De la teorie pana la practica te mananca… bacteriile

Printre principalele atributii ale jobului meu ar fi cea de a fi “avocatul pacientului“, sa fiu cel care incearca sa actioneze pentru binele pacientului pe cat posibil.

In spitalul meu (si presupun ca in tot NHS-ul) se fac cursuri peste cursuri pentru tot felul de lucruri, multe dintre ele trebuie repetate la 12/24/36 luni. Unele sunt doar pe calculator, altele sunt doar in sala de curs, altele sunt o combinatie de calculator + curs. Unele dintre cele care trebuiesc repetate 1 data la 12 luni sunt cele despre Infection Control.

In afara de cursuri, avem afise peste tot in sputal cu tot felul de mentiuni “de retinut” despre preventia si controlul infectiilor. Avem un departament special de Infection Control. Avem controale inopinate ale unor angajati de la IC care vin si fac observatii daca cineva incalca regulile de baza de preventie a infectiilor. Sunt destul de stricti, dar si destul de corecti. Se iau de toata lumea, fie vizitatori, asistenti medicali sau medici.

La intalnirile cu band 7 (“line manager”) sau band 8 (matroana), destul de des ni se aduce aminte sa “challenge” pe cei pe care ii vedem ca vin in haine de afara in teatru, ca nu se spala pe maini, ca nu folosesc manusi, ca fac septic proceduri care ar fi trebuit facute in conditii de asepsie samd

 

Singura problema e ca am vazut de mai multe ori chirurgi sau anestezisti intrand in sala de operatie cu hainele de afara, chirurgi care doar isi pun manusi sterile si apoi pun mana (cu instrument) pe pacient (fara sa aiba halat steril), chirurgi care distrug sterilitatea unei proceduri daca se grabesc si nu vor sa astepte cateva minute pana runner-ul aduce cate ceva ce nu avem in interiorul teatrului si ne-ar permite sa continuam operatia steril.

Din fericire, sunt cazuri mai rare, de cele mai multe ori sunt in proceduri de ORL (la ORL se poate dezbate pe marginea inutilitatii sterilitatii in proceduri facute in gura sau in nas, dar nu si la operatii in urechi sau gat), as putea fi acuzat ca sunt mai catolic decat papa. Dar asta nu se intampla doar la ORL.

Dar ideea e ca tot personalul din partea de nursing nu vine cu haine si incaltari din afara spitalului IN teatre, de ce doctorii isi permit sa incalce politica spitalului in privinta asta? Si de cele mai multe ori inclusiv band 7-ii carora le arat ce fac doctorii respectivi nu prea au ce sa le faca. Le fac observatii si doctorii le ignora.

 

Astazi am facut o tura in sala de operatii de urgenta (CEPOD). Am avut 3 operatii mari si late toata ziua. O laparotomie evacuatorie pentru o sarcina ectopica rupta, o curatare si inchidere a unei laceratii masive pe o frunte si o procedura Hartmann’s.
La sarcina ectopica am fost runner pentru band 7-le de la Ginecologie (care a fost scrub nurse pentru operatie), asistenta medicala cu zeci de ani de experienta, band 7 aici de ceva ani buni.

Am pregatit (steril) masuta pentru cateterizare urinara, doctorita rezident de ginecologie a zis c-o cateterizeaza ea (la noi la teatre nu lasa barbati sa cateterizeze femei si viceversa), s-a spalat, a pus manusi sterile si apoi astepta sa termine anestezistii intubarea. Intre timp am continuat sa dau consumabile sterile catre scrub nurse.
Cand am vazut ca anestezistii au terminat intubarea si inductia anesteziei, ma intorc s-o ajut pe doctorita cu pregatirea pacientului.
Sa imi pice fata cand vad ca aia pune manusile sterile pe patura si cearceaf si le da la o parte.*

Ii atrag rapid atentia scrub nurse-i, care imi zice sa-i ofer niste manusi sterile noi doctoritei. Fac asta, o intreb politicos ce masura de manusi are.

Doctorita face pe ofuscata, imi zice ca manusile ei sunt sterile, care e problema. Ma intorc spre band 7, aia ii zice din nou ca ii dam noi manusi sterile noi, “untouched”. Doctorita ignora asta si pune direct mana pe cateter si pe fasele (care ERAU sterile) si incepe sa curete meatul urinar si continua cu cateterizarea.

Nu ma asteptam sa ii tranteasca un policy in fata doctoritei, dar chiar ma asteptam sa aiba ceva mai multa autoritate in fata ei in situatia data.

challenge

Toate astea se petreceau fara presiunea intensa a timpului, era o urgenta chirurgicala si minutele contau, dar nu atat de mult incat sa faci o procedura sterila… nesteril.

Acuma, chestia e ca mi s-au facut 3 observatii pana acum deja (din partea unui chirurg si a 2 anestezisti) cum ca “I do not know my place in the operating theatre“. De fiecare data au fost cazuri asemanatoare, in care mi-am manifestat nemultumirea cu anumite lucruri. De data asta a fost de fata un band 7, care a avut si mai putina autoritate ca mine.

 

Ulterior am discutat cu ea, mi-a zis ca am facut foarte bine ca i-am zis, ca a fost foarte gresit ce a facut doctorita, ca nu aveam ce sa mai facem pe moment, ca macar am insistat sa i se dea antibiotic pacientei si ca in viitor sa fac un Incident Report daca vreun doctor mai face asta.
Sincer, as fi facut asta de azi, atata doar ca IR1-urile ajung tot la band 7… Ce era sa zic in raport, “I escalated this to the band 7, who did nothing”?

Pentru un spital care face mare tam-tam pentru posibilitatea oricui de a trage semnale de alarma in orice situatie, realitatea e ca ai foarte putine posiblitati de a schimba ceva.

Oricum, deloc intamplator, de cand mi s-au facut acele observatii mi-a scazut placerea de-a mai veni la munca si au inceput sa ma deranjeze niste lucruri care pana atunci erau usor de ignorat.

La ultima discutie cu band 7-le meu (cel de Maxilo-Faciala/ORL), cand i-am zis problemele astea si mi-a zis “sa nu o iau personal”, pentru ca doctorii nu sunt obisnuiti sa fie luati la intrebari (oricat de indreptatite ar putea fi), i-am zis ca daca vroiam sa urle un doctor la mine cand el greseste, puteam foarte bine sa raman in Romania.

Data viitoare cand o sa mai am discutia asta cu el o sa fie cu alta fraza “prefer sa fac asta in alt spital, cu alti doctori“. Chit ca o sa se poarte la fel sau mai rau, macar o sa fie unii noi. 🙂

 

  • Mentiune: pentru cine nu stie, contaminarea cateterelor urinare in momentul inserarii lor sau nerespectarea principiilor de asepsie si antisepsie la cateterizare este unul dintre principalele motive pentru dezvoltarea de infectii urinare asociate cateterelor urinare.
One thought on “De la teorie pana la practica te mananca… bacteriile

  1. Poate ar fi o solutie sa informezi cei ce fac documentele si procedurile sa accentueze ideea de sterilitate si ca inca o pereche de manusi nu costa mult.
    In rest, si eu am colegi care gresesc (altfel decat ca in cazul mentionat de tine) dar preventiv, inainte de o sedinta/proiect, adaug ca un comentariu ceea ce stiu ca se omite din neglijenta. Nu stiu daca ajuta dar ar prinde bine inainte de inceputul operatiei sa discuti cu medicul ca ii pregatesti manusile/ce marime poarta/ca ii oferi o pereche noua IMEDIAT ce remarci ca ar fi pus mana pe ceva nesteril etc.

    Like

Leave a Reply

