (9)

Ultima mea postare a fost oarecum neclara. Da, mi-am dat demisia pe 3 mai, dupa mai putin de 5 luni in sectia mea. Dupa o zi oribila. Dar aveam deja un interviu luat, cu o promisiune verbala ca voi fi angajat (care nu fusese inca dublata de o oferta primita in scris) si stiam ca am un nou interviu pe 4 mai. Nu in ultimul rand, aveam si siguranta ca voi ramane in In-House Bank, deci as putea face ture suplimentare (mai bine platite) oriunde in spital. Deci nu m-am aruncat cu capul in gol.
Long story short, pe 4 mai la ora 14:00 primeam un telefon in care mi se spunea ca mi se ofera un job in Operating Theatre la mine in spital (unde am avut interviul in acea dimineata). Prima zi de lucru ar trebui sa fie pe 1 sau 2 iunie. Cu chiu, cu vai, am ajuns unde am vrut sa ajung din prima zi.

Mai departe o sa scriu cate ceva despre concedii, taxare si impozite, demisie si perioada de preaviz si… gasirea unui nou loc de munca.

Despre toate aceste lucruri am mai scris cate ceva, dar ori a fost incomplet, ori am vorbit din alta perspectiva. De exemplu, despre gasirea unui job de Asistent Medical in Anglia DIN ROMANIA am scris multe inainte de-a pleca din tara. Mai jos o sa vorbesc despre acelasi lucru, dar din postura de rezident in Marea Britanie.

Sa incepem cu concediul. Multa lume (inclusiv eu inainte sa vin aici) va zice ca ai intr-un an “27 de zile de concediu cu plata” plus 8 zile de concediu de la stat (asa-numitele bank holidays, echivalentul zilelor libere “de la stat” din Romania). Unii sustin ca ai “7 saptamani de concediu pe an” – pentru ca fac calculul simplu 27+8=35/5 zile lucratoare intr-o saptamana = 7 saptamani. Dar nu pui la socoteala cele 8 zile de bank holidays – concediu cu plata sunt ambele, dar unele sunt zile-zile, altele… nu chiar. Explicatia urmeaza.

Nu o sa comentez ce si cat primesc alti oameni in alte spitale de stat sau private sau in camine de batrani (NH). Teoria mea este ca situatia este exact la fel in toate spitalele NHS, dar multi oameni interpreteaza gresit informatiile primite. E o teorie, poate ma insel.

Oricum. Sa revenim. Contractul meu prevede clar ca am dreptul la 202,5 ore de paid annual leave intr-un an. 202,5 ore impartite la 7,5 ore (cat ar dura o tura scurta de “1 zi”) ar echivala cu 27 zile. Problema e ca in spitalele NHS esti platit pe numarul de ore lucrate intr-o luna, nu pe numarul de zile – din cauza ca ai putea lucra si zile scurte si zile lungi.

Contractul standard intr-un spital de stat britanic presupune 37,5 ore lucrate in fiecare saptamana. Un an are 52,14 saptamani. Daca inmultesti 52,14 cu 37,5, apoi imparti la 12 (luni) iti iese o medie de 162,5 ore lucrate EFECTIV si PLATITE intr-o luna.

O zi lunga de munca are 12,5 ore in total, dar doar 11,5 ore sunt platite (ora mare de pauza NU ESTE PLATITA). 3 x 11,5 ore = 34,5 ore. Nu in ultimul rand, intr-o luna nu avem doar 4 saptamani, ci mai avem inca 2-3  zile in plus. Deci trebuie sa lucram 2 zile in plus in fiecare luna. De asta lucram 14 zile lungi in fiecare luna, de fapt, NU 13 cum se spune in mod eronat.

De ce toata explicatia asta? Pentru ca primim ore de concediu cu plata, nu zile de concediu. Cele 202,5 ore echivaleaza cu 17,6 zile lungi lucrate. In esenta, inseamna aproximativ 5 saptamani reale de concediu. O luna (14 ture lungi) plus cam o saptamana (3,6 ture lungi). Eu am primit acum 46 ore de concediu pentru aprilie/mai, ceea ce echivaleaza cu 4 ture. Deci in mai trebuie sa mai lucrez doar 10 ture ca sa imi fac totalul de ore lunare.

In plus, trebuie sa mentionez ca unit managerii din spitalul meu (si cred ca si din alte spitale) sunt incurajati sa insiste sa ne dea cate 1 saptamana de concediu (3 ture lungi) la aproape fiecare 2 luni, ca nu cumva sa cerem 4-5 saptamani de concediu deodata. Poti refuza asta, nu au dreptul sa te forteze sa iti iei concediul cand vor ei, dar trebuie sa fii pregatit sa te certi pentru asta. Nu stiu cati sunt dispusi s-o faca in primul an petrecut intr-o tara straina, intr-un sistem strain, intr-un spital nou, in fata unui sef direct.

Nu in ultimul rand, pentru lunile de vara trebuie sa-ti ceri concediul in avans si trebuie sa stii ca e mai dificil sa primesti 2 saptamani de concediu la rand. Cu cat e mai mare spitalul si mai bine inzestrat cu personal e sectia ta, cu atat ai sanse mai mari sa nu ai probleme cand iti ceri concediul.

Cat despre taxare si impozite:

Ca angajat in UK platesti impozit pe venit (de cele mai multe ori in sistem PAYE = pay as you earn) si National Insurance. Ca angajat in NHS poti plati si NHS Pension (daca nu optezi sa nu participi la acest tip de pensie, caz in care banii care ar fi mers la NHS pension sunt impozitati).

Impozitul pe venit (Income Tax) este 0 pentru toate veniturile totale anuale pana la 11.000 lire (Personal Allowance), 20% pentru toate sumele castigate intre 11.000 si 43.000 lire si 40% pentru toate sumele peste 43.000 lire. Personal Allowance (PA) corespunde si cu Tax Code-ul pe care il primesti. Anul trecut, PA era de 10.600 lire, Tax Code-ul pentru majoritatea britanicilor era 1060L. Anul acesta PA e de 11.000 lire, Tax Code-ul a devenit 1100L.
Pentru un exemplu simplu, daca ai avea norocul sa castigi 45.000 lire intr-un an, pentru 11.000 lire nu ai plati impozit, pentru suma de 43.000-11.000 = 32.000 lire vei plati 20% impozit, iar pentru restul de 2.000 lire vei plati 40% impozit.
Cum in fiecare luna primesti o suma oarecum diferita, pentru ca lucrezi mai multe sau mai putine ture de week-end sau de noapte, pe payslip vei vedea o valoare PAYE diferita in aproape fiecare luna.
Ca mica informatie: in primele 3 luni aici, eu nu am platit impozit pe venit, pentru ca nu am castigat in total mai mult de 10.600 lire (cat era PA anul trecut fiscal, care s-a terminat la 31 martie). Din aprilie, am inceput sa platesc impozit pe venit (PAYE) si s-a simtit diferenta. Ce importanta are asta? Daca incepi sa lucrezi aici iarna, ai mari sanse sa ai un mic bonus la salariu – pentru ca nu vei plati impozitul pe venit primele luni.

National Insurance (12%) plateste aproape toata lumea, pe orice venituri obtinute. Doar cei platiti cu mai putin de 8081 lire/an nu vor plati NI. Iar cei putini care castiga peste 3.583 lire/luna platesc NI de 2%.

Demisia e simpla. Cauti un template pe net. Eu am luat unul de pe monster.co.uk. Pui o data, numele tau, il printezi si il dai (IMPORTANT) unit manager-ului.

Eu am o perioada contractuala de preaviz de 4 saptamani. 4 saptamani inseamna 4 x 37,5 ore, deci iarasi revenim la problema cu numarul de ore lucrate, pentru ca in ture ne sunt platite doar cate 11,5 ore, nu 12,5. Pe scurt, eu voi termina cariera mea in sectia mea cu un excedent de 2,5 ore. Acele ore nu vor fi niciodata platite. Asta e…

Perioada de preaviz creste cu fiecare an in plus petrecut in NHS. Una dintre asistentele band 6 de la mine din sectie a trebuit sa stea 10 saptamani in perioada de preaviz aici…

Din punct de vedere legal, trebuie sa dai preaviz de minim 1 saptamana. Daca ai un contract care spune altceva (o perioada mai lunga), ar fi bine sa respecti litera acelui contract.

Trebuie tinut cont de faptul ca, oriunde ai merge, se vor cere referinte de la fostii angajatori – inclusiv unit managerul. Deci ar fi bine sa nu pleci certandu-te cu unit managerii.

Si daca te muti in interiorul aceluiasi spital sau trust (ca mine), perioada de preaviz este aceeasi.

In aceeasi idee, toate actele pe care ti le cer la angajarea intr-un spital iti sunt apoi cerute din nou si la mutatul intr-o sectie noua din acelasi spital. Plus ceva hartogaraie suplimentara de semnat.

In cazul meu, care trec de la medicina generala la chirurgie, trebuie sa mi se ia si sange pentru un test pentru HIV, HCV, HBV. Pentru ca acum voi face (sau voi participa la) proceduri predispuse la expunere = Exposure Prone Procedures (EPP).

Daca pleci dintr-un spital si ai venit aici cu vreun bonus de mutare, trebuie sa tii minte ca e foarte probabil sa ti se ceara banii inapoi. Cel mai des ar trebui sa astepti 12 luni pentru a nu ti se cere banii astia inapoi. Dar depinde de contract.

 

Cat despre gasirea unui loc de munca, odata venit aici se schimba un pic perspectiva asupra lucrurilor. Daca nu vrei sa schimbi orasul, trebuie sa te ocupi tu sa-ti gasesti alte trusturi/spitale. Poti folosi portalul NHS Jobs, unul dintre portalurile de joburi (monster, indeed, trovit etc) sau cauti pe google maps spitale/trusturi in zona care te intereseaza, apoi mergi pe site-urile lor si cauti sectiunea jobs-nursing&midwifery. Sau poti apela din nou la agentii de intermediere.

Eu am facut 2 lucruri.

  1. Am mers in februarie la matroana de la operating theatres, m-am prezentat, i-am spus ca as vrea sa lucrez la ei, ca imi place chirurgia si ca mi-ar placea sa vin sa lucrez la ei 1-2 zile ca voluntar. In martie am avut acea zi de voluntariat, apoi am pastrat legatura cu un band 7 de acolo. Mi-a tot zis ca urmeaza sa apara un ad cu un job la ei in curand pe site-ul spitalului. A aparut abia in aprilie. Cu expiration date 25 aprilie. Am fost invitat la interviu abia pe 4 mai. Adica tot procesul dureaza, asta vreau sa spun. Chit ca faci totul la tine in spital!
  2. Am cautat mai multe trusturi in Londra, am cautat pe site-urile lor la jobs, am aplicat la toate joburile cu Cardiologie (mai precis CCU sau HDU) sau Chirurgie (Operating Theatres/Scrub nurse). Mi-am depus candidatura (toate folosesc NHS Jobs sau trac.jobs – deci e bine sa iti faci un cont bine documentat) la aproximativ 10 anunturi. Am fost chemat la 5 interviuri, la 1 mi s-a spus direct ca nu am fost ales pentru interviuri, la 4 nu mi s-a spus nimic. Dintre cele 5 interviuri, 1 a fost anulat de mine, 1 l-am picat eu (o sa mai vorbesc despre el), 2 au fost incununate de succes si un al 5-lea cred c-o sa-l anulez, pentru ca nu are sens sa mai pierd timpul cu job-hunting.

Ce trebuie sa spun dupa interviurile de acum: interviurile sunt cam la fel ca cele din tara sau de pe skype. Se incepe cu cate un test de drug administration (calcule simple, majoritar regula de 3 simpla), poate condimentat cu o parte medicala (in cazul meu, intrebari din scrub nursing, de tipul “ce ai face daca…”). In rest, interviul fata in fata e bazat tot pe “ce ai face daca ai vedea ca niste colegi se cearta, ca niste colegi tot intarzie, ca niste colegi nu au grija corect de un pacient”, sau “cum ai protejat un pacient intr-o situatie dificila” samd. Doar la cel de scrub nurse am avut intrebari oarecum noi, de tipul “care sunt procedurile din WHO safe surgery checklist“, ce faci daca nu gasesti o fasa sterila la numaratoarea de la finalul operatiei (in UK sterile gauzes pentru operatie au un mic fir de material radioopac, care ar aparea la radiografie, oriunde ar fi in sala de operatii – multe dintre instrumente au si ele asa ceva, just in case).

Ce mai trebuie sa spun: pentru al doilea interviu luat mi-am depus candidatura pe 1 aprilie, pe 14 se termina perioada de depunere a candidaturilor, pe 26 am fost chemat la interviu (si mi s-a spus la interviu ca voi primi o oferta de job), e-mailul cu oferta a venit abia la 10 zile dupa interviu. Oferta presupune verificari de referinte, trecerea unui occupational health check (vaccinari + TBC + EPP daca urmeaza sa lucrezi in theatres), semnarea altor acte si verificarea altora. Si asteptarea pentru un DBS (cazier) nou – daca nu ai unul primit in ultimele 6 luni. Optimist vorbind, ca sa-ti schimbi jobul aici trebuie sa-ti iei in calcul minim 8 saptamani (daca incluzi si perioada de preaviz).

Si, cel mai important: niciodata sa nu-ti dai demisia daca nu stii ca ai primit o oferta scrisa cu un nou job. Asta mi-au spus-o cei de la HR de la toate interviurile avute.

Sau sa fii macar in In House Bank (si sa nu ai probleme sa lucrezi ture in orice sectie din spital).

E oribil sa ramai fara o sursa de venit in tara asta. Banii castigati cu greu dispar foarte repede!

pacientul care dispare

4 thoughts on “Asistent Medical in Anglia (9)

  1. multumim pentru descriere!
    Nu stiam de taxarea progresiva la englezi, mi se pare f. avantajoasa (eu compar cu fr si be …) unde se ajunge la 50% la ce este peste 30 mii pe an.

    Like

    1. Au schimbat un pic cotele conservatorii in ultimii ani.
      Partea buna e ca poti castiga mai mult daca muncesti mai mult. Partea proasta e ca, atunci cand chiar muncesti pe rupte pentru a castiga mai mult, mai repede simti ca platesti taxe mai mari decat faptul ca… esti un pic mai bogat.

      Si uite asa incep sa inteleg aversiunea romanilor plecati din tara pentru partidele de stanga, care tind sa impoziteze munca prea mult.🙂

      Like

  2. Daca la varsta mea(47 de ani) incep o postliceala (pentru AMG),am vreo sansa de a-mi gasi de lucru(in tara sau in afara ei)?Poate e cam tarziu ,dar abia acum pot sa-mi permit sa ma gandesc la a face ceva ce chiar cred ca mi-ar placea(motivatia financiara nemaifiind atat de importanta).

    Like

    1. Nu exista “prea tarziu” pentru a invata ceva nou, exista doar lipsa de curaj, timp sau bani pentru a o face.
      Meseria de asistent medical este si va ramane una foarte cautata in Europa occidentala si in lume. In privinta asta nu cred ca vor fi probleme in urmatorii 20-30 ani. Pana cand robotii vor putea sa ne inlocuiasca🙂
      Altfel… am avut colege de 40-45 ani si chiar si vreo 2 infirmieri de aproape 50 ani la scoala.
      Adica se poate.
      Succes.

      Like

Leave a Reply

