Ai chemat ambulanta pentru un boschetar, bă!

Aseara, la finalul unei zile infecte, cand tocmai plecam spre casa, am vazut un om intins pe jos. Intr-o zona foarte circulata (desi era ora 21:00). Era evident un om fara adapost. Sotia mea a trecut mai departe, la fel ca multi alti trecatori. Eu m-am oprit. In primul rand, era pus in pozitia de recuperare pe care am invatat-o la prim-ajutor. Sau pur si Imagesimplu ii placea sa doarma fix pe o parte… dar parea cam prea mare coincidenta. Cel mai probabil alt “bun samaritean” a trecut pe-acolo, a vazut ca e respira, l-a pus in pozitia asta si nu si-a mai batut capul.

A alcool nu mirosea, nici a aurolac, mirosea doar a nespalat. Am verificat daca respira (da). Am sunat la 112, le-am expus situatia, fara sa uit sa mentionez nimic. Operatoarea mi-a dat un coordonator de la SMURD care a insistat sa incerc sa-l trezesc, ca sa “nu trimitem o ambulanta pentru un aurolac care doarme“. L-am zgaltait de mai multe ori pe om, am strigat la el, n-a raspuns. La telefon am fost clar ca e vorba de un aurolac care e posibil sa doarma mai adanc, ca ramane la latitudinea lor sa faca ce vor, eu doar le-am spus ce vad in fata mea si faptul ca nu raspunde la stimuli externi. Cu reticenta, mi-au zis sa astept ambulanta acolo unde sunt, care va veni in cateva minute. In cam 5 minute a fost acolo. Intre timp, trecatorii care inainte doar… treceau mai departe, au inceput sa-si dea cu parerea “băăă, ala e boschetarul locului, uite peste drum doarme el, ai chemat ambulanta pentru un boschetar, esti fericit?“. Raspunsul meu a fost unul: “da, stiu, dar daca moare aici, preferai sa ramana asa?“. Surprinzator, s-a gasit si un trecator care sa-mi sustina gestul. Oricum, primul care era cu gura mare era un țigan de la florăria de la 2 pasi. Daca stam sa alegem pe cine ajutam, ar trebui oare sa chem ambulanta pentru un tigan? Dar pentru un cocalar? Samd.

Baietii de pe ambulanta au fost ok (dar cam nemultumiti ca i-am chemat pentru atata lucru), mi-au zis ca-l “stiau pe Lică” (sau ceva de genul). Am mai stat cateva minute, de raspuns n-a raspuns nici la strigatele lor, la intorsul pe spate sau la niste palme date. Dupa aia au scos brancarda si au zis ca-l duc la spital.

Pe de o parte, stiu foarte bine ce inseamna utilizarea serviciilor de urgenta DEGEABA. Nenumarate cazuri care nu sunt urgente ajung sa umple unitatile de primire urgente din toate spitalele noastre si-asa supraincarcate. Totusi asta chiar putea fi o urgenta.

Pe de alta parte, si daca era ceva mai grav, va fi internat in spital cateva zile, stabilizat, apoi lasat pe strazi. Ce-am rezolvat cu gestul meu? Am irosit timpul si resursele unei ambulante in van. Dar daca totusi era ceva mai grav si boschetarul ar fi murit? Ar trebui sa lasi un caz social sa moara doar pentru ca… e caz social? Avea maxim 25 de ani. De ce sa nu crezi ca mai are o sansa sa se reintegreze in societate?

Oricum ar fi, chit ca nu sunt 100% sigur ca am facut un lucru bun, sunt 100% sigur ca n-am facut un lucru rau. Mai bine sa faci ceva si sa regreti decat sa nu faci nimic si sa regreti dupa aia.