5 ani de viata de emigrant

Acum fix 5 ani aveam prima zi de munca intr-un spital din Londra.
A doua zi dupa ce am devenit oficial emigrant cu ochii mari si plin de sperante.


Cu 10 ani (si mai bine) in urma citeam cateva bloguri ale unor romani plecati din tara.
Nu reuseam sa inteleg de ce ajungeau sa se planga de singuratate.
Si intr-un final, ce naiba e asa dificil la singuratate?
Doar castigi o gramada de bani (comparat cu Romania anilor 2000), poti face mult mai multe lucruri La 20-25 ani cunosti atat de multi oameni de o varsta cu tine, pare atat de usor sa iti faci noi amici si prieteni.


Saptamana trecuta mi-a murit un coleg.
Neamtul pe care l-am poreclit “cel stresa(n)t”. La doar 58 ani, fara boli cronice (doar obezitate).
A venit la munca, a parcat masina, undeva intre cladirile spitalului a facut infarct, dupa 1 ora de RCP a fost declarat mort.

A murit singur intr-o tara unde a obtinut cam tot ce si-ar dori cineva dpdv profesional.
A fost si profesor (de asistenti medicali), a fost si asistent-sef, avea peste 25 ani in spitalul asta, acum o pozitie relativ calduta, platita excelent, unde muncea doar 4 zile pe saptamana. Se putea pensiona linistit peste 5-7 ani.


Din paragraful de mai sus o singura propozitie e importanta: A MURIT SINGUR.


Cand, ca tanar plin de ganduri mari, iei in considerare emigrarea, vezi venituri mai mari, vezi posibilitatea sa te realizezi profesional, respect fata de munca ta si probabilitatea sa te gasesti intr-un sistem in care politetea si comunicarea interpersonala functioneaza altfel ca la noi.
Daca esti realist, vin in minte si dificultatile de adaptare, de invatare a unui nou sistem de munca, de comunicare intr-o limba straina si multe altele.

Dar cata lume isi pune problema singuratatii?


Dupa primul an al pandemiei, cred ca tema asta si-a facut incet-incet loc in mintea unui numar insemnat al locuitorilor planetei noastre. Masurile de lockdown si oprire a raspandirii bolii au limitat destul de mult interactiunile interumane.


Din punctul asta de vedere, meseria noastra a fost oarecum protejata. Vrei, nu vrei, vii la munca. Acolo interactionezi cu oameni (colegi, pacienti etc.). Munca iti ofera si o oarecare satisfactie, atata timp cat esti genul de persoana care o face cu placere. Ai si o oarecare pozitie importanta (pacientii te respecta cat de cat, colegii iti recunosc aportul la munca echipei).


Atata doar ca nu e totul atat de roz in orice situatie.
In cazul nostru, asa cum am mai mentionat, din cauza limitarii numarului si tipului de operatii efectuate, am devenit redundanti in perioadele de varf ale pandemiei.
18 oameni pentru 1, poate 2, poate 2 sali si jumatate de operatii suntem mult prea multi. Spitalul nu isi permite sa ne plateasca ditamai salariile atata timp cat nu incaseaza bani de la casele de asigurari pentru munca noastra. Automat, am primit cu totii zile sau saptamani de concediu fortat.


Majoritatea oamenilor vor zice “super tare, ai timp sa faci ce vrei“. Dar cand granitele sunt inchise, iar posibilitatile de petrecere a timpului liber sunt limitate, brusc realizezi importanta singuratatii.
La asta se adauga senzatia de inutilitate. Sigur, e bine sa te relaxezi, dar in viata omului singur(atec) jobul are o importanta mai mare decat ar trebui, adica e mai mult decat un “mod de a obtine venituri“.
Iti da, din pacate, un scop vietii. E mai important decat pare. Cand dispare scopul asta, brusc ramai doar tu si cu hobby-urile tale si cu singuratatea ta, pe care trebuie sa o infrunti.

E greu de descris asta, dar brusc ai de luptat cu o senzatie de inadecvare, de inutilitate. Pe fondul asta e usor sa vezi o masura care se vrea pozitiva (concediul, chiar si fortat, e totusi cu plata) drept o respingere, o pedeapsa.

Am crezut ca am invatat sa traiesc cu mine insumi si cu singuratatea mea.
Anul trecut mi-am transformat hobby-ul (drumetiile) intr-o pasiune. In ciuda lockdownurilor, m-am dus la snowboard in octombrie-decembrie mai mult decat mergeam in Romania in 2-3 ani.


Ei bine, dupa noiembrie si decembrie in care am fost la munca 22 zile din 45 posibile, culminand cu un Craciun singuratic si 2 zile de garda dupa Craciun, am avut de infruntat o serie de sentimente pe care credeam dintotdeauna ca le am sub control.
Frica, respingere, inutilitate, nemultumire, inadaptare si… singuratate.


Din fericire, am avut cu cine sa discut despre asta, dupa cateva saptamani (pauza din postari de aici si de pe facebook) de cautari cred ca sunt pe un drum mai bun.


Pot doar sa-mi imaginez cum au fost ultimele luni din viata fostului meu coleg, care a avut si mai multe zile libere fortate in ultimele 2 luni…


Desigur, exista situatii si situatii, nu incerc sa spun ca experienta mea – sau ceea ce am vazut in jurul meu, fiind inconjurat de emigranti in ultimii 5 ani – este o regula.


Dar viata de emigrant are 2 jumatati, una teoretic mai luminoasa, alta intunecata.
E dificil de gasit un drum de echilibru intre ele.

11 Replies to “5 ani de viata de emigrant”

      1. Am gasit din intamplare blogul tau si mi-a placut. Ai descris exact ce simt si eu dupa 5 ani in Londra, unde cred ca o sa ma simt mereu ca un strain care de-abia a venit si nu are nimic in afara de job. Mi-am dat seama de cand cu lockdown-ul (cam tarziu) ca pana la urma familia si prietenii conteaza si timpul trece mult prea repede cand muncesti si calatoresti si cunosti mereu oameni noi si e usor sa uiti de ei. E f bine sa ai o cariera, dar la ce bun daca e tot ce ai? (zic eu) Si eu am inceput primul job in Londra in ianuarie 2016, dar in alt domeniu 🙂

        Like

        1. Anul asta de pandemie cred ca a facut nenumarati oameni sa se lupte cu aceleasi probleme: singuratate, izolare, inadecvare, respingere. Si le-a dat mult de munca psihoterapeutilor.

          Spre surprinderea mea, problema asta nu e neaparat limitata la emigranti, desi e probabil mult mai puternica in cazul nostru. Putinii prieteni sau amici pe care ii mai am in tara s-au luptat cu aceleasi sentimente, in special cei care nu erau intr-o relatie sau erau intr-o relatie superficiala.

          In cazul meu, punctul cel mai de jos a fost atins dupa o furtuna perfecta de elemente declansatoare, care mi-au distrus mecanismele mele de coping construite si adaptate cu migala la ani buni de trait “fara sa am nevoie de altii”. Desi a fost foarte usor sa ajung intr-un punct in care ma luptam cu depresia, a fost al naibii de greu sa-mi gasesc ulterior un nou echilibru si sa accept si inteleg ce se intampla.

          Like

  1. Nu, cumva, ne nastem si murim singuri? Nu, cumva, majoritatea emigrantilor s-au simtit exclusi in tara originala? Nu, cumva, suntem insignifianti? Multi emigranti pleaca pentru un termen definit. Intre timp survin adaptari care-i mentin acolo sau ii aduc acasa. In general se re-adapteaza greu la obiceiurile vechi. E ca si cum incearca sa treaca din clasa a 10-a in clasa a 7-a. Nu e chiar progresul sperat. Ce-i mai bine sa fii? Cel mai prost dintre destepti sau cel mai destept dintre prosti. Joac-o, p’asta!

    Liked by 1 person

    1. In viata exista putine situatii in care universal s-ar putea spune ca “asa e mai bine”.
      Fiecare trece prin viata intr-un mod diferit, influentat de varsta, personalitate, experiente precedente, starea de spirit de moment, inteligenta si multi alti factori.
      Automat, fiecare judeca anumite imprejurari intr-un mod diferit.

      Habar-n-am cum e “mai bine”, stiu doar ca e dificil sa te pui in pielea altcuiva si sa incerci sa vezi lucrurile din perspectiva lui.

      Liked by 1 person

  2. Felicitari pt blog, vorbiti onest si deschis. Multi ar prefera sa isi puna poze care iau ochii de la snowboard si mai stiu eu de pe unde, incercand sa se convinga — pe sine si pe cei din jur– ca lucrurile stau in alt fel. Modul autentic in care va impartasiti experientele atrage, fara indoiala, alti oameni care simt la fel si care rezoneaza cu dvs. Si eu am inteles ce spuneti, am ales sa ma intorc in Romania dupa 12 ani in care am locuit (si m-am realizat profesional) in SUA.

    Like

  3. Dar de ce daca si colegul din Germania simtea singurate si tu la fel nu a -ti devenit prieteni? A_ti incercat si nu a mers ? Ma gandesc la excursii , iesit la o bere si cgestii din astea .

    Like

  4. Nu am mai citit nimic scris din 2021. Ce s-a intamplat?

    La 13.01.2021 13:38, lungul drum pana departe a scris:

    WordPress.com
    Cristian posted: ” Acum fix 5 ani aveam prima zi de munca intr-un
    spital din Londra. A doua zi dupa ce am devenit oficial emigrant cu
    ochii mari si plin de sperante. Cu 10 ani (si mai bine) in urma citeam
    cateva bloguri ale unor romani plecati din tara.Nu reuseam sa int”

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.