Niste sfaturi pentru Asistenti Medicali primite de la un Doctor

Dupa aproape toate stagiile de practica in spitale din timpul scolii, eu obisnuiesc sa scriu un mic rezumat. De regula scriu despre ce am vazut, ce am facut, ce n-am facut, ce n-am inteles in sectia respectiva.

Ca viitor AMG, de multe ori nu inteleg de ce se intampla anumite lucruri asa cum se intampla. La unul dintre posturile mele mi-a comentat un doctor ATI, care m-a lamurit in anumite privinte.

Dupa un schimb de comentarii (in care mi-a recomandat niste carti pe care le-as putea citi pentru a mai invata niste lucruri si ce as mai putea face pentru a-mi imbunatati cunostintele teoretice si practice), l-am rugat sa-mi impartaseasca si cateva probleme/lipsuri pe care le-a observat in spitale la Asistentele si Asistentii Medicali.

Teoria mea este ca intotdeauna poti invata din greselile tale sau ale altora – atata timp cat esti capabil sa accepti o critica drept constructiva. Intr-un final, nimeni nu se naste invatat si trebuie sa accepti ca faci greseli in timp ce inveti – dar trebuie sa le corectezi, daca vrei sa devii un om care sa fie mandru de faptul ca e bun in ceea ce face.

Asadar, iata un guest post:

Voi incerca in postul ce urmeaza sa enumar cateva din lipsurile pe care le-am observat eu la colegii asistenti medicali, fie ei mai noi sau nu in meserie…

Doresc sa specific ca nu este un post in care as dori sa condamn pe cineva ci doar sa reliefez locurile unde se poate lucra inca din timpul scolii.

Cele ce urmeaza vin din experienta mea din cadrul departamentului de Anestezie si Terapie Intensiva, deci nu spun ca sunt universal valabile…
a)    Lipsa de identitate profesionala – se pare ca multi AM nu sunt constienti sau nu vor sa isi asume raspunderea de profesionist in domeniul medical ce conlucreaza CU medicul, nu SUB un medic! Desi exista activitati delegate, asta nu inseamna ca AM nu trebuie sa intreprinda activitati separate de cele ale medicului astfel incat sa ajutam impreuna la bunastarea pacientului!
Scuza cu “vine medicul si va spune, eu nu am voie sa va spun!”  este o ofensa adusa profesiei voastre si voua implicit!
Aveti o profesie nobila si doar pentru ca este separata pe alocuri de cea a medicului nu inseamna ca sunteti mai prejos!
b)    Imi pare rau sa o spun dar chiulitul de la scoala si din stagiile practice se vede – lipsa de experienta este una dar sa nu ai habar de existenta si insemnatatea unori proceduri este o rusine!
c)    Probleme pe partea de Semiologie – sunt foarte multi dintre AM care nu au un limbaj medical dezvoltat corespunzator si care nu au cunostinte de Semiologie de baza! Este inadmisibil sa nu poti face o prezentare de caz, sa nu poti alcatui o anamneza, sa nu poti efectua un minim de examen fizic astfel incat sa poti transmite informatiile mai departe!
d)    Probleme pe partea de Farmacologie – aici cele mai grave pe care le intalnesc sunt:
1)    Necunoasterea modalitatii de administrare a medicatiei – ce medicamente se pot administra impreuna si ce nu, ce medicatie se dilueaza, ce se poate administra i.m., i.v., s.c. etc.
Ce medicamente se pot administra pe o vena periferica si ce trebuie a se administra pe una centrala?
Ce reactii adverse trebuie sa urmaresc in timpul injectarii, dar dupa?
Si asa mai departe!
2)    O mare problema in Terapie Intensiva – nu se cunoaste teoria administrarii de medicatie pe injectomate!!!
Cum se face o dilutie? Cum se calculeaza o rata de infuzie? Cum se afla concentratia de medicamente per cantitatea X de solutie? Dar pe 1 ml?
De curand am vazut o asistenta cu experienta care a primit indicatia sa administreze MgSO4 la o rata de X mcg/kgc/h si dupa ce a incarcat o seringa nu a mai putut sa faca calculele!!!

Regula de 3 simpla, ecuatiile cu o necunoscuta, fractiile si operatiile matematice uzuale trebuie sa ne fie cunoscute tuturor!

Nu se fac cu usurinta transformari de genul: g – mg – mcg.
e)    Nu se cunosc elemente de mica chirurgie: pansamente, toaletari de plagi, instrumente uzuale etc. = CHIULITUL DE LA PRACTICA!!!
Si aici vor fi unii care sa spuna “Pai nu ne lasau pe noi!” sau “Nu ne arata nimeni!” si eu voi spune “Este imposibil sa nu te invete chiar nimeni!!!”… eu am invata in primele zile de rezident sa faca toaletele escarelor de la o doamna infirmiera, caci asistentele si medicii nu aveau timp. Deci cautati si veti gasi!
f)    Si ca sa ma leg de punctul de mai sus… vad o din ce in ce mai mare dezvoltare a tupeului si nesimtirii fata de infirmiere. Nu uitati ca ele muncesc de 10x mai mult decat noi! Si daca voua nu va place sa fiti tratati fara respect de medici, nici infirmierelor nu le place sa va vada pe voi cum va revarsati frustrarile asupra lor!
g)    O alta problema mare… nerespectarea asespsiei in timpul unor manevre! Necunoasterea etapelor procedurilor ce se desfasoara steril! Am rugat 3 AM sa recolteze o proba de urocultura de fata cu mine… desi erau cu experienta nu au respectat 100% procedura si pasii.
Invatati din scoala sa faceti lucrurile ca la carte… va faceti astfel viata mai usoara in clinica.
h)    Nu se cunosc aparatele si modurile de utilizare dar nici materialele de lucru! Am rugat un elev de la AM anul III sa imi dicteze niste valori de pe un ventilator si nu a putut sa se orienteze pe monitorul acestuia!
Nu se cunosc alarmele aparatelor, nu se cunosc valorile… nu se stie a se lucra cu transductoare, linii arteriale, cateterele centrale, catetere spinale, drenuri, catetere ventriculare, s.a.m.d.
Invatati prescurtarile ce apar pe monitoare caci aparatele ne spun foarte multe daca vorbim aceeasi limba cu ele. Si prin prescurtari nu ma refer doar la SpO2, TA, AV ci la lucruri ca PEEP, PIP, Ppeak, FiO2, PCWP, TAM, SVR, PVR si asa mai departe… stiu ca sunt multe si dificile dar sunt necesare, mai ales daca veti lucra pe o sectie ca TI, UTIC, UTIN, UPU, etc.

Astea sunt cateva din lucrurile ce mi-au trecut acum prin minte!
Ma repet, nu este un post care sa acuze pe cineva caci stiu ca problemele acestea au ca sursa mai multi factori, printre care dezinteresul celor ce ar trebui sa va invete DAR sa nu uitam ca si lipsa de implicare a elevilor este la fel de prezenta!
Ca ultim lucru de mentionat… va rog sa fiti umani cu pacientii si sa nu ii tratati nerespectuos! Noi toti alegem sa facem asta in fiecare zi, ei nu au de ales! Si nici nu au vreo vina pentru problemele noastre!!!

Mult succes pe viitor si daca am gresit ceva printre cele scrise, va rog sa nu ezitati sa spuneti asta si sa ma corectati! Si eu am atat de multe de invatat, asa ca nu ma supar daca ma invatati ceva 😉 !

Semnat:

Un medic A.T.I.

Completare la dilutii:

Facusem observatia ca in g masuram masa, in L masuram volumul, intre cele doua nu exista o relatie directa universal valabila. Dar avem in prospectul medicamentelor informatii de genul “5 mg de substanta suspendata la 15 ml de ser”. Deci trebuie sa facem transformarea din g/mg/μg in ml administrati pacientului. Apropo, stiu ca e absurd sa repet asta, dar 1 g = 1.000 mg = 1.000.000 μg

In principiu te intereseaza masa de medicament X / volumul de lichid Y.
De exemplu, stiu ca ti-am vorbit despre MgSO4 asa ca daca vrei am sa iti scriu si care este algoritmul de lucru cu injectomatul.
Sunt mai multe modalitati si fiecare face cum vrea asa ca ce iti voi scrie eu este doar modalitatea aleasa de mine:
 
1. Rolul medicului: Doza ceruta de medic in foaie: 1 g / h / 24 ore
 
2. Rolul AM: Incarca seringa si seteaza rata pe injectomat in functie de doza ceruta de medic
Forma de prezentare: Fiole de 10 ml MgSO4 à 409,5 mg MgSO4 / ml (conform etichetei de pe fiola)
Transformare in grame pentru a afla doza/ml de medicament: Fiola 10 ml à 4,095 grame MgSO4 =  4.095.000  μg MgSO4
Regula de 3 simpla: in 10 ml de medicament avem 4,095 g MgSO4
                                 in x ml de medicament avem 1 g MgSO4
x = 10 ml x 1 g / 4,095 g = 2,442 ml
 
Incarcare seringa: 5 fiole MgSO4 à 20,475 grame MgSO4 / 50 ml (cat sa incarci o seringa de 50 ml ca sa o poti pune in injectomat)
                         
Setare rata injectomatului sub forma ml/h: La o doza ceruta de 1 g / h avem o rata de 2, 442 ml / h. Cu rotujirea la 2,4 ml / h, avem 1,0175 g/h
 
Cam asa sta treaba cu medicatia asta…
Cu amendamentul ca nu este neaparat sa incarci seringa doar cu medicamentul ca atare:
– poti sa ai medicament + NaCl
– medicament + glucoza
– medicament + medicament (de ex. cand nu ai suficiente injectomate si pui Midaz + Fenta in aceeasi seringa)
– si asa mai departe
Sau sa nu incarci seringa complet si atunci sa faci transformarea cu un volum al seringii mai mic, de ex. 20 ml, 27 ml etc.
 
Ideea este sa stii mereu cat medicament se gaseste in fiecare ml de solutie din seringa ta ca sa poti mai apoi sa setezi ratele in conformitate cu datele pe care le ai!
Pare complicat initial dar nu se rezuma decat la regula de 3 simpla si la foaie si pix ( si eventual un calculator daca vrei sa faci calculele mai simplu)!
 
 
Mie mi s-au parut de bun-simt si utile observatiile de mai sus.
Sincer, asa mi-am dat seama ca trebuie sa mai invat multe – mai precis, ca am ignorat anumite lucruri. De exemplu, am invatat teoria la recoltarea unei uroculturi, am si facut-o de cateva ori pana acum. Doar ca nu mai sunt sigur de toti pasii. O sa-mi recapitulez partea de proceduri din manualul de anul 1 inainte sa mai intru intr-o sectie de spital, sa fiu sigur ca am pasii corecti proaspeti in cap.
 
Scuza cu “nu mi s-a aratat, n-am fost lasat sa fac, n-am avut pe cine sa fac” e intr-adevar… O SCUZA. Recunosc, in doi ani de zile si eu am lipsit de la practica si am si eu destule gauri in cunostinte. Nu, nu sunt Lupul Moralist, dar stiu ca, oricate probleme ar fi, de-a lungul unui an de practica sigur nimeresti macar intr-o sectie unde sa ai si pacienti, si asistente dispuse sa-ti arate lucruri. Trebuie doar sa ai un pic de vointa si nitel noroc. In 3 ani (respectiv 4 – la facultate) chiar iti poti face un bagaj sensibil de cunostinte.
Acestea fiind zise, anumite lucruri nu le poti invata decat daca chiar iti dai silinta. Trebuie sa te uiti la monitoare, ventilatoare si multe altele si sa-i intrebi pe cei din jur “ce e asta, ce face, ce inseamna X“. Nu ti se raspunde, mergi la altcineva. Tot nu gasesti un raspuns, iti notezi si cauti pe internet. Eu pun atatea intrebari incat se enerveaza asistentele, cateodata.
N-am facut inca practica la ATI. Dar pot sa iau un pdf cu o LP de ATI de Medicina si sa-mi notez tot ce nu inteleg de acolo si apoi sa caut explicatii pe net.
 
Observatii, completari, intrebari, cineva? 🙂

18 Replies to “Niste sfaturi pentru Asistenti Medicali primite de la un Doctor”

  1. Super articol!de altfel,ca de obicei:)
    Am vazut AM prin spitale care nu au notiunea de empatie.cu ei ce facem?si am mai vazut si tinere care vb intre ele (cred ca erau in practica de vara)unde oare se introduce o sonda urinara si de ce ?!?!si eu recunosc ca nu stiu fffffff multe dar invat,citesc pe unde apuc,renunt la multe tocmai pt ca mi-am asumat ceva.stiai ca anul asta la AMG la C.Davila s-a intrat si cu 46 de pcte?si subiectele erau super facile fata de MG sau MD.
    Si nu mi se pare deloc in regula ca la postlicealele sanitare sa te primeasca fara bac.acolo treb sa inveti nene iar tu n-ai luat nici macar un amarat de examen de bac,cum vei face fata la atatea notiuni noi ?sau poate nu e chiar atat de greu?chiar asa, cum s-au adaptat colegii tai fara bac in primii ani?sunt curioasa..
    Nu judec pe nimeni, felicit chiar decizia lor insa sper sa munceasca si sa isi dea silinta sa invete,pana la urma e o meserie nobila si merita laudati toti cei care aleg aceasta cale.

    Like

    1. Mersi, dar meritul pentru articolul asta il are 100% doctorul care a avut rabdare sa-mi impartaseasca cateva observatii pertinente.

      Eh, la sonda urinara trebuie sa recunosc ca eu tocmai la 29 de ani am aflat ca femeile au meat urinar (si, prin consecinta, sonda urinara nu o bagi ca dobitocul “pă acolo”). Asta desi mi-a placut anatomia in anul 1 si chiar am citit manualul de a 11-a de cateva ori si inainte de a da admiterea. De fiecare data am trecut superficial peste partea cu aparatul reproducator. Plus ca mai montasem sonde urinare pe pacienti-barbati, dar la femei fusesem indepartat din salon/rezerva. Si… ca sa zic asa… nu e ca si cum n-am avut unde sa studiez aparatul reproducator pana atunci live, dar pur si simplu nu m-am gandit sa ma… uit. Stupid din partea mea. 🙂
      Pe tema asta, am povestea profesoarei noastre de nursing, care acum multi ani, in primul an de “meserie”, a luat o coprocultura dintr-un tub pe care i l-a lasat unui pacient (pacient care si-a bagat in fund tubul, crezand ca “asa se face”).

      Cum 46 de puncte, stiu ca m-am uitat la ultima medie la “buget” dupa admitere si era 7 (56/80)? 46 a fost ultima medie la “taxa”? Oricum, sunt 46 din 80, ceea ce ce e “peste 5”, intr-un final. Si examenul ala, asa usurel cum e, e oricum de cateva ori mai greu decat simulacrele de la postliceale.

      Hmm, colegii fara BAC. Depinde de fiecare. Unii nu l-au luat nici acum. Unii au invatat cate ceva la postliceala, pe principiul “macar aici sa invat ceva”. Unii au invatat destul de multe lucruri in spital. Sa zicem ca nu respecta toate regulile de asepsie si nici nu fac toate procedurile 100% corect, dar au recoltat sange si au facut injectii IM destul de multe incat sa se descurce bine in privinta asta (mai bine decat mine, de exemplu).
      Pe scurt: unii au invatat cate ceva, altii au continuat in aceeasi nota din primii 12 ani de scoala: nu venim la scoala, nu invatam nimic, dar VREM DIPLOMA.
      Problema nu e ca nu au BAC-ul. Problema e ca majoritatea celor care n-au BAC-ul au lacune majore in a scrie, citi si comunica in limba romana (d-apoi in alte limbi). Cum sa te astepti de la unul din asta sa iti explice ce e un IM acut provocat de ocluzia cu un tromb provenit dintr-o placa de aterom a arterei descendente anterioare stangi – in conditiile in care el habar-n-are sa pronunte aceste cateva cuvinte sau ce inseamna.

      De asta mi se pare mie ca postlicealele NU ofera o alternativa viabila pentru TOTI cei fara BAC. O fraza pe care o repeta la nesfarsit conducatorii de postliceale. Trebuie sa fii ignorant sa crezi ca unul care dupa 12 ani de scoala habar-n-are sa-si scrie numele (vorbesc serios), dupa 3 ani de zile va deveni brusc un profesionist in domeniul medical.

      Like

  2. Cand am citit articolul la fiecare punct am gasit cate o lacuna, si ma intrebam cat de mult o sa imi ia sa recuperez partile lipsa.
    Eu am facut practica la ATI la Floreasca si a fost cea mai interesanta practica din toti anii, dupa care urmeaza Colentina sectia Hematologie unde la fel am invatat foarte multe.
    De intrebat am intrebat si eu dar cand am vazut ca se uita jenați la mine sau se fac ca nu m-au auzit, am lasat-o balta si imi notam pe carnetel si cautam acasa raspunsul.
    Ce m-a enervat cel mai mult in cei 3 ani de scoala a fost ca profesorii nu si-au dat deloc interesul (farmacologie nu am facut deloc si ce stiu stiu pentru ca incerc sa citesc si sa inteleg, dar e greu cand nu are cine sa te lamureasca), practica a lasat de dorit (noroc ca sunt bagaciosa si am gasit oameni care au acceptat sa ma ajute), dar cel mai mult m-a dezamagit ca am cheltuit aproximativ 7500 de lei ca sa fiu autodidacta. E atat de putin profesionalism in invatamant ca nu te mai mira atitudinea elevului cand ajunge la locul de munca.
    Cat despre colegii fara BAC foarte putini realizeaza ce cauta la scoala. Sincera sa fiu sunt de acord cu interlocutoarea de mai sus, cum sa ai incredere in cineva care nu a fost capabil sa invete 4 materii, ca e capabil si responsabil sa invete peste 40 de module de nursing si peste 100 de tehnici si sa raspunda de viata unui om?
    Multi nu inteleg ca meseria asta presupune sa ingrijesti oameni pana la punctul in care evolutia sanatatii si supravietuirii lor depind intr-un procent covârșitor de ceea ce stii si ce faci.
    Sunt multe de spus aici, dar ma bucur ca ai tratat o parte din subiect impreuna cu doctorul care a avut aceasta bunavointa.

    Liked by 1 person

    1. Mda. Stii ce e cel mai trist? Pe mine m-au mai contactat cativa elevi, viitori elevi, absolventi de postliceale de AMG din tara. Toti se plangeau de dezinteresul (cel putin al) unora dintre profesori.
      Cand aud fraze sforaitoare de genul “invatamantul profesional ofera o alternativa pentru cei fara BAC” ma crucesc.
      Cine sa-i invete? Tot profesorii aia care ii lasa sa treaca prin 12 clase fara sa stie sa isi scrie numele? Tot profesorii aia care habar-n-au materia lor sau nu au spirit didactic sau nu si-au mai updatat cunostintele de zeci de ani? Tot profesorii aia care sunt platiti cu un pic peste minimul pe economie?

      Like

  3. Da, imi place tot ce am citit pe aici,multumesc d-nului dr. pt coordonatele date.
    Sunt o proaspata absolventa din Cluj 2014, multumita de cadrele didactice pe care le-am avut, si carora as vrea sa le multumesc pt rabdare,module bune, incurajari. Am terminat PL la liceul teologic baptist .
    La proba practica am avut uimirea sa intilnesc o eleva de la alta scoala care ,din nefericire nu stia unde se masoara PULSUL CENTRAL.Nu mai vorbiti de administrare de medicatie sau de dilutii. Imi asum cele spuse ,daca vrei sa inveti -o faci ,daca nu te preocupa -doar ca vrea mama sau tata- macar sa nu puna viata cuiva in pericol ca despre post unde se da concurs , cred ca nu se pune problema.
    Cit despre pregatire consider ca totdeauna este loc de invatat si studiat, chiar daca ai ani de vechime in munca,

    Like

    1. Postlicealele romanesti de AM “produc” absolventi de toate felurile. Din nefericire, media de absolvire (sau media din anii de scoala) nu ii prea diferentiaza. Din fericire, termina in fiecare an si destul de multi Asistenti Medicali mai bine-pregatiti. Asta si multumita unor profesori carora le pasa, dar si multumita elevilor in sine, care au ales sa invete ceva, nu sa se complaca in mediocritate.

      Felicitari pentru absolvire si succes la angajare.

      Like

  4. Domnule doctor de ATI . 1 gr = 1000 mg si nu 100 mg. Revizuiti va calculul 409,5 mg = 0,4095 gr. Cu tot respectul, ma intreb ce doze dati dumneavostra pacientilor?
    Un asistent medical va scrie.

    Like

    1. Doamna Asistenta Medicala, cu tot respectul, unde e greseala?

      Fiole de 10 ml MgSO4 à 409,5 mg MgSO4 / ml (conform etichetei de pe fiola)
      Transformare in grame pentru a afla doza/ml de medicament: Fiola 10 ml à 4,095 grame MgSO4 = 4.095.000 μg MgSO4

      409,5 mg PE ml inseamna 4,095 g PE FIOLA de 10 ml.

      Un elev de postliceala va raspunde. Nu din rautate sau din mandrie va raspund, doar ca am verificat si eu calculele inainte sa public postul asta si nu mi-a iesit in fata eroarea pe care o mentionati.

      Like

      1. Regula de trei simpla

        la 1 ml………409,5mg
        la 10 ml…….X mg

        x=409,5*10/1= 40,95

        la 10 ml de solutie avem 40,95 mg

        1g…….. 1..000 g
        xg……….40,95mg

        x= 40,95*1/1.000=0,04095 g

        la 10 ml solutie avem 0,04 g

        Like

      2. Deci, unde e greseala?

        Fiole de 10 ml MgSO4 à 409,5 mg MgSO4 / ml (conform etichetei de pe fiola)

        1 fiola de 10 ml

        409,5 mg MgSO4……1 ml

        Regula de trei simpla

        409,5mg……..1ml
        x mg……………10 ml

        x= 409,5 * 10/1
        x= 4095 mg

        deci

        in 10 ml avem 4095 mg

        si atunci

        in 10 ml…………? GRAME

        Stim ca:

        1000 mg…….1 g

        din nou regula de trei simpla ( rezultatul e vizibil si fara, dar ca sa fie totul cat mai clar)

        x g…………4095 mg

        1 g……….1000 mg

        x = 1* 4095 / 1.000

        x=4,095 g

        in 10 ml avem 4095 g

        Mai simplu,

        cum a facut domnul doctor:

        1 fiola de 10 ml avem:

        409,5 mg……1 ml

        409,5 mg = ? g

        409,5 / 1000 = 0,4095 g

        ceea ce inseamna 0,4095 g MgSO4 la 1 ml

        0,4095 g………….1 ml
        x g …………………..10 ml

        x= 0,4095 * 10 = 4, 095

        deci in 10 ml avem 4,095 g de MgSO4

        Like

  5. Nu o sa inteleg niciodata regula de trei simpla… Si deja am inceput sa ma panichez pentru ca trebuie sa dau ex de final si inca u pot sa o percep… mi s-a explicat de n ori si tot nu inteleg de ce nu imi da si mie … de ex.. Daca 1g e ampicilina de dizolva in 10 ml de ser cat se adm in 24 de h oza fractionata? .. nu imi da rezultatul corespunzator… ori nu pun eu bine problema?…

    Like

  6. Cu durere si cu ciuda…..recunosc ca ai mare dreptate! Dar sti ce ma consoleaza (in rusinea de a fi judecat la gramada….unde lucrezi? La upu.. ..vai de capul tau.. ..sunteti groaznici….sa te fereasca Dumnezeu sa ajungi acolo….😑) faptul ca am ajuns foarte sus (adica o asistenta apreciata si respectata) iar asta se intampla atunci cand stii ceea ce faci, atunci cand nu doar “furi meserie” ci te interesezi citind cat mai mult.
    Asa este, din pacate mare dezinteres din partea celor care ar trebui sa ne instruiasca – – – la care doar cotizam…..si atat!
    Multumim frumos!

    Like

  7. Am inceput voluntariatul pe ATI…dilutiile ma omoara pentru simplu fapt ca nu stiu sa le fac. Ceea ce pentru ceilalti este un fleac pentru mine este o piatra de incercare. Vreau sa invat dilutiile! 🤤

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.